تسلا به عنوان خودروسازی که فقط 14 سال از آغاز فعالیتش می‌گذرد، حالا به جایگاهی رسیده که مکتب جدیدی را در دنیای خودروسازی مطرح می‌کند: خودروهای تمام برقی نه به عنوان یک ایده فانتزی، بلکه به عنوان یک فناوری کاربردی که در شهرها می‌توان از آن استفاده کرد. این روزها همان قدر که نام تسلا مدل 3 به گوش می‌رسد، درباره محصول خلاقانه دیگری موسوم به مدل ایکس هم صحبت می‌شود. در یک جمله می‌توان گفت مدل ایکس یک خودروی ایده‌آل برای خانواده‌های پرجمعیتی است که معمولا راهی اطراف شهر می‌شوند و دل به طبیعت می‌زنند. برخی کارشناسان خودرو حتی آن را مناسب سرویس مدارس در آینده می‌دانند.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۱۲

معمولا والدینی که چند فرزند دارند به شاسی‌بلندها تمایل بیشتری نشان می‌دهند، زیرا فضای قابل توجهی دارند و البته عمدتا خودروهای لوکسی هستند. مدل ایکس یک خودروی بزرگ با ظرفیت هفت نفر است که صندلی‌های آن در سه ردیف توزیع شده و فقط با استفاده از موتور برقی حرکت می‌کند. این یعنی خبری از آلاینده‌های کربنی ناشی از فعالیت موتور در حین حرکت این خودرو نیست. حالا این سوال مطرح می‌شود که چه مواردی مدل ایکس را به خودرویی ایده‌آل پدران و مادران در آینده تبدیل می‌کند؟ در این خودرو از فناوری پیشرفته دفاع سلاح زیستی استفاده شده که هوای داخل آن را به جریان انداخته و تمیز می‌کند. این یعنی حتی اگر ساعت‌های طولانی هم در خودرو بمانید همواره هوای تمیز و تازه را تنفس می‌کنید و جالب این که اگر سرنشینان خودرو به فرض مورد حمله شیمیایی قرار بگیرند، جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. مهندسان تسلا از فناوری به‌روز شده برای تنظیم وضع صندلی‌ها استفاده کرده‌اند که تنها با فشردن یک شاسی عمل می‌کند. آنها این امکان را ایجاد کرده‌اند که سرنشینان با استفاده از صفحات لمسی، کنترل بخش‌های مختلف داخل خودرو را در دست بگیرند و تا حد امکان فضای اطراف خود را شخصی‌سازی کنند.

محصول جدید تسلا گران‌قیمت است و این واقعیتی است که پس از شنیدن قیمت حداقل 89 تا 135 هزار پوندی (از حدود 438 میلیون تا 664 میلیون تومان) بر همگان روشن می‌شود، اما پس از خرید خودرو دیگر نیازی به سوختگیری نخواهد بود و از اینجاست که استراتژی اقتصادی خریداران خودرو روشن می‌شود. این محصول با هر بار شارژ کامل باتری 400 کیلومتر حرکت می‌کند که رکورد امیدوارکننده‌ای است و اگر راننده آن را فقط به مدت نیم‌ساعت در یکی از ایستگاه‌های مخصوص شارژ سریع قرار دهد می‌تواند 273 کیلومتر با آن حرکت کند. تسلا اعلام کرده شمار ایستگاه‌هایی از این دست را بزودی توسعه می‌دهد تا همزمان با ورود محصول خبرساز دیگر این شرکت یعنی مدل3 جایی برای نگرانی صاحبان این خودروها درخصوص شارژ باتری وجود نداشته نباشد. تا چند سال پیش معمولا این گونه انتظار می‌رفت که خودروهای برقی شتاب خیره‌کننده‌ای نداشته باشند، اما در مسیر جدیدی که تسلا ترسیم کرده خبری از این نگرانی نیست. مدل ایکس با توان قابل توجه 417 اسب بخار صفر تا صد را در 2/9 ثانیه (سریع‌ترین نسخه) طی می‌کند که حتی در خودروهای بنزینی هم رکوردی ایده‌آل محسوب می‌شود.

منابع: recombu.com æ telegraph.co.uk

مترجم: مهدی پیرگزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها