سید محمود واعظی در جمع خبرنگاران از توقف فیلتر هوشمند اینستاگرام، تجدید نظر برای رفع فیلتر توییر و رفع فیلتر سایت‌ها برای کارهای تحقیقاتی، منوط به تشخیص کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و سرمایه گذاری 750 میلیون دلاری MTN در شبکه فیبر نوری ایران خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۴۲۶۲
فیلترینگ هوشمند اینستاگرام متوقف شد

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ایلنا، سید محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم رونمایی از پروژه‌های شرکت ایرانسل در راستای فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در رابطه با اینترنت نامحدود گفت ما چهارمین جلسه‌ای بود که طی یک هفته اخیر با کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی داشته‌ایم و کار کارشناسی تقریبا تمام شده است.

آخرین تصمیم برای اینترنت نامحدود و اجرایی شدن آن

وزیر ارتباطات افزود:

روز یکشنبه جلسه‌ای در این کمیسیون خواهیم داشت و امیدواریم طرح توسط اعضا تصویب شود. ما توانسته‌ایم مکانیزمی را طراحی کنیم که مصرف معمولی کاربران، بنگاه‌ها و کسانی که کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهد را پیش بینی می‌کند که چقدر است اما تا قبل از طرح اینترنت نامحدود، حجم فروشی در شرایطی رخ می‌داد که سرعت و کیفیت مهم نبود.

واعظی در ادامه گفت:

طبق مکانیسم طراحی شده، در بازه‌ای تا سرعت دو مگابیت، کاربران در طول روز چندین ساعت می‌توانند از اینترنت بین‌الملل و ۱۰ برابر آن از اینترنت داخل استفاده کنند که یک قیمت دارد. برای سرعت سه تا شش و همچنین شش تا ۱۶ مگ هم هزینه‌های دیگری در نظر گرفته شده است. ما امیدوار هستیم که با این حرکت تحولی را برای رفع نگرانی مردم در مسائله حجم ایجاد کرده باشیم. این طرح یکشنبه به کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی می‌رود و در صورت تصویب، به اپراتورها دو ماه زمان خواهیم داد تا خدمات خود را در چارچوب جدید تعریف و طرح را اجرا کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با دسته بندی اینترنت بر حسب سن، جنسیت و نیاز کاربران که فیروز آبادی تا قبل از این در رابطه با آن صبحت کرده بود، گفت:

در گذشته سیستم فیلترینگ ما تنها در مرزهای ورودی به کشور اعمال می‌شد و در فاز بعدی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت می‌توانستند با استفاده از تجهیزات فیلترینگ، فیلتر را بر روی اینترنت اعمال کنند.

رفع فیلتر سایت‌ها برای کارهای تحقیقاتی، منوط به تشخیص کارگروه تعیین مصادیق خواهد بود

وزیر ارتباطات گفت:

در صورت تصویب مصوبه‌ای در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، می‌توان مشخص کرد که یک استاد دانشگاه از یک سری سایت برای کارهای تحقیقانی استفاده می‌کند به همین دلیل این سایت که در حال حاضر فیلتر شده است، باید برای این فرد باز باشد تا بتواند از آن استفاده کند.

سرمایه‌گذاری 750 میلیون دلاری MTN در فیبر نوری ایران

محمود واعظی نسبت به حضور شرکت خارجی MTN برای سرمایه گذاری در بخش فیبر نوری ایران ضمن ابراز امیدواری واکنش نشان داد و گفت:

مردم کشور ما علاقه‌مند هستند تا در خانه از یک زوج سیم که وارد خانه و محل کارشان می‌شود برای خدمات متنوعی مانند اینترنت، تماشای تلویزیون در بستر اینترنت و سایر خدمات استفاده کنند به همین دلیل اهمیت به توسعه فیبر نوری بسیار مهم است. سرمایه گذاری برای توسعه فیبرنوری گران است و نیازمند هزینه زیادی است. شرکت مخابرات ایران و ایرانیان نت دارای پرئانه هستند اما سرعت کار کند است ولی طی مذاکرات انجام شده در ماه‌های گذشته به توافقاتی رسیده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده توافق نهایی برای سرمایه گذاری در 8 کلانشهر به مبلغ 750 میلیون دلار از سوی شرکت خارجی MTN انجام شود.

ادامه روند کاهش قیمت اینترنت/دشواری کاهش قیمت صوت موبایل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به کاهش تعرفه اینترنت و صوت موبایل و سیاست‌های وزارت ارتباطات تاکید کرد که در رابطه با اینترنت ما در چند دوره کاهش قیمت داشته‌ایم و این روند باید ادامه پیدا کند اما در رابطه با کاهش تعرفه صوت موبایل موضوع تا حدی متفاوت و سخت است چرا که متاسفانه صوت موبایل گران است ولی در مراسم شرکت ایرانسل شاهد کاهش تعرفه سیم کارت‌های دائمی ایرانسل به 33 ریال بودیم که کار خوبی برای کاربران موبایل در کنار بسته‌های ترکیبی صوت و دیتا است.

اختلال در اپراتور در صورت عدم اطلاع رسانی جریمه خواهد داشت

واعظی در پاسخ به برنامه‌ای برای رفع اختلالات هنگام توسعه شبکه اپراتورها گفت:

هر اپراتوری که توسعه آن با مشکلاتی مواجه شود، اگر به مدت مشخصی به مردم اعلام کند از نظر رگولاتوری قابل قبول خواهد بود اما اگر اطلاع رسانی نکند، جریمه خواهند شد.

توقف اجرای فیلترینگ هوشمند اینستاگرام/توافق و مذاکره با مدیران اینستاگرام

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با توقف فیلترینگ هوشمند شبکه محبوب اشتراک گذاری عکس اینستاگرام گفت:

شبکه اجتماعی اینستاگرام رمزنگاری شده است و از این‌ جهت با اجازه‌ای که از شورای عالی فضای مجازی گرفته‌ایم، با مدیر اینستاگرام تماس گرفتیم و اعلام کردند که آمادگی دارند، درباره موضوعاتی که از نظر ما نامناسب است، در یک بازه زمانی بنشینم و درباره محدودیت‌های خود با آنها صحبت کنیم. برخی از این موضوع اتز نظر قانون، مقررات، سنت و فرهنگ ما قابل قبول نیست و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، این موضوعات در این شبکه را در ایران رعایت کنند به همین دلیل حالا که موضوع رمزنگاری در اینستاگرام پیش آمده است، موضوع پالایش محتوا در اینستاگرام را با مذاکره حل می‌کنیم. در صورتی که مشکل از مبدأ حل شود، تجهیزات فیلترینگ هوشمند را در جای دیگر استفاده می‌کنیم.

تجدید نظر برای رفع فیلتر توئیتر

وزیر ارتباطات در نهایت در پاسخ به این سوال که بسیاری از مدیران و مسئولان در هر جایگاهی از توئیتر به عنوان شبکه اجتماعی ارسال اخبار و دیدگاه‌های خود استفاده می‌کنند، گفت که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید درباره فیلترینگ توئیتر تجدیدنظر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها