شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته، قطعنامه تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی را به رأی گذاشت.
کد خبر: ۱۰۵۹۰۱۸

خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش داد این قطعنامه که توسط آمریکا تدوین شده است، در نظر دارد ممنوعیت‌هایی را بر صادرات خاص پیونگ‌یانگ اعمال کند که به موجب آن سالانه حدود یک میلیارد دلار از درآمد کره‌شمالی قطع می‌شود.

سازمان ملل بعد از یک ماه مذاکره، در نهایت با چین که شریک تجاری و هم‌پیمان مهم کره‌شمالی به حساب می‌آید، درخصوص اقداماتی با هدف افزایش فشار به پیونگ‌یانگ به منظور متوقف کردن آزمایشات موشکی و هسته‌ای‌اش به توافق رسید.

پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌ها علیه کره‌شمالی، خواستار اعمال ممنوعیت بر تمامی صادرات زغال سنگ، آهن و سنگ‌آهن، سرب و سنگ سرب و همچنین ماهی و غذاهای دریایی کره شمالی می‌شود. بنا به گفته یکی از دیپلمات‌های آگاه از این مذاکرات، اگر این قطعنامه اجرا شود، ممنوعیت‌های اعمال شده، پیونگ‌یانگ را تقریبا از یک‌سوم درآمدهای صادراتی‌اش که در مجموع حدود سه میلیارد دلار در سال است، محروم می‌کند. این دیپلمات تصریح کرد که اطمینان بالا دارد روسیه و چین نیز از تحریم‌های پیشنهادی علیه کره‌شمالی حمایت خواهند کرد.

ژاپن و کره‌جنوبی و آمریکا با حمایت هم‌پیمانان اروپایی‌ خود، پیشرو این اقدام ضدکره‌شمالی در سازمان ملل بودند تا تحریم‌های سخت‌تری علیه این کشور در واکنش به پرتاب موشک بالستیک بین قاره‌ای پیونگ‌یانگ در 4 جولای وضع شود.

دومین آزمایش موشک بالستیک بین‌قاره‌ای کره شمالی، نگرانی‌هایی را در کشورهای غربی بویژه آمریکا برانگیخت مبنی بر این‌که کره شمالی قصد دارد موشکی را با قابلیت رسیدن به خاک آمریکا تولید کند. / فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها