سیب سلامت

تنفس از بینی، چگونه سلامت ما را تقویت می‌کند؟

فردی با عمر 80 سال به طور متوسط 672،768،000 بار نفس می‌کشد. تنفس، به طور طبیعی باید از بینی صورت گیرد، اما بسیاری از ما از دهان نفس می‌کشیم و این عادت، مشکلاتی برای سلامت ایجاد می‌کند. بینی با برخورداری از مکانیسم‌های زیادی که هوای تنفسی را گرم، فیلتر و مرطوب می‌کند، راه دفاعی اصلی در مقابل باکتری‌ها و سمومی است که در هوای تنفسی وجود دارند.
کد خبر: ۱۰۶۲۲۸۹

این مکانیسم‌ها از بروز مشکلاتی مانند آلرژی، تب یونجه، بزرگ‌شدن لوزه‌ها و دیگر مشکلات مزمن تنفسی پیشگیری می‌کنند. وقتی ما از مکانیسم‌های دفاعی بینی استفاده نمی‌کنیم، بدن، لوزه‌ها را آخرین ابزار دفاعی خود قرارمی دهد و این می‌تواند به بزرگ شدن لوزه‌ها، افزایش احتمال ابتلا به عفونت و نیز مشکلات تنفسی در شب منجرشود. افزون براین، تنفس از بینی، تولید اکسید نیتریک را که تنظیم کننده فشارخون است، تحریک می‌کند. اکسید نیتریک همچنین به از بین بردن باکتری‌ها و رفع عفونت سینوس‌ها کمک می‌کند. تنفس از بینی فواید زیر را نیز به دنبال دارد:

ژست مناسب

تنها حالتی که تنفس‌کنندگان از دهان می‌توانند به خود بگیرند، حالت سر به جلوست. این حالت، گرفتگی عضلانی در اطراف گردن، سر و فک و همچنین سردرد و میگرن را به دنبال دارد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

تنفس از بینی، خطر پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد. وقتی دهان بسته است، بزاق کار تمیزکردن دندان‌ها و لثه‌ها را انجام دهد. آنزیم‌های بزاق همچنین با خنثی کردن اسید دهان، از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند.

کاهش هزینه‌ها

در تنفس از دهان، افتادن زبان از سقف به کف دهان، فشار گونه‌ها به دندان‌ها را افزایش می‌دهد و باعث نزدیک شدن آنها به هم می‌شود. این شرایط می‌تواند هزینه ارتودنسی را به فرد تحمیل کند.

خواب بهتر

کاهش دی‌اکسیدکربن هنگام تنفس از دهان، باعث انقباض ماهیچه‌های نرم، مانند ماهیچه‌های مثانه شده باعث می‌شود نیاز به دستشویی رفتن، شما را از خواب بیدارکند. همچنین افتادن زبان به کف دهان هنگام تنفس از دهان، مسیرهای تنفسی را مسدود می‌کند و احتمال بروز آپنه خواب و خروپف را افزایش می‌دهد.

شادی بیشتر

تنفس عمیق با تاثیر گذاشتن بر مناطقی از مغز که در کنترل حافظه و احساسات نقش دارد، استرس و اضطراب را کنترل می‌کند. تنفس‌کنندگان از راه بینی می‌توانند نسبت به خطر واکنش سریع‌تری نشان دهند.

منبع: nypost.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها