از زمانی که سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی به دولت ابلاغ شده مجموعه نظام بخوبی وظایف خود را انجام ندادند و کوتاهی‌های زیادی در این زمینه شاهد هستیم. با گذشت بیش از سه سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصادمقاومتی اکنون باید شاهد مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی شامل افزایش تولید و تسهیل صادرات باشیم اما واقعا چقدر موفق بوده‌ایم؟
کد خبر: ۱۰۵۲۶۳۵

مخاطب اقتصاد مقاومتی تنها دولت نیست و همه ارکان جمهوری اسلامی ایران باید وظایف خود را در این زمینه انجام دهند اما همه متاسفانه از دولت توقع دارند و بخش‌های دیگر را نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال تولید و اشتغال تنها مربوط به دولت نیست.

نه‌تنها امسال بلکه در سال‌های گذشته هم اجرای اقتصاد مقاومتی آن‌گونه که باید پیش‌می‌رفت راه خود را طی نکرد و همین روند باعث شده تا مقام معظم رهبری بحث دولت مقاومت را پیش بکشند و روی آن تاکید داشته باشند.

دولت در مقام اجرایی، قوه مقننه در مقام قانونگذاری، قوه قضاییه در مقام قضاوت و رسیدگی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقام نظارت و تصمیم‌گیری و رسانه‌ها در مقام اطلاع‌رسانی باید وظایف خود را در اجرای اقتصاد مقاومتی و دستیابی به دولت مقاومت انجام دهند. اقتصاد و معیشت مردم زمانی مقاوم‌تر می‌شود که کالاها را با اتکا به نیروهای خودمان تولید کنیم.

سالانه 300 هزار نفر نخبه به کشورهایی می‌روند که ممکن است با ایران دشمن باشند، اما چون در ایران از آنها استفاده نمی‌شود، ترجیح می‌دهند کشورهای دیگر را برای فعالیت انتخاب کنند. ما باید نیروهای داخلی خودمان را باور کنیم و آگاه باشیم که شرکت‌های خارجی، آش دهان‌سوزی نیستند که سنگشان را به سینه بزنیم.

دکتر مرتضی افقه

استاد اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها