بیش از 80 کشته و زخمی در حمله انتحاری کابل

در جریان یک حمله انتحاری در منطقه دهبوری در غرب شهر کابل، پایتخت افغانستان بیش از 80 نفر کشته و زخمی شدند. این انفجار، حوالی ساعت 7 صبح دوشنبه و در اوقات پررفت و آمد رخ داد. روزنامه گاردین چاپ انگلیس اعلام کرد، دست‌کم 38 نفر در این حمله انتحاری کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. برخی منابع، تعداد مجروحان را 42 نفر اعلام کرده‌اند. نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور به بی‌بی‌سی گفت، براساس اطلاعات اولیه تمام قربانیان افراد غیرنظامی هستند. در این انفجار، سه خودرو و 15 مغازه صدمه دیده‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۴۸۶۷

بصیر مجاهد، سخنگوی پلیس کابل نیز ضمن انتحاری خواندن این حمله گفت، یک خودروی سواری تویوتا خود را به مینی‌بوس حامل کارمندان وزارت معدن و نفت افغانستان کوبیده است. پلیس کابل هم هدف حمله را کارمندان وزارت معدن افغانستان اعلام کرده است. گزارش شده، این انفجار نزدیک خانه محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان صورت گرفته است. امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی گفته است، یکی از محافظان آقای محقق در میان زخمی شدگان است. کاخ ریاست جمهوری افغانستان هم با انتشار بیانیه‌ای گفته، هدف حمله یک خودروی کارمندان غیرنظامی بوده است.

به گزارش روزنامه گاردین، طالبان با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت، اما مدعی شد نیروهای اطلاعاتی و امنیتی، نه غیرنظامیان را هدف قرار داده است. در پی تشدید حملات طالبان به ولایت فاریاب در شمال افغانستان و سقوط شهرستان کوهستان در این ولایت، دست‌کم 130 پلیس خود را تسلیم این گروه کردند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالکریم یورش، سخنگوی پلیس فاریاب گفته، 200 پلیس افغان در قلعه خیرآباد شهرستان کوهستان در محاصره قرار دارند. طالبان همچنین سه روز پیش با حمله به شهرستان‌های بلچراغ و دولت‌آباد ولایت فاریاب 12 روستا و هفت پاسگاه پلیس را تصرف کرد. یک منبع محلی نیز گفته بود، در حمله طالبان به پاسگاه قزل قلعه در منطقه چیچکتو هفت پلیس کشته شدند. در رویدادی دیگر، مقامات محلی در ولایت قندهار اعلام کردند، در حمله گروهی طالبان به شهرستان نیش این ولایت، دست کم ده‌پلیس کشته شدند. سه روز پیش نیز طالبان با حمله به شهرستان شاه ولیکوت ولایت قندهار دست کم جان ده سرباز ارتش و شش پلیس را گرفت. همایون همایون، معاون اول پارلمان افغانستان با متهم کردن اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان به ضعف مدیریت، خواستار استعفای وی شد.

در حالی که عطاءالله‌ خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن هشت نفر در حمله هوایی نیروهای آمریکایی به شهرستان هسکه مینه‌ خبر می‌دهد، در همین حین حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان هم بمباران هوایی نیروهای آمریکایی و ناتو را عامل گسترش جنگ در این کشور می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها