خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: ولیعهد جدید عربستان شعار مدرنیزه‌کردن جامعه عربستان را سر می‌دهد، اما بازداشت و محاکمه 14 فعال شیعه عربستان نشان می‌دهد این دولت در مورد نوع رفتار با شهروندان خود و همچنین آزادی‌های مدنی به فکر اصلاحات نیست. دادگاه عالی این کشور حکم اعدام شیعیان را صادر کرده و با این کار نگرانی‌هایی را در میان فعالان حقوق بشر به راه انداخته که این گروه در هر زمانی ممکن است اعدام شوند. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند محاکمه این افراد ناعادلانه بوده و متهمان برای گرفتن اعترافات بشدت تحت فشار قرار گرفتند و برخی وکلا اصلا در دادگاه حضور نداشتند. سه تن از این فعالان، زمانی که جرائم ادعایی مرتکب شده بودند، تنها 17 سال داشتند. یک وکیل مدافع در تماس آسوشیتد پرس از صحبت کردن طفره رفت و گفت که وی رسما اجازه ندارد در مورد پرونده با رسانه‌ها گفت‌وگویی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۶۳۵۴۶

مادر یکی از این شیعیان می‌‌گوید حکومت، وکیل پسرش را مجبور کرده است دست از وکالت بکشد و استعفا کند. به همین دلیل پسرش خودش وکیل خودش بوده است.

زهرا عبدالله، مادر منیر الادم گفت: او باید خودش در دادگاه به سوالات پاسخ می‌داد و از خود دفاع می‌کرد. حکم اعدام برای تظاهرات‌کنندگان حکم درستی نیست.

مجتبی السویکات، که او هم با حکم اعدام روبه‌روست، پیش از بازداشت در دانشگاه میشیگان پذیرفته شده بود. فدراسیون مدرسین آمریکا که 6/1 میلیون عضو دارد، از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است برای جلوگیری از اعدام او با مقامات سعودی رایزنی کند.

وزارت دادگستری عربستان در واکنش به انتقادات، بیانیه بی‌سابقه‌ای صادر کرد و از فرآیند قضایی و احکام اعدام دفاع کرد. این وزارتخانه مدعی شد این گروه بدرستی محاکمه شده و سه دادگاه مختلف و 13 قاضی این پرونده را بررسی کرده‌اند.

عبدالله می‌گوید پسرش در تظاهرات شرکت کرده تا خواستار مساوات و حقوق بیشتر شود. او به پرتاب سنگ به پلیس و شلیک به سمت یک مقر پلیس متهم شده است، اما او می‌گوید پسرش اتهام شلیک به سمت پلیس را رد می‌کند.

این پادشاهی، بالاترین نرخ اعدام در جهان را داراست. سال گذشته، 47 نفر از جمله روحانی شیعه برجسته در این کشور در یک روز اعدام شدند. شیخ نمر باقر النمر، اتهامات وارد شده را رد کرده بود. طرفداران او می‌گویند وی به انتقاد از دولت و رهبری اعتراضات شیعیان در شرق عربستان در سال 2011 و 2012 متهم شده است.

رخصت، به عنوان یک گروه مخالف با مجازات اعدام گفت که دست‌کم یکی از متهمان هیچ وقت مجاز به دیدار با وکیل نبوده است. این گروه گفت: در مورد پرونده الادم هیچ مدرکی علیه وی در دادگاه ارائه نشده است. فعالان می‌گویند پس از اعدام چهار شیعه در ماه جولای به اتهام شرکت در اعتراضات و درگیری با نیروهای امنیتی نگرانی‌ها افزایش یافته است. در روز جمعه، ده نفر از برندگان جایزه صلح نوبل خواستار توقف اعدام‌ها شدند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید اگر رهبری جدید عربستان سعودی در مورد اصلاحات جدی باشد، باید بلافاصله به توقف این اعدام‌ها اقدام کند. دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای مشترک گفتند افزایش احکام اعدام علیه شیعیان در عربستان سعودی هشداردهنده است و نشان می‌دهد مقامات از مجازات اعدام برای حل و فصل مشکلات استفاده می‌کنند و مخالفان را تحت پوشش مبارزه با تروریسم قرار می‌دهند.

محمد بن سلمان که در اواخر ماه ژوئن وارث تاج و تخت سلطنت شد، خود را به عنوان اصلاح طلب معرفی کرده است. محمد ‌بن ‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برنامه اصلاحات کشورش را تا سال 2030 تدوین کرده، اما جدیتی در اصلاحات در این کشور دیده نمی‌شود و به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که مایل است به شکایات شیعیان و سایر اقلیت‌ها پاسخ دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها