فرنگی‌کاران ایران نایب قهرمان جهان

رقابت‌های جهانی کشتی فرنگی در حالی در فرانسه به پایان رسید که از جمع تیم هشت نفره ایران، شش نفرشان نخستین تجربه جهانی خود را پشت سرگذاشتند، نفراتی که نه تنها فراتر از انتظار که از دو عضو با تجربه تیم به مراتب عملکرد بهتری داشتند.
کد خبر: ۱۰۶۵۴۶۹

همان طور که پیشتر عنوان کرده بودیم تیم ایران در روز نخست این رقابت‌ها به مراتب شانس بیشتری برای درخشش در آوردگاه جهانی دارد، پیش بینی ما درست هم از آب درآمد و در پایان این روز محمدعلی گرایی در 71، سعید عبدولی در 75 و حسین نوری در 85 کیلو به مدال برنز دست یافتند و سید مصطفی صالحی زاده در 98 کیلو به عنوان پنجمی بسنده کرد. دیروز هم ماجرا به همین ترتیب بود، یوسف قادریان دیگر عضو با تجربه تیم ملی که برنز جهانی 2015 را هم در کارنامه دارد بسان پیکارهای جهانی اوزان غیر المپیکی ضعیف ظاهر شد. قادریان در حالی که از امیدهای کسب مدال محسوب می‌شد با دو شکست پیاپی برابر حریفانی از ارمنستان و سوئد لقب ضعیف‌ترین عضو تیم ملی در این رقابت‌ها را از آن خود کرد. هر‌چند مهرداد مردانی جوان هم در 59 کیلو و شهاب قوره جیلی در سنگین وزن از دور مسابقات کنار رفتند، اما این کشتی‌گیر جوان موفق شد حریفانی از ازبکستان و ترکیه را مغلوب کند و با باخت برابر حریفی از کره جنوبی دستش از کسب مدال بازماند. از طرفی داستان قوره جیلی چیز دیگری است. او هم شاید یکی از چهره‌های کشتی فرنگی باشد که به دلیل قانونمند نبودن کشتی در سال‌های گذشته انگیزه‌هایش برای درخشش در سطح اول کشتی ایران و جهان سوخت. قوره جیلی چند سال پیش در پیکارهای جهانی جوانان صاحب مدال شده بود، سرانجام امسال در انتخابی اول شد و به دوبنده تیم ملی رسید، موفقیتی که به اذعان خودش و هم کادرفنی تیم ملی دیر رقم خورد.

او دیروز حریفانی از قرقیزستان و سوئد را شکست داد، اما برابر هیکی نابی دارنده مدال نقره المپیک و قهرمان جهان از استونی و کشتی گیر اوکراینی باخت و دستش از کسب مدال کوتاه ماند.

درخشش خیره‌کننده الیاسی

محمدحسین الیاسی، کشتی‌گیر جوان اندیمشکی و نماینده وزن 66 کیلو را می‌توان درخشان‌ترین عضو تیم ایران در این رقابت‌ها دانست. کسی که سال گذشته در پیکارهای جهانی جوانان در فرانسه به عنوان پنجمی بسنده کرده بود پس از آن‌که در رقابت های انتخابی همه حریفانش را مقتدرانه از پیش رو برداشت با درخشش در رقابت‌های جهانی نشان داد قدرت‌نمایی‌اش در پیکارهای انتخابی اتفاقی نبوده و به خوبی پله‌های رشد را طی کرده است.

او دیروز تا یک قدمی فینالیست شدن هم پیش رفت با این حال با پذیرش شکست برابر حریف لهستانی راهی دیدار رده‌بندی شد. الیاسی پیش از راهیابی به نیمه نهایی مقابل سوسلان داوروف دارنده مدال نقره بازی‌های اروپایی از بلاروس، کنستانتین استاس از بلغارستان، کبیسبایف دارنده مدال نقره و برنز جهان از قزاقستان و دامیانکوف از اوکراین به پیروزی رسیده بود.

درخشش گرایی و نوری ـ شوک عبدولی

از جمله نکات قابل تامل روز نخست این رقابت‌ها شکست دور از ذهن سعید عبدولی در دور اول بود. باتجربه‌ترین عضو تیم ملی ایران که روی کاغذ شانس کسب مدال طلا داشت، نتوانست این انتظار را برآورده کند و به مدال برنز بسنده کرد.

این در حالی بود که محمدعلی گرایی جوان که سال گذشته در جوانان جهان در فرانسه در کسب مدال ناکام مانده بود پاسخ اعتماد کادرفنی را بخوبی داد و در نخستین تجربه جهانی خود در رده سنی بزرگسالان به مدال برنز دست یافت. از طرفی حسین نوری کشتی‌گیری که دو، سه سال به ناحق از رسیدن به دوبنده تیم ملی بازمانده و قربانی سیاست‌های سلیقه‌ای شده بود با کسب مدال برنز به خوبی شایستگی خود را اثبات کرد و همان‌گونه در پایان رقابت عنوان کرد خیلی دیر به حقش
رسید.

سومین جوان روز اول این رقابت‌ها سیدمصطفی صالحی‌زاده بود، کشتی‌گیری که کارشناسان آینده درخشانی برای او متصور هستند به عنوان پنجمی بسنده کرد با این حال مثل دیگر کشتی‌گیران جوان با نمایش خود نشان داد کشتی اگر بر مدار قانونمداری و مصداق آن رقابت‌های انتخابی بچرخد شایستگان به تیم ملی می‌رسند و ادامه این روند منتج به کسب نتایج درخشان در المپیک 2020 توکیو خواهد شد.

در مجموع، هرچند تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها در حسرت فینالیست شدن و مدال طلا و نقره ماند، اما نمایش جوانان امیدوارکننده بود.

از طرفی با نتایج کسب شده،‌شاگردان علی اشکانی بر سکوی نایب‌قهرمانی جهان ایستادند، در حالی که این تیم در المپیک ریو فقط 2 برنز کسب کرده در جهانی 2015 به چهارمی جهان رسیده بود.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها