موضوع حقوق بشر اکنون به ابزاری برای کشورهای استعمارگر تبدیل شده با توجه به این‌که جمهوری اسلامی ایران دارای یک استقلال کامل داخلی در تصمیم گیری‌های مختلف است لذا کشورهای استعماری با استفاده از ابزار حقوق بشر سعی می‌کنند جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق بشر متهم کنند.
کد خبر: ۱۰۵۹۴۳۷

در حالی که همه می‌دانند که در خاورمیانه دو رژیم دیکتاتوری دارای بدترین کارنامه در خصوص حقوق بشر هستند. یکی از این دو حاکمیت، رژیم صهیونیستی است که در طول 70 سال گذشته جنایات بیشماری را علیه مردم مظلوم فلسطین مرتکب شده است. رژیم اشغالگر قدس با دستگیری یازده هزار فلسطینی و زندانی کردن این تعداد، بدترین شکنجه‌ها را در مورد فلسطینیان اعمال می‌کند. همچنین رژیم عربستان که یک رژیم دیکتاتوری فاقد قانون اساسی است و بدترین شیوه‌های شکنجه را در مورد مخالفان خود اعمال می‌کند متاسفانه با سکوت سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر مواجه شده است. دلیل این امر این است که رژیم صهیونیستی با برخورداری از عقبه قدرتمندی به نام لابی صهیونیستی در ایالات متحده آمریکا و همچنین لابی یهودی در کشورهای اروپایی از یک مصونیت بین‌المللی در رابطه با حقوق بشر برخوردار است. عربستان سعودی که پس از رژیم صهیونیستی دارای سیاه‌ترین کارنامه در زمینه حقوق بشر است با پرداخت رشوه‌های کلان به سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر این سازمان‌ها را وادار به سکوت می‌کند.

طی دو سال گذشته براساس گزارش‌های غیررسمی عربستان سعودی حداقل هشتصد نفر از مخالفان مدنی خود را گردن زده و هزاران نفر دیگر را دستگیر و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار داده است. این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشر در برابر این جنایات سکوت اختیار کرده‌اند. بنابراین با توجه به این‌که سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر نگاهی کاملا دوگانه نسبت به موضوع حقوق بشر دارند، لذا این سازمان‌ها جایگاه ارزشی خود را در سطح جهان از دست داده‌اند و بیانیه‌هایی که در محکومیت برخی کشورها درخصوص نقض حقوق بشر منتشر می‌کنند از نظر افکار عمومی فاقد ارزش هستند.

در کشورهای عرب منطقه مخصوصا عربستان،‌ بحرین و امارات متحده عربی هیچ‌گونه فعالیتی در خصوص مساله حقوق بشر صورت نمی‌گیرد و کسانی که وارد این مقوله می‌شوند بشدت تحت تعقیب رژیم‌های این کشورها قرار می‌گیرند. بنابراین مساله حقوق بشر در کشورهای عربی خط قرمز این رژیم‌ها است و نمی‌توان بسادگی در این حوزه فعالیت کرد. اما در کشورهای غربی مراکزی هستند که فعالیت می‌کند اما همین مراکز هم تحت تاثیر دلارهای نفتی عربستان قرار دارند و نمی‌توانند به صورت شفاف به موضوع حقوق بشر به صورت مستقل ورود پیدا کنند.

به نظر می‌رسد که تشکیل یک معاونت حقوق بشر در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای اطلاع‌رسانی درخصوص حقوق بشر در ایران و کشورهای منطقه ضروری به‌نظر می‌رسد. در حوزه رسانه هم باید اطلاع‌رسانی شفافی در خصوص حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد. ضمن این‌که ایران نیز باید یک مرکز رصد حقوق بشر برای افشاگری علیه کشورهای دیکتاتور منطقه تشکیل دهد. حتی ایالات متحده آمریکا که مدعی دفاع از حقوق بشر است دارای کارنامه سیاهی است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تشکیل مرکز رصد حقوق بشر علیه آمریکا دست به افشاگری بزند ضمن این‌که دعوت از هیات‌های دیپلماتیک مقیم تهران برای بازدید از زندان‌های ایران می‌تواند در خنثی‌سازی جریان‌های ضد ایرانی موثر باشد.

حسن هانی‌زاده / تحلیل‌گر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها