با بالا گرفتن مناقشه اخراج دیپلمات‌ها از مسکو و واشنگتن

پوتین: هیچ اقدامی از سوی آمریکا بی‌پاسخ نمی‌ماند

گرچه امید می‌رفت تنش‌ها بین روسیه و آمریکا پس از انتخاب دونالد ترامپ کمتر شود اما گویا کنگره آمریکا یکی از تصمیم‌گیران مهم در رابطه این دو کشور به شمار می‌رود و در این خصوص دست رئیس‌جمهور آمریکا آنچنان هم باز نیست.
کد خبر: ۱۰۵۷۴۱۳

در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهور قبلی آمریکا و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آن کشور روابط روسیه و آمریکا بشدت رو به سردی گراییده بود تا جایی که آمریکا دستور اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روسیه را صادر کرد. در آن زمان ولادیمیر پوتین به جای این که اقدامات تلافی‌جویانه را در دستور کار قرار دهد به شیوه‌ای دیپلماتیک رفتار کرد.

هر چند پیش ‌بینی می شد که پس از رفتن اوباما رابطه دو کشور بهبود یابد اما به خاطر برخی اتهاماتی که به روسیه در زمینه دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زده می‌شود ظاهرا کنگره ابتکار عمل در روابط دو کشور را در دست گرفته است.

در همین اوضاع است که کنگره تحریم‌هایی را با 419 رای موافق و سه رای مخالف علیه روسیه تصویب می‌کند و همین مساله سبب خروج کرملین از انفعال می‌شود. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز با بیان این که شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا در روسیه برابر است با مراکز روسی در این کشور، گفت: بیش از یکهزار کارمند و دیپلمات در سفارت و سرکنسولگری‌های آمریکا در روسیه فعالیت می‌کنند که 755 نفر باید کار را متوقف و روسیه را ترک کنند تا کارکنان سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا در روسیه به 455 نفر برسد و دقیقا مساوی دیپلمات‌های روسیه در آمریکا شوند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه یک تلویزیونی این کشور در مورد بسته تحریم‌های مسکو علیه واشنگتن، عنوان کرد: طرف آمریکایی بار دیگر گامی برای تیره‌تر کردن روابط برداشته است.

پوتین گفت: مدتی طولانی صبر کردیم و امیدوار بودیم اوضاع تغییر کند، اما از قرار معلوم اگر تغییری حاصل شود، زود نخواهد بود. ما بایستی اقدام می‌کردیم و لازم دانستم نشان دهم هیچ اقدامی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام تلافی‌جویانه روسیه ضمن ابراز تاسف، در بیانیه‌ای اقدام روسیه را غیرقابل توجیه خواند و اعلام کرد کشورش آثار این اقدام و شیوه واکنش به آن را ارزیابی خواهد کرد.

در همین رابطه و در رویدادی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که عادی‌سازی روابط دوجانبه نیازمند اراده سیاسی طرف آمریکایی است، اضافه کرد: «استفاده موضوعی از روسیه در مبارزات داخلی آمریکا بسیار خطرناک است.» ریابکوف در عین حال به آمریکا هشدار داد در صورت ادامه تحریم‌های ضدروسی، دلار آمریکا از ارزهای رایج در روسیه کنار گذاشته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها