یک کارشناس حوزه صنعت برق از فروش تنها 5 درصدی برق کشور در بورس انرژی خبر داد و گفت: هم‌اکنون از این بستر به صورت واقعی در مملکت استفاده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۷۷۷۳

عزیزی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر بورس انرژی محل تعیین قیمت واقعی برق نیست؛ چراکه خریداران عمده برق در بورس شرکت‌های توزیع برق هستند.

وی در ادامه گفت: شرکت‌های توزیع برق دولتی بوده و برق را به قیمت‌های معین و نه رقابتی در بورس خریداری می‌کنند.

این کارشناس صنعت برق با بیان این که عمده برق نیروگاه‌های کشور از طریق بازار برق به فروش می‌رسد، گفت: این صنعت در ساختار اقتصادی مملکت بسیار نقش‌آفرین است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در طول سالیان اخیر مقررات هیات تنظیم بازار برق خیلی به نفع تولیدکنندگان نبوده است، افزود: این هیات در وزارت نیرو مستقر بوده و نقش بخش خصوصی در این هیات بسیار کمرنگ است.

عزیزی افزود: مقررات مورد تدوین هیات مزبور بیشتر انقباضی و در شرایط برابر کم و بیش درآمد شرکت‌ها را کاهش داده است.

وی لازمه حضور پایدار و موثر بخش خصوصی در تولید برق کشور را بازگشت سرمایه بخش مزبور به نحوی مناسب دانست و گفت: در چند سال اخیر و به گواه آمار و اطلاعات، عملکرد بخش خصوصی در تولید برق با وجود کاهش درآمد خیره‌کننده بوده است.

این کارشناس صنعت برق در ادامه ضمن تاکید بر واقعی‌سازی قیمت برق افزود: اگر مساله مورد اشاره در بدنه دولت مورد توجه قرار گیرد، سرمایه‌گذاری در این حوزه روز به روز شکوفاتر خواهد شد.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد، انعقاد قراردادهای دوجانبه خرید و فروش برق بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را ازجمله رویکرد‌های مهم وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: این جهتگیری وزارتخانه اشکالات خاص خود را دارد، منتها اگر مصرف‌کنندگان برق را با قیمت رقابتی در قالب قراردادهای دو جانبه به صورت مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنند، در آینده رویکرد مورد نظر می‌تواند در صنعت برق بسیار نقش‌آفرین باشد.

عزیزی در ادامه کاهش بار مالی و تصدیگری دولت و همچنین حرکت به سمت واقعی‌سازی قیمت برق را ازجمله مزیت‌های رویکرد وزارت نیرو (قرار دادهای دوجانبه) دانست و یادآور شد: صنعت برق در توسعه و شکوفایی همه‌جانبه کشور بسیار حائزاهمیت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها