استاندار یزد با اشاره به ثبت بافت تاریخی یزد در میراث جهانی یونسکو، توسعه گردشگری این استان را جزو اولویت های استانی قلمداد کرد.
کد خبر: ۱۰۶۳۴۲۰
توسعه گردشگری، اولویت برنامه‌های استانی یزد

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت استان های صداوسیما، سیدمحمد میرمحمدی در برنامه تلویزیونی سروستان از شبکه «شما» با بیان این خبر افزود: منطقه علم و فناوری یزد
هم به عنوان نخستین مورد در سطح کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه مرکز سرمایه‌گذاری استان نیز راه‌اندازی شده است گفت: در این مرکز از همه دستگاه‌های ذیربط برای صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و تولیدی دعوت به حضور شده تا سرمایه‌گذاران به دور از بوروکراسی‌های اداری، بتوانند مراحل اداری را طی کنند. به علاوه سند آمایش سرزمینی استان تا پایان امسال تدوین و آماده می شود. این سند یک طرح ملی است.

میرمحمدی افزود: یزد جزو استان‌های غنی از نظر منابع معدنی و انسانی است و در عین حال عرصه‌های گردشگری و علم و فناوری آن هم متنوع هستند بنابراین باید به مجموعه استان به عنوان جورچینی نگاه کنیم که هر قطعه آن، قطعه دیگر را تکمیل می‌کند.

در ادامه برنامه محمد رضا تابش، نماینده مردم اردکان با اشاره به معضلات رشد شهرنشینی و کاهش جمعیت روستایی در استان یزد گفت: دلیل این مسئله عدم اشتغال پایدار در روستاها به دلیل کمبود منابع آبی است به طوری که در حال حاضر آب شرب حدود 300 روستا به وسیله تانکر تأمین می‌شود و کشاورزی آنها هم با مشکلات بیشتری روبروست. هرمتر مکعب آب در این روستاها با قیمتی حدود 10 هزار تومان تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار نیازمند رشد اقتصادی و تولید ثروت است افزود: توجه به مسائل اجتماعی از جمله گسترش عدالت و حفظ محیط زیست از دیگر عوامل توسعه پایدار هستند و تا زمانی که به وسیله برنامه‌های آمایش سرزمینی در گستره ایران زمین، این سه ضلع را تکمیل نکنیم دوره آزمون و خطا به سر نمی‌رسد.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: ثبت بافت تاریخی یزد در میراث جهانی یونسکو، موقعیت ممتازی را برای این استان به وجود آورده که باید به خوبی از آن استفاده کنیم؛ امروز با مشکلاتی همچون کمبود آب و آلودگی هوا در یزد روبرو هستیم که البته با اجرای طرح‌هایی همچون انتقال آب از خلیج فارس، برخی از آنها حل می‌شوند.

در ادامه محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس، گفت: معضلات استانی سبب شده روستانشینان و کشاورزان یا به شهرها مهاجرت کنند یا وام‌های طولانی مدت اخذ کنند که به خاطر همین مسئله گرفتار بانک‌ها شده‌اند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: مجلس شورای اسلامی یک و نیم میلیارد دلار برای حل مشکلات روستاها اختصاص داده ولی نیازمند تدبیر بیشتر برای رفع معضلات روستائیان هستیم.

وی گفت: برنامه توسعه پنجم به عقیده کارشناسان بین 20 تا 30 درصد اجرایی شده و استان یزد هم از این مقوله استثناء نیست؛ تا زمانی که مجلس بُعد نظارتی خود را تقویت نکند، دولت‌ها انحرافاتی از بودجه و برنامه دارند.

صباغیان بافقی با انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان مجلس، ادامه داد: برخی نمایندگان بر اساس شعارها یا علاقمندی‌ها و سلایق خود، طرح‌هایی ارائه می‌‌دهند و با قدرتی که دارند و با فشار زیاد آنها را اجرایی می‌کنند که موجب می‌شود دولت از مسیر خود خارج شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها