صنعت و رسانه ملی در مسیر هم‌افزایی

نقش رسانه‌ها امروزه در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان قابل کتمان نیست و رسانه در دنیای امروز حتی در سیاست‌های کلان و مبادلات فرهنگی نیز تاثیرگذار است.
کد خبر: ۱۰۴۹۴۸۸
صنعت و رسانه ملی در مسیر هم‌افزایی

رفتارها، کنش‌ها و الگوهای ایجاد شده در جامعه می‌تواند به وسیله رسانه‌ها شکل‌داده شود و تاثیر فراوان رسانه‌ها تا جایی است که عصر ما به نام «عصر‌ ارتباطات» نامیده می‌شود. رسانه‌ها در حال حاضر از اقتدار فراوانی برای جهت‌دهی به افکار عمومی و حتی جریان‌سازی و تاکید بر هنجارها و ایجاد الگو‌ها و نمادهای اجتماعی برخوردارند.

در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان رسانه همین نقش را دارد و از جایگاه منحصر به فردی در ایجاد و ساماندهی جریانات اجتماعی و تفکرات جامعه برخوردار است و متولیان امر می‌کوشند به نحو مناسبی در جهت اهداف خود از این ظرفیت استفاده کنند.

چنین است که در هفته صنعت و معدن باید از پیوند رسانه و صنعت سخن بگوییم و الزامات داشتن رسانه‌ای حرفه‌ای را برشماریم. رسانه‌ای که بتواند موضوعات صنعتی را درک کند، دغدغه صنعتی ملی را داشته باشد و توجه به ارکان پیش‌برنده صنعت از اصلی‌ترین فعالیت‌های آن باشد . چنین رسانه‌ای با نقد شفاف و اطلاع‌رسانی خود، نقش موثری در توسعه صنعتی کشور ایفا خواهد کرد.

در واقع باید به این نکته اذعان کرد که به هر اندازه رسانه‌ها و بویژه رسانه ملی از تولید ملی و ساخت داخلی و از تلاش و تکاپو در صنعت و کارآفرینان حمایت کند، می‌توان گفت که گام‌های بیشتری به سمت استقلال و توانمندی صنعتی برداشته شده و فرآیند توسعه صنعتی در کشور بهتر به پیش خواهد رفت.

رسانه ملی می‌تواند به عنوان یک تریبون ملی با استفاده از ابزار ارزشمند خود صنعت را توسعه دهد و حرکت‌هایی مانند تاسیس شبکه ایران‌کالا و تیزرهایی که در زمینه حمایت از تولید ملی ساخته شده است، مصداقی از توجه رسانه ملی به تولید داخلی است و این نشانه همراهی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های دوجانبه است.

اهالی صنعت باید به توانمندی‌های رسانه ملی و تاثیر آن حتی در آن سوی مرزها واقف شوند و در تهیه محتوا و مطالب مورد نیاز رسانه ملی با این رسانه مهم جهانی همکاری کنند. رسانه ملی هم می‌تواند چون همیشه برای تولید ملی برنامه داشته باشد و با حمایت و همراهی کار‌آفرینان و صنعتگران آنها را به صورتی هدایت کند که بتوانند نیازهای تبلیغاتی اقتصاد ملی را برآورده کنند.

به دلیل نقش مهم رسانه ملی در توسعه صنعتی کشور است که حضور دکتر علی‌عسکری رئیس صداوسیما در همایش روز ملی صنعت و معدن و اعلام آمادگی همکاری رسانه ملی در همه زمینه‌ها و تاکید بر کمک به صنعت ملی مورد استقبال صنعتگران واقع شد.

نباید این مهم را از نظر دور داشت که موفقیت کارآفرینان داخلی و رجال صنعتی و نیز ارتقای تولید، در گروی وجود بازار فروش است و این بازار می‌تواند با حمایت‌های رسانه ملی به دست آید.

در واقع تسهیل فروش و بهبود نظام عرضه و تقاضا با تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانه ملی به دست خواهد آمد و برای همین، پیوند رسانه و صنعت می‌تواند یک برگ برنده مهم در روند توسعه کشور و پیشرفت در آینده باشد.

دکتر مجتبی نظری - کارشناس ارشد حوزه صنعت و رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها