اقتصاد اکنون در شرایط خاصی قرار گرفته،اما به نظر می‌رسد افرادی که به عنوان تیم اقتصادی دولت انتخاب شدند در این بخش خیلی تجربه کافی ندارند.
کد خبر: ۱۰۶۲۴۷۹

اقتصاد آن‌قدر در چهار سال آتی با اهمیت است که حتی وزیر امور خارجه نیز باید به مباحث اقتصادی توجه کند تا بتواند با استفاده از ظرفیت برجام که رفع تحریم‌ها را به‌دنبال داشته به نفع تولید داخل استفاده کند.

این‌که ما بخواهیم سود شخصی را در نظر بگیریم قطعاً اقتصاد به مقاومت نخواهد رسید. اقتصاد مقاومتی یک رویکرد و دیدگاه است که اجرای آن نیاز به فرهنگسازی دارد. این فرهنگسازی از کاهش مصرف آب شرب خانوار شروع می‌شود و تا تغییر الگوی کشت نیز می‌تواند ادامه داشته باشد. زمانی برای این‌که مردم زباله‌های خود را سر ساعت 21 جلوی در منزل بگذارند، تبلیغات زیادی شد و فرهنگسازی این کار نتیجه داد و اکنون همه مردم بدون این‌که به این موضوع اعتراض داشته باشند یا برایشان سخت باشد، این کار را انجام می‌دهند. اما متاسفانه ما چند تا پروژه تعریف می‌کنیم و می‌گوییم در راستای اقتصاد مقاومتی کارهایی انجام شده است.

از نگاه اقتصاددانان، اقتصاد مقاومتی هدف نیست بلکه مسیر است و وزرا نیز باید به این موضوع دقت داشته باشند و برنامه‌های خود را ارائه کنند. اکنون شاهدیم هر کسی می‌گوید بنده دارای برنامه هستم، اما اگر نگاه ملی باشد نباید چنین رویکردی وجود داشته باشد. از منظر دیگر اجرای برنامه ششم توسعه که به تولید، اشتغال و مقابله با واردات بی‌رویه و همچنین بازاریابی برای صادرات محصولات داخلی تاکید دارد، باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، اما هنوز این برنامه به بدنه دولت ابلاغ نشده که امیدواریم به یک پاشنه آشیل اقتصادی تبدیل نشود.

اکنون همه داد می‌زنند که ما این کار را برای اقتصاد کشور انجام خواهیم داد، اما اقتصاد در شرایط فعلی نیاز به دادزن ندارد بلکه پاروزن می‌خواهد.

دکتر آلبرت بغزیان

اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها