بیش از 40 درصد جرایم سایبری در تلگرام‌ و 20 درصد نیز در اینستاگرام اتفاق می‌افتد.
کد خبر: ۱۰۵۵۷۳۰

سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتای کشور روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس تهران درباره پیشگیری و مبارزه با جرایم سایبری در جمع خبرنگاران با بیان این که سرورهای تلگرام و اینستاگرام در خارج از کشور قرار دارد، افزود: جرایم سایبری سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 63 درصد افزایش یافته است. تاکنون بیش از 80 درصد جرایم سایبری کشف شده است.

رئیس پلیس فتای کشور در ادامه با اشاره به فعالیت‌های داعش در فضای مجازی افزود: داعش با توجه به شکست‌هایی که در منطقه داشت به یارگیری از طریق شبکه‌های اجتماعی پرداخت و خود را خلافت سایبر معرفی کرد. پلیس فتا از همان ابتدای فعالیت داعش تمام صفحات این گروه تروریستی را رصد کرد. در سال 2016 بیش از 150 مرحله شناسایی عضوگیری از سوی داعش داشتیم که توسط پلیس فتا در کشورهای مختلف رصد شد که در بین آنها ایرانی‌ها نیز وجود داشتند.

وی در این باره افزود: در عملیات پلیس فتا، 75هزار عضو گیری توسط داعش ثبت شده و این موارد به پلیس اینترپل گزارش شده است.

74 درصد کاربران ایرانی از تلگرام برای سرگرمی استفاده می‌کنند

وی با اشاره به شبکه اجتماعی تلگرام گفت: 40 میلیون نفر عضو تلگرام در ایران وجود دارند که 76 درصد به خاطر سرگرمی در آن فعالند و بقیه به‌دنبال کسب و کار هستند که بیشتر به‌دنبال تبلیغات فریبنده هستند.

رئیس پلیس فتا با اشاره به شرط‌بندی و قمار بازی در شبکه‌های اجتماعی گفت: این دو بایکدیگر تفاوتی ندارد و هر دو به دنبال کلاهبرداری است و از مردم خواست وارد این گونه فعالیت‌ها نشوند ؛ زیرا پلیس بدون هیچ اغماضی برخورد می‌کند.

افزایش 63 درصدی جرایم سایبری

هادیان‌فر با اشاره به این که در سال گذشته رشد 63 درصدی در جرایم داشتیم، افزود: 42درصد این جرایم در تلگرام و 20 درصد در اینستا گرام رخ می‌دهد، سرورهای این ابزارها در خارج از کشور قرار دارد ؛ بنابر این دسترسی به مجرمان کار سختی است ولی پلیس با استفاده از تمام توانمندی‌ها، وظیفه اش را انجام می‌دهد.

وی با توجه به گسترش فعالیت‌های اینترنتی از جمله بانکداری الکترونیک و کسب و کارها گفت: به نسبت افزایش فعالیت‌های اینترنتی جرایم نیز افزایش یافته است و باید دیگر ارگان‌های مرتبط تنها به توسعه فعالیت‌های اینترنتی توجه نکنند بلکه امنیت کاربران را نیز در نظر بگیرند.

رشد کشف جرایم سایبری در سال‌جاری

رئیس پلیس فتای ناجا اضافه کرد:‌ در عین حال قدرت کشف پلیس نیز در سال گذشته بیش از 80 درصد بود و ما توانسته‌ایم 80 درصد پرونده‌های ارجاعی و شکایات را کشف و با عاملان آن برخورد کنیم.

هادیان‌فر با بیان این که امسال نیز شاهد رشد جرایم در فضای مجازی بودیم، گفت: در چهارماهه امسال جرایم فضای مجازی 45 درصد رشد داشته است که البته توان کشف ما نیز همان 80درصد بوده و ما به دنبال افزایش توانمان هستیم.

هادیان‌فر درباره ساماندهی کانال‌های تلگرامی بیش از 5000 عضو، گفت: مصوبه خوبی بود و تاکنون بیش از ده هزار نفر نیز از صاحبان کانال‌ها و ادمین‌ها برای دریافت مجوز مراجعه کرده‌اند.

وی درباره تسلط پلیس فتا بر فضای تلگرام به رغم انتقال نیافتن سرورها به داخل کشور، گفت: سرورها به داخل کشور منتقل نشد با این اوصاف فتا بر این فضا تسلط دارد و از قدرت کشف 80 درصدی پلیس فتا در فضای مجازی می‌توانید پی ببرید که ما بر این فضا تسلط داشته و مشکلی نداریم.

هکرها تاکنون اطلاعاتی از سایت‌های ایرانی سرقت نکرده‌اند

رئیس پلیس فتای ناجا در پاسخ به پرسشی درخصوص حمله هکرها به سایت‌های ایرانی عنوان کرد: چندی پیش‌گروهی تحت‌عنوان «داعس» و نه داعش به برخی سایت‌ها حمله کرد که آی‌پی‌ آنها از کشور عربستان بود و ما این موضوع را به مقام مسئول عربستانی و همچنین اینترپل منتقل کردیم و خواستار پیگیری شدیم.

هادیان‌فر با بیان این‌که هیچ‌یک از حمله‌های انجام شده به سایت‌های داخلی، جدی نبوده است، گفت: عمده هکرها در حد تغییر یک عکس یا متن در صفحه اول سایتی اقدام کرده و تاکنون هیچ‌یک از آنها نتوانسته‌اند اطلاعاتی را از سایت‌های داخلی سرقت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها