هر بار که تیم ملی بسکتبال راهی آوردگاه آسیاست یک عبارت تکراری بارها شنیده می‌شود؛ تیم ملی جوان شده است.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۳۱

اما باید پرسید یک تیم جوان، اصولا به چه نوع تیم با کدام نفرات اطلاق می‌شود؟

تیم ملی بسکتبال که در آسیاکاپ با میانگین سنی 26 سال شرکت کرده است بجز حامد حدادی و اوشین ساهاکیان به ترتیب با 32 و 31 سال سن، بازیکنانی دارد که سنین غالب نفرات آن بین 24 تا 26 سال متغیر است. اگر تجربیات بازی این بازیکنان را در رده‌های سنی و حتی تا 19 سالگی محاسبه نکنیم بیشتر نفرات کنونی تیم ملی بسکتبال در شش هفت سال گذشته بیشترین رقابت‌های آسیایی، جهانی و تورنمنت‌های بین‌المللی را تجربه کرده‌اند. بنابراین تکرار این عبارت طی بازه زمانی شش هفت سال آن هم در مورد یک تیم با همان نفرات، کار عقلانی نیست.

بعد از رقابت‌های جام ملت‌های 2015 آسیا و انتخابی المپیک 2016 ریو، ترکیب کنونی تیم ملی، رقابت‌های گزینشی المپیک در تورین ایتالیا را پشت سر گذاشت، با همین ترکیب تابستان گذشته در آسیا چلنج به قهرمانی رسید و بدون حدادی در رقابت‌های غرب آسیا، نایب قهرمان شد.

امسال تیم ملی بعد از رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال ابتدا سه بار در چین به میدان رفت و سپس در تورنمنت اطلس اسپرت این کشور حضور یافت و با پنج مسابقه، این بازی‌ها را ترک کرد. سه دیدار دیگر هم در برنامه‌های این تیم قرار داشت که با تیم‌هایی از آمریکا، چین و قطر برگزار شد.

تیم ملی در گذر تاریخ

تیم ملی بسکتبال از ابتدای سال 1391 در کنار تعدادی از بازیکنان نسل طلایی همیشه با تعدادی از ترکیب کنونی در تورنمنت‌های مختلف حضور پیدا کرده است. علاوه بر رقابت‌های ملی باید به جام باشگاه‌های آسیا هم اشاره کرد که مهرام و پتروشیمی بندرامام نقش بسزایی در معرفی بازیکنانی مانند سجاد مشایخی، امیر صدیقی و بهنام یخچالی داشتند. این نفرات همراه تعدادی دیگر از جوانان بسکتبال در کارنامه خود حضور در بازی‌های جوانان جهان و کاپ آسیا (به روش قبلی) هم دارند.

ترکیب‌های متفاوت ایران در سال‌های اخیر تجربیات ارزشمندی برای بازیکنان به همراه داشت، اما پراکندگی در تصمیم گیری و مدیریت نکردن روی بخش عظیمی از سرمایه‌ها و تاکید روی مسافرت‌های همیشگی به چین و چین تایپه، تاکنون به هدررفت بیشتر سرمایه‌های بسکتبال ایران انجامیده است.

غیر از صمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق و مهدی کامرانی که غایبان مورد بحث دو سال گذشته تیم ملی هستند، بازیکنان ثابتی که در تیم ملی و طی شش سال گذشته در تمامی تورنمنت‌ها حاضر بودند را می‌توان به این ترتیب معرفی کرد:

تیم ملی، یکم خرداد 1391 با حامد حدادی، فرید اصلانی، روزبه ارغوان، محمد حسن‌زاده، محمد جمشیدی، اوشین ساهاکیان، امیر صدیقی و ارسلان کاظمی با مربیگری مهمت بچیروویچ برای غرب آسیا آماده شد. یک سال بعد باز هم ترکیب حامد حدادی، اوشین ساهاکیان، ارسلان کاظمی، اصغر کاردوست، روزبه ارغوان، فرید اصلانی، محمد جمشیدی، محمد حسن‌زاده، امیر صدیقی، میثم میرزایی، بهنام یخچالی و سجاد مشایخی را در تیم ملی دیدیم.

در تیم «ب» 2014 که در ویلیام جونز هفتم شد فرید اصلانی، محمد حسن‌زاده، امیر صدیقی و میثم میرزایی را دیده بودیم. در ترکیب جام جهانی 2014 شاهد حضور حامد حدادی، ارسلان کاظمی، محمد جمشیدی‌، روزبه ارغوان، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی و آرمان زنگنه در تیم ملی بودیم.

تیم ملی با محمد جمشیدی، روزبه ارغوان، سجاد مشایخی، فرید اصلانی، اصغر کاردوست، حامد حدادی، محمد حسن‌زاده، بهنام یخچالی و اوشین ساهاکیان در بازی‌های ویلیام جونز 2015 قهرمان شد. غالب نفرات همین ترکیب به اضافه صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و حامد آفاق به جام ملت‌های آسیا رفتند.

حامد حدادی، اوشین ساهاکیان، ارسلان کاظمی، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، بهنام یخچالی، سجاد مشایخی، آرمان زنگنه (مصدوم شد)، محمد حسن‌زاده، فرید اصلانی و امیر صدیقی به اتفاق میثم میرزایی و وحید دلیرزهان که به تیم‌های «ب» و ملی افزوده شده‌اند نفراتی هستند که همیشه زیر سقف بازیکنان بسکتبال ایران برای تیم ملی جا دارند.

تیم باتجربه

با مطابقت دادن فهرست‌های شش سال گذشته تیم ملی، امروز این تیم با سجاد مشایخی، فرید اصلانی، بهنام یخچالی، نوید رضایی‌فر (تیم جوانان 2015)، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، وحید دلیرزهان، اوشین ساهاکیان، نوید نیکتاش (بازیکن جدید مقیم خارج از ایران)، حامد حدادی، روزبه ارغوان و میثم میرزایی در بیروت است تا رقابت‌های آسیاکاپ را برگزار کند.

تیم ملی با ترکیب کنونی یکی از باتجربه ترین و قدرتمندترین تیم‌های حال حاضر در آسیاکاپ است.

عبارت «تیم ملی جوان شده»، نسخه تکراری با خوانش تکراری آن در این چند سال ملال‌انگیز شده و به ضایعات سخن درباره تیم ملی رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها