سازمان ملل نسبت به وضعیت العوامیه هشدار داد

جنون آل‌سعود علیه شیعیان در سکوت جامعه جهانی

سازمان ملل متحد از عربستان سعودی خواست درخصوص شهر العوامیه در شرق این کشور به مبانی حقوق‌بشر و قوانین بین‌المللی متعهد باشد.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۲۹

این درخواست و هشدار در حالی بیان می‌شود که طی سه ماه گذشته نیروهای امنیتی عربستان سعودی با یورش‌های مکرر خود، شهر شیعه‌نشین العوامیه را بنا به گزارش منابع خارجی به ویرانه‌ای مبدل کرده‌اند.

این ویرانی تا آنجا گزارش می‌شود که ساکنان العوامیه ترجیح می‌دهند خانه‌های خود را رها کرده و به سایر مناطق پناهنده شوند. دولت‌های غربی که براساس کمترین گزارش‌های حقوق‌بشری، کشورهایی را تحریم کرده یا تهدید به حملات نظامی می‌کنند در برابر جنایات مکرر عربستان سعودی در مناطق شیعه نشین شرق این کشور سکوت اختیار کرده و دم برنمی‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری العربی جدید، استفان دوجاریک سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سؤالی درباره حوادث شهر العوامیه در شرق عربستان در کنفرانس مطبوعاتی خود در مقر این سازمان در نیویورک گفت: هرگونه اقدام مسئولان سعودی باید همسو با تعهدات آنها زیر چتر قوانین انسانی بین‌المللی باشد. دولت سعودی از حضور رسانه‌های مستقل در شهر العوامیه جلوگیری می‌کند و بایکوت خبری شدیدی در این زمینه ایجاد کرده است . با این حال برخی عکس ها، گزارش‌ها و تصاویر ویدئویی از این شهر بیانگر عملیات گسترده نظامی با سلاح‌های سنگین علیه مردم این شهر شیعه‌نشین است.

دوجاریک گفت: درخواست ما از مسئولان محلی در عربستان به این معناست که باید در هر اقدامی به قانون بین‌المللی پایبند باشند.

ادامه یورش‌ها و ویرانی

نیروهای امنیتی عربستان هفته گذشته به منازل مردم و به‌طور عمده شهدا و بازداشت‌شدگان در شهرک شیعه‌نشین العوامیه یورش بردند.

به نوشته پایگاه خبری العهد، تجاوزات نیروهای امنیتی عربستان به مناطق شیعه‌نشین این کشور تاکنون 20 کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است.

سعودی‌ها از ماه اردیبهشت گذشته اقداماتی را برای تخریب این منطقه به بهانه مقابله با ناامنی آغاز کردند. در درگیری‌های اخیر شماری از افراد مسلح و نظامیان سعودی کشته شدند و در پی این خشونت‌ها ساکنان منطقه، خانه و کاشانه خود را ترک کردند. یک بار روزنامه ایندیپندنت با به دست آوردن اطلاعاتی، برخی جزئیات از اوضاع اسفناک شهر شیعه‌نشین العوامیه را فاش کرد.

به گزارش این روزنامه، شرایط غیرنظامیان ساکن این منطقه بسیار وحشتناک است.به نوشته این روزنامه: العوامیه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای عربستان به‌شمار می‌آید و قدمت آن به 400 سال پیش برمی‌گردد. بیشتر ساکنان این شهر را شیعیان تشکیل می‌دهند و 30 هزار نفر در آن که محل زندگی شیخ نمر باقر النمر، از روحانیون برجسته مخالف عربستان نیز بوده، زندگی می‌کنند. در جریان گلوله‌باران شهر دست کم 25 نفر کشته شدند. فعالان نیز عکس‌هایی را از این شهر و ویرانه‌هایی را منتشر کردند که گویی یکی از شهرهای درگیر جنگ در سوریه است.

شبکه خبری «دویچه وله» آلمان نیز در مطلبی با عنوان جنگ عربستان علیه اقلیت شیعه نوشت: در منطقه العوامیه در شرق عربستان ماه‌هاست مبارزات شدیدی رخ می‌دهد و بخش‌هایی از این شهر مانند یک منطقه زلزله‌زده است.

تصاویر ماهواره‌ای، نابودی بخش‌های وسیعی از این شهر را نشان می‌دهد. در شبکه‌های اجتماعی هم تصاویری از نبردهای سخت و ساختمان‌های ویران در این شهر دیده می‌شود. تهیه یک گزارش مستقل در این باره امکان‌پذیر نیست. خبرنگاران خارجی هیچ‌گونه دسترسی به این منطقه ندارند.

جنگ نابرابر

رابرت فیسک، روزنامه‌نگار مطرح انگلیسی در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت با اشاره به اقدامات عربستان در العوامیه نوشت: بازداشت بدون محاکمه، اعدام‌های فراقضایی، نقض حقوق‌بشر، فساد، حکومت نظامی یا همه اینها خصایص تقریباً همه کشورهای عربی و اسرائیل در سرزمین‌هایی که اشغال کرده، هستند. وی در ادامه، آمریکا را یکی دیگر از اعضای اتحاد شوم میان عربستان و اسرائیل برای سرکوب حقیقت و ظلم خواندو نوشت: «نباید فراموش کرد رئیس‌جمهور مجنون آمریکا و رژیم نامعمولش نیز بخشی از همین کنفدارسیون شیعه‌‌ستیز اسرائیل و عربستان » به‌شمار می‌رود.

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره وضعیت شهر العوامیه و سایر مناطق شیعه‌نشین عربستان به تسنیم می‌گوید: مردم این منطقه در پاسخ به فشارها و سرکوب‌های حکومت سعودی قیام کرده‌اند. سعودی‌ها نیز به هر قیمتی به سرکوب دست می‌زنند؛ ولو به قیمت این‌که ارتش با استفاده از سلاح‌های سنگین مردم این منطقه را مورد هدف قرار دهد.

وی با اشاره به حملات سنگین حکومت سعودی علیه مردم این منطقه تأکید کرد: این منطقه‌ مسکونی عملاً به صحنه‌ جنگ تبدیل شده است. البته جنگی نابرابر که از یک‌سو مردمی با دست خالی و بی‌دفاع قرار دارند و به دنبال احقاق حق و مطالبات خود هستند و از سوی دیگر سعودی‌ها پاسخ مطالبات مردم را با حملات سنگین و حتی حملات هوایی می‌دهند.

شیعیان را اعدام نکنید

در پی تائید حکم اعدام 14 نفر از شیعیان عربستان سعودی در دادگاه عالی این کشور در جریان محاکمه‌ای ناعادلانه در اواسط ماه جولای، این افراد در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام قرار دارند. دیدبان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در گزارشی نوشت: زندانیان در 15جولای بی‌هیچ توضیحی از شهر دمام به زندان حائر در ریاض منتقل شدند. براساس این گزارش، برخی از این متهمان در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند و هیچ ارتباطی با جهان بیرون ندارند. این 14 نفر جزو 24 متهم محاکمه دسته‌جمعی پرونده قطیف هستند. چند روز پیش سازمان عفو بین‌الملل از عربستان خواست در حکم اعدام 14 متهم به شرکت در تظاهرات علیه نظام حاکم بازنگری کند بویژه این‌که متهمان تاکید دارند، مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و به این ترتیب اعترافات آنها بدون ارزش حقوقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها