مدیرعامل بورس کالا با بیان این که نخستین صندوق کالایی زعفران راه‌اندازی می‌شود، گفت: صندوق‌ کالایی از ارزش خالص دارایی‌ها برخوردار است و کالا با معامله گواهی سپرده کالایی، تبدیل به اوراق بهادار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۷۷۷۰

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس با بیان این که برنامه دولت در حوزه کشاورزی حمایت از محصولات استراتژیک است، عنوان کرد: این محصولات با معیشت مردم سروکار دارد، اما همگان به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌ حمایتی در قالب‌های سنتی گذشته دیگر جوابگو نیست.

به گفته وی در مورد برخی محصولات کشاورزی که به نوعی لوکس محسوب می‌شوند، مثل زعفران و پسته ممکن است دغدغه معیشت وجود نداشته باشد و در عوض کنترل قیمت و مرجعیت قیمتگذاری برای صادرات مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، دغدغه اصلی فعالان بازار توجه به کیفیت محصولات و بازار پسند شدن آنها در جهان خواهد بود که در نهایت بحث بورس مطرح می‌شود.

سلطانی‌نژاد با این عنوان که بسیاری از بازارهای برخوردار از مرجعیت قیمت از مچینگ در بورس نیز برخوردار هستند، عنوان کرد: این بازارها، کالاهایی را که در بازارهای دیگر معامله می‌شوند در بورس ثبت می‌کنند؛ زیرا بورس باید مرجعیت قیمتی داشته باشد. بنابراین باید تمام کالاهای دنیا در بورس درج شود. این موضوع در مورد پسته و زعفران در صورت عزم همه فعالان می‌تواند رخ دهد.

این مقام مسئول تاکید کرد: اگر شفاف‌سازی در کشور ترویج و برای آن جایزه تعیین شود، مرجعیت قیمتی برای کالاهای زعفران و پسته از طریق بورس کالا می‌تواند رخ دهد. وی تاکید کرد: زعفران کالایی است که قیمت آن نوسانات بالایی در بازار دارد که دلیل آن مصارف فصلی این کالا در ایام محرم یا رمضان است. جالب این که 95درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود که می‌تواند برای صندوق کالایی زعفران و معامله‌گران حرفه‌ای این بازار مزیت‌های بسیاری در بر داشته باشد. وی از درخواست یک شرکت تامین سرمایه برای راه‌اندازی صندوق کالایی زعفران و موافقت سازمان بورس با مدل عملیاتی آن خبر داد و گفت: در پسته نیز صندوق‌های بازارگردانی می‌توانند فعالیت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها