مجلس شورای اسلامی پس از پنج روز بحث و بررسی برنامه وزیران پیشنهادی، روز گذشته درباره صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور رأی‌گیری کرد و نمایندگان بجز حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو به 16 وزیر پیشنهادی دیگر رای اعتماد دادند.
کد خبر: ۱۰۶۴۵۸۲

در این میان، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با 261 رأی موافق، بیشترین رأی را بین وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم کسب کرد و محمدجواد آذری‌جهرمی هم که برای وزارت ارتباطات پیشنهاد شده بود با کمترین رای یعنی 152 رای، راهی وزارتخانه مربوط شد.

حبیب‌الله بیطرف هم تنها توانست رای مثبت 133 نماینده را به خود اختصاص دهد و با توجه به رای منفی 132 نماینده و رای ممتنع 17 نفر دیگر، از راهیابی به کابینه بازماند.

به این‌ترتیب تکلیف وزارتخانه‌های دولت دوازدهم بجز دو وزارتخانه نیرو و علوم روشن شد و رئیس‌جمهور برای این دو وزارتخانه نیز سرپرست معرفی کرد و بر این اساس تا زمانی که گزینه‌های پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه‌های علوم و نیرو به مجلس معرفی شوند این دو وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای ستار محمودی را به عنوان سرپرست وزارت نیرو و سید ضیا هاشمی را به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب کرد.

رئیس‌جمهور دیروز همچنین با صدور احکام جداگانه‌ای محمد نهاوندیان را به‌عنوان معاون اقتصادی رئیس‌‌جمهور، محمود واعظی را به‌عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، جمشید انصاری را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و محمدباقر نوبخت را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد.

رای مردم به دولت
مشروط به تحقق وعده‌ها

اکنون با توجه به شروع به کار دولت دوازدهم مردم انتظار دارند تا دولت هرچه سریع‌تر رسیدگی به مشکلات اصلی کشور را در دستور کار قرار دهد و رئیس‌جمهور شعارهایی را که در دوره انتخابات درباره تحقق مطالبات مردمی داده بود، عملی کند.

طبیعتا با توجه به این‌که عمده مشکلات کشور در حال حاضر مربوط به مسائل اقتصادی است، اولویت‌های دولت و کابینه نیز در این زمینه است و وزرا باید با سرلوحه قرار دادن شعار سال که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است برای حل مشکلات این حوزه‌ها اقدام کنند. رئیس‌جمهور البته در جلسه عصر دیروز که اولین جلسه هیات دولت دوازدهم و با حضور وزیران جدید برگزار شد بر ضرورت شروع هرچه سریع‌تر برنامه‌های دولت دوازدهم تاکید کرد و از هیات وزرا خواست برای حل مشکلات کشور از جمله مشکلات اقتصادی و بیکاری تلاش کنند.

روحانی در این جلسه با تشکر از رئیس و نمایندگان مجلس که هماهنگی و اعتماد خود را به مسیر دولت نشان دادند، گفت: اگر لطف خدا و ائمه (ع) و حمایت مردم نبود،قادر به طی راه سخت نبودیم.

وی افزود: مشروعیت ما منوط به خدمت به مردم است و رای مردم به دولت، مشروط به اعتدال و عمل به وعده هاست و دولت وظیفه‌ای بالاتر از تولید و اشتغال ندارد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که برای حل مشکلات اقتصادی، دستگاه‌های دولتی باید از بنگاهداری دست بردارند، اظهار کرد: همه امور ممکن باید به مردم واگذار شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های صدا و سیما و رسانه‌ها، اظهار کرد: در کلیت می‌توان گفت صدا و سیما در انتخابات و در موضوع رأی اعتماد، تلاش خوبی داشته است و با پخش مستقیم بررسی صلاحیت وزرا، موجب شد تا مردم با واقعیات و جزئیات امور آشنا شوند.

دولت مطابق برنامه ارائه شده مشکلات را حل کند

قاسم احمدی لاشکی، نماینده نوشهر و چالوس با اشاره به این‌که رای مجلس به اکثر وزرای کابینه نشان از اعتماد نمایندگان به دولت داشت، گفت: مجلس با این رای از دولت خواست با تیمی که معرفی کرده، مشکلات کشور را مطابق برنامه‌هایی که به مجلس ارائه شده، حل کند. وی در مورد رای عدم اعتماد به وزیر نیرو اظهار کرد: البته این رای بیشتر نشان‌دهنده اختلاف‌نظرهای استانی در بحث آب بود که به‌نظر می‌رسد کابینه دوازدهم باید تدبیر بیشتری در مورد این موضوع داشته باشد.

دولت، مشکلات مردم را حل کند

حمید بنایی، نماینده گناباد در مورد پیام رای نمایندگان به کابینه دوازدهم عنوان کرد: نمایندگان با رای به وزرای پیشنهادی نشان دادند در همکاری با قوه مجریه نگاه تعاملی و اعتدالی دارند. عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ریل‌گذاری مجلس برای دولت افزود: مجلس با رای اعتماد به وزرا نشان داد که نمی‌خواهد برای دولت محدودیت ایجاد کند، بلکه می‌خواهد هرچه سریع‌تر کار کابینه آغاز شود تا مشکلات معیشتی مردم و معضل بیکاری حل شود. وی تصریح کرد: مجلس کار خود را در رای اعتماد به وزرا انجام داد، اما انتظار دارد آقای روحانی نیز با توجه به شعارهایی که مطرح کردند، اقدام عملی در تحقق برنامه‌های خود داشته باشد.

ملاک رای به وزرا، برنامه‌های ارائه شده بود

جلیل مختار، نماینده آبادان شاخص نمایندگان مجلس را برای رای به وزرای کابینه، برنامه‌های ارائه شده در راستای قوانین مادر کشور عنوان کرد و گفت: ما براساس معیارهای قانونی به وزرای کابینه رای اعتماد دادیم و ان‌شاءالله وزرای محترم نیز بعد از رای اعتماد، مجموعه قوانین کشور را سرلوحه کار خود قرار دهند و اعتماد مجلس را قدر بدانند. مختار با تاکید این‌که در رای به وزرا مسائل حزبی و جناحی وجود نداشت، بیان کرد: در بحث عدم رای اعتماد به وزیر نیرو، تنها ملاک تخصص و اقدامات گذشته این گزینه بود و اکنون نیز هیچ برنامه‌ای برای استفاده از انرژی‌های نوین نداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها