نگاهی به بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری کشور

گرمای تابستان، الکامپ را هم داغ کرد

سال‌ها الکامپ با برف و سرما گره خورده بود. آنهایی که هر سال از نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک بازدید می‌کردند، هوای گرم و نامطبوع سالن‌ها و هوای سرد محوطه نمایشگاه را خوب به یاد دارند، اما امسال الکامپ در بسیاری از زمینه‌ها متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد و به همین دلیل شاید بتوان آن را سنت‌شکن‌ترین الکامپ نامید. اولین سنت‌شکنی الکامپ بیست‌وسوم، برگزاری در روزهای داغ تابستان (30 تیر تا 2 مرداد) بود که به گفته برگزارکنندگان، این مهاجرت به نیمه اول سال سبب رونق کسب‌و‌کار فاوا می‌شود. دومین تفاوت عمده با سال‌های قبل را باید رشد 70 درصدی الکامپ دانست. الکامپ سال 96 بزرگ‌ترین الکامپ تاریخ بود که بیش از 800 شرکت در فضایی نزدیک به 34 هزار متر مربع در نمایشگاه بین‌المللی تهران گرد هم آمدند. سومین نقطه قوت الکامپ بیست‌وسوم، اختصاص بزرگ‌ترین سالن نمایشگاه به استارتاپ‌ها بود که مانند سال قبل استقبال ویژه‌ای از این کسب‌و‌کارهای نوپا شد. این سومین سال متوالی است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) برگزاری الکامپ را به عهده داشت. سازمان نصر در این سه سال توانسته بسیاری از مشکلات متداول دوره‌های قبل را از میان بردارد و بنیانگذار بخش‌های جذابی مانند الکام استارز باشد.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۲۳

ستارگان الکامپ

حضور استارتاپ‌ها در الکامپ از دو سال پیش پایه‌گذاری شد. در الکامپ بیست‌ویکم تنها بخش کوچکی از یک سالن در اختیار استارتاپ‌ها قرار گرفت، ولی استقبال از همین بخش آنقدر زیاد بود که نظام صنفی رایانه‌ای سال بعد یک سالن را به آنها اختصاص داد. هرچند آن سالن به دلیل دور بودن از دیگر سالن‌ها، نداشتن تهویه مناسب و فضای کم غرفه‌ها بارها مورد نقد قرار گرفت، ولی باعث شد حمایت از استارتاپ‌ها باز هم افزایش پیدا کند و این بار سالن 8 و9 که بزرگ‌ترین سالن نمایشگاه بین‌المللی محسوب می‌شود در اختیار استارتاپ‌ها قرار گرفت. استارتاپ‌ها همان کسب‌و‌کارهای نوپایی هستند که فکرهای بزرگی در سر دارند و قرار است با ایده‌هایشان زندگی راحت‌تری را برای مردم کشور خود رقم بزنند. این سالن که الکام استارز (ستارگان) نام دارد از دوره بیست‌و‌یکم تاکنون شش‌ برابر شده است. امسال 100 استارتاپ غرفه 12 متری و 250 استارتاپ در قالب یک استند در نمایشگاه حضور داشتند.

در این دوره شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران نیز در سالن حضور داشتند تا با شکل‌گیری اکوسیستم، استارتاپ‌ها حداکثر استفاده را از این فرصت بکنند.

اولین نکته‌ای که نظر مرا در سالن الکام استارز امسال جلب کرد، این بود که با وجود فراوانی استارتاپ‌های شرکت‌کننده، تعداد ایده‌های خلاقانه و نو کم بود. گاه پیش می‌آمد با ایده‌ای در غرفه‌ای آشنا می‌شدید و چند قدم جلوتر در غرفه‌ای دیگر با نامی متفاوت همان ایده تبلیغ می‌شد. بجز تکرار، مورد دیگر این بود که بسیاری از استارتاپ‌ها دو دوره قبل نیز در الکامپ شرکت کرده بودند و حتی تاریخ تولدشان به قبل‌تر از آن بازمی‌گردد. سوالی که مطرح می‌شود این است که چنین استارتاپ‌هایی در این چند سال چه پیشرفتی کرده‌اند؟ آیا وقت آن نرسیده آنها را به‌عنوان شرکت و در سالن‌های دیگر نمایشگاه ببینیم؟

رونمایی از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات

32 دستگاه‌ دولتی با قدرت در سالن دولت الکترونیکی حضور داشتند و این بار برخلاف دوره‌های قبل سعی کرده بودند از سامانه‌های جدید خود رونمایی کنند. یکی از مجموعه‌هایی که در سال‌های اخیر به سمت الکترونیکی شدن گام برداشته، قوه قضاییه است که سال گذشته بیش از 60 میلیون خدمات این سازمان به‌صورت الکترونیکی انجام شده که می‌توان به ابلاغ الکترونیکی اشاره کرد.

بازدید دولتی‌ها از نمایشگاه نیز پر بار بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، چند نفر از معاونان وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، رئیس پلیس فتا، رئیس سازمان تامین اجتماعی و… از نمایشگاه بازدید کردند.

همچنین روز یکشنبه با حضور وزیر ارتباطات، معاونان این وزارتخانه و دکتر حمید شهریاری، عضو شورای عالی فضای مجازی، فاز سوم شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان فاز تکمیلی این پروژه به بهره‌برداری رسید. شبکه ملی اطلاعات در سه فاز در شهریور 95، بهمن 95 و مرداد 96 (در نمایشگاه الکامپ) عملیاتی شد. از جمله الزامات شبکه ملی اطلاعات باید به تفکیک ترافیک خارج و داخل، پیاده‌سازی شبکه‌ای امن، پایدار، پهن‌باند و دارای موبیلیتی با مدیریت مستقل و امکان عرضه خدمات محتوای بومی اشاره کرد.

تعاملات وزیر جدید و بخش خصوصی

دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، الکامپ را برای خداحافظی از وزارت ارتباطات انتخاب کرد. او در این خصوص گفت در دولت دوازدهم خواهد بود، اما در جایگاه دیگری. همین باعث شد خبرنگاران در نشست‌های خبری الکامپ از رئیس سازمان نصر کشور درباره پیش‌بینی وزیر آینده بپرسند، ناصرعلی سعادت در پاسخ این پرسش‌ها گفت: «مطمئنیم رئیس‌جمهور در تلاش است بهترین تیم را برای دولت دوازدهم انتخاب کند و هر کسی وزیر ارتباطات شود ما صمیمانه در کنارش کار می‌کنیم. بخش خصوصی نباید منتظر این باشد که دولت مشکلاتش را حل کند. همین که دولت مانع جدیدی ایجاد نکرده و قوانین دست و پاگیر را اصلاح و حذف کند، کافی است.»

آینده‌ای روشن یا مبهم؟

از چندی پیش صحبت‌هایی درباره ادغام الکامپ و تلکام مطرح شد و جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در الکامپ به صورت قطعی اعلام کرد از سال آینده الکامپ و تلکام همزمان برگزار خواهد شد. اکنون می‌دانیم سال آینده نیز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزارکننده الکامپ خواهد بود، اما با توجه به این‌که تاکنون مجری تلکام متفاوت بوده، باید ببینیم این ادغام چگونه مدیریت می‌شود. ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نصر کشور در این باره می‌گوید: «CT و IT دو بخش جداناپذیر است و در حال حاضر هم بسیاری از شرکت‌های این دو نمایشگاه یکی هستند. بنابراین از نظر منطقی درست نیست به فاصله دو ماه، دو رویداد از یک خانواده و با یک هدف برگزار شود.»

نخستین پیام‌رسان ایرانی با قابلیت پرداخت

همزمان با آغاز نمایشگاه الکامپ، پیام‌رسان «بله» که اولین اپلیکیشن پیام‌رسانی ایرانی با قابلیت انجام تراکنش‌های مالی است، بهره‌برداری شد. این پیام‌رسان در کنار امکان گفت‌و‌گو، ارسال پیام، عکس و ویدئو، انجام عملیات بانکی و پرداخت و درخواست پول را نیز برای کاربران امکان‌پذیر کرده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات با بیان این جمله که مردم به «بله»، بله خواهند گفت، اظهار کرد: «از برنامه‌هایی که وزارت ارتباطات بجد پیگیر و حامی آن است، راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی بومی بویژه شبکه‌های پرداخت است؛ زیرا مزایای زیادی از نظر حریم خصوصی و مسائل اقتصادی برای مردم دارد.»

رونمایی از بازی مبارزه در خلیج عدن 2

خرداد 91 بازی «مبارزه در خلیج عدن» معرفی شد؛ یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص که در مدت کوتاهی مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفت. این بازی که اولین بازی ویدئویی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، بازیکن را در نقش یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش قرار می‌دهد که باید با دزدان دریایی در منطقه خلیج عدن مبارزه کند. حال نسخه موبایلی بازی مبارزه در خلیج عدن 2 با حضور جمعی از فرماندهان لشکری در الکامپ 96 رونمایی شد و شهریور برای گوشی‌های اندرویدی عرضه می‌شود. مبارزه در خلیج عدن 2 با موتور گرافیکی Unity 3D ساخته شده و گرافیک و صداگذاری آن به قدری حرفه‌ای است که بسیاری آن را Call of Duty ایران می‌دانند.

مائده گیوه‌چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها