به گزارش جام جم آنلاین، برای خرید خودرو روش های متفاوتی وجود دارد. تمام کسانی که به دنبال قیمت اصلی خودرو هستند مترصد فرصت مناسبی برای ورود به سایت شرکت و ثبت نام هستند.
این افراد خودروی خریداری شده را به قیمت کارخانه دریافت می کنند که کمترین قیمت برای خودرو است.
یکی دیگر از روش ها مختص کسانی است که تمایل به خرید خودرو از کارخانه داشتند، اما به هر دلیلی امکان ثبت نام نداشتند.
این افراد حواله خودرو ثبت نام شده توسط دسته نخست را قبل از زمان تحویل خودرو به صورت پیش فاکتور از وی خریداری کرده و سپس در زمان تعیین شده از طرف شرکت، خودرو را به صورت صفر کیلومتر از نمایندگی مربوطه دریافت می کند.
تشکیل نخستین حلقه بازار سیاه حواله خودرو
این معامله نخستین حلقه تشکیل بازار سیاه حواله و بعد از آن افزایش کاذب قیمت خودرو است.
حواله فروشی طی سال های اخیر تبدیل به شغلی پردرآمد شده است. اوج سوددهی در معاملات حواله های خودرو را در سال های میانی دهه 70 شاهد بودیم.
در آن زمان ظرفیت تولید خودرو در داخل بسیار محدود بود و صف تقاضا برای خرید بسیار طولانی. طبیعتا فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار نیز بسیار معنادار و وسوسه انگیز بود.
به همین خاطر هم خرید پیشخرید خودرو و فروش آن در بازار به راهی برای کسب درآمد تبدیل شده بود و عده ای هم به صورت حرفهای و انبوه به کار خرید حواله های خودرو مشغول بودند.
اخیرا با ورود خودروهای با کیفیت خارجی از یک سو و افزایش ظرفیت و تولید خودروسازهای داخلی و مونتاژ خودروهای چینی ارزان قیمت فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار به حداقل رسید و بازار حواله رو به افول گذاشت.
اما با ورود خودروهای خارجی با برندهای معتبر باز هم ماجرای پیش فروش و پرداخت سود مشارکت شیرین و بالاتر از سود سپردههای بانکی آغاز و در کنار آن بازار سیاه حوالههای خودرویی جان گرفت.
با به وجود آمدن ابزارهای نوظهور در شبکه های اجتماعی این بازار به صورت گسترده تری به فعالیت خود ادامه داد و حواله خودروها در بازارهای امروزی با نرخ هایی بین 3 تا 15 میلیون تومان بالاتر از قیمت ثبت نام شرکت مورد معامله قرار می گیرند.
آخرین خودرویی که در کشور به صورت پیش فروش و ثبت نام در سایت، به خریداران عرضه شد نخستین خودروی برجامی،پژو 2008 نام داشت؛ پژو 2008 با مشخصات فنی جذاب که از حدود یک سال قبل تبلیغات روی آن آغاز شده بود.
طی دو روز زمان پیش فروش رسمی، دلالان حواله، کارت ملی به دست، آماده باز شدن سایت پیش فروش اینترنتی بودند. هر یک با چند شماره کارت ملی اقدام به ثبت نام کردند که هر کدام از این ثبت نام ها به منزله سود سرشار بادآورده از 2 تا 15 میلیون تومان است.
اگرچه شرکت ایران خودرو حدود یک هفته پیش از ثبت نام و پیش فروش خودرو در اطلاعیه ای اعلام کرد که خرید و فروش و انتقال این حواله ها ممکن نیست و خورو تنها به فرد ثبت نام کننده تحویل می شود اما نیم نگاهی به اگهی های منتشر شده در برخی روزنامه ها و سایت های غیر رسمی و همچنین شبکه های اجتماعی می توان نشان می دهد که دلالان و خریداران کوچکترین توجهی به این هشدار ایران خودرو ندارند.
فارغ از در نظر گرفتن ساز و کار شرکت ایران خودرو برای عدم نقل و انتقال حواله ها و پیشگیری از تخلف در این رابطه باید به مهمترین چالشی که خریداران حوالههای خودرویی با آن روبرو خواهند شد اشاره کرد.
هر حواله خودرو را می توان به چند نفر فروخت؟
مشتاقان خرید یک خودرو شاسی بلند در محدوده قیمتی 100 میلیون تومان آنقدر محو آپشنها و مزایای فنی این خودروی سوگلی مشترک پژو و ایران خودرو هستند که احیانا خبر ندارند حوالهای را که به قیمت گرانتر از ارزش واقعی می خرند شاید پیش از آنها به چند نفر دیگر فروخته شده باشد.
خریداران حواله 2008 آنقدر محو آپشنها و مزایای فنی این خودروی سوگلی مشترک پژو و ایران خودرو هستند که خبر ندارند ممکن است حواله ای را که به قیمت گرانتر از ارزش واقعی می خرند، پیش از آنها به چند نفر دیگر فروخته شده باشد.
این حواله ها به دلیل صدور در شرکت خودروساز تنها برای اثبات مالکیت و پرداخت پیش پرداخت رسمیت داشته و جزء اسناد و مدارک حقوقی دارای کد رهگیری و امکان استعلام خرید و فروش به شمار نمی آیند.
هنگام خرید و فروش این حواله ها حتی با ثبت در دفاتر اسناد رسمی هم نمی توان از فروش قبلی و چند باره آن اطمینان حاصل کرد چرا که در هنگام ثبت محضری هیچ سامانه ای برای نقل و انتقال آن وجود ندارد. با این حساب یک حواله خودرو را می توان همزمان با چند نفر معامله کرد.
حال باید این سوال را از سازمانها و نهادهای ناظر پرسید که ساز و کار عدم نقل و انتقال حواله بر چه اساسی طراحی شده و در زمان تحویل خودرو چگونه می توان از بروز تخلف دراین زمینه پیشگیری کرد؟
ضریب ایمنی اصالت حواله های خودرو چقدر است؟
از سوی دیگر برگههای این حواله ها فاقد هر گونه نشانه های ایمنی و شاخصههای «غیر قابل جعل بودن» است و احتمال جعلی بودن و تکثیر و یا مخدوش بودن شماره ها نیز وجود دارد.
از آنجا که نقل و انتقال این حواله ها به هیچ عنوان امکانپذیر نبوده و شخص وزیر صنعت،معدن و تجارت از خرید حواله این خودرو به عنوان کلاهی گشاد نام برده است، تنها راه پیشگیری از کلاهبرداری با این حواله ها خودداری از خرید آن توسط مردم است.
ثبت نام کنندگان پژو 2008 اضافه پرداخت خود را پس بگیرند
یکی دیگر از چالش های پیش روی خریداران حواله پژو 2008 را شب گذشته رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان معرفی کرد.
ثبت نام کنندگان می توانند مابه التفاوت مبلغ ثبت نام را از شرکت دریافت کنند. با وجود این احتمال، فردی که در سایت پیش فروش ایران خودرو ثبت نام کرده است می تواند با مشخصات خود اقدام به پس گرفتن بخشی از مبلغ پرداختی خود کند درحالی که امکان دارد قبلا حواله را به فرد یا افراد دیگری فروخته باشد.
تدبیر ویژه ای اندیشیده شده که ممکن است اعلام شود و مصرف کنندگانی که دوست ندارند رقم اضافه پولشان نزد ایران خودرو بماند ، می توانند 10 یا 15 میلیون تومانی را که اضافه پرداخت شده است، پس بگیرند و در زمان تحویل خودرو، بقیه قیمت را پرداخت کنند.
سید محمود نوابی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان، پس از گذشت 2 هفته از پیش فروش و پرداخت بیش از 960 میلیارد تومان توسط خریداران این خودرو به شرکت ایران خودرو اقدام به طرح موضوع کرده و اعلام کرده است: تدبیر ویژه ای اندیشیده شده که ممکن است اعلام شود ومصرف کنندگانی که دوست ندارند رقم اضافه پولشان نزد ایران خودرو بماند ، می توانند 10 یا 15 میلیون تومانی را که اضافه پرداخت شده است ، پس بگیرند و در زمان تحویل خودرو، بقیه قیمت را پرداخت کنند.
از آنجا که سازمان حمایت از مصرف کنندگان تنها نهاد ناظر بر حقوق خریداران پژو 2008 است، مشخص نیست چرا این سازمان پیش از آغاز پیش فروش هیچ عکس العملی در خصوص مبلغ 60 میلیون تومان نشان نداد؟حال با گذشت 2 هفته از پرداخت مبلغ 60 میلیون تومان توسط خریداران تکلیف رسوب سود ناشی از نگهداری دو هفته ای مابه التفاوت ثبت نام چه خواهد شد؟ اگر مشتری اقدام به پس گرفتن مبلغ اضافه کند آیا سود این دو هفته در انتهای قرارداد از رقم خرید خودرو کم خواهد شد یا نه؟
گفتنی است طی روزهای گذشته پیگیری های خبرنگار مهر برای تماس با رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در خصوص مبلغ پیش فروش این خودرو بی نتیجه مانده و رئیس این سازمان هرگونه ارتباط با خبرنگاران را مشروط به تایید روابط عمومی سازمان حمایت کرد. در عین حال روابط عمومی این سازمان نیز در پاسخ به درخواست خبرنگار مهر برای مصاحبه در مورد موضوعاتی که مستقیما با این سازمان ارتباط دارد توصیه به صبر کرد و گفت که موضوع را در روزهای آینده با مدیران مرتبط سازمان مطرح می کند تا آنها در صورت تمایل به مصاحبه، اطلاع دهند.
منبع: دنده 6
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد