رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل از تدوین برنامه جامع برای حل مشکل ریزگردهای خوزستان خبر داد

کانون‌های گرد‌وغبار زیرذره‌بین بین‌المللی

همزمان با برگزاری اجلاس بین‌المللی سازمان گردوغبار در تهران، توجه‌ها به‌سوی خوزستان و کانون ریزگردهای آن نیز معطوف شده و شرایط بحرانی این استان، مشکلاتش و برنامه‌هایی برای رفع این بحران بار دیگر مورد توجه هیات دولت، مسئولان استانی و حتی نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس تهران قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۹۱

به گزارش جام‌جم، مهمانان 8 کشور از 43 کشور شرکت‌کننده در اجلاس گردوغبار تهران، پیش از ظهر روز گذشته و در دومین روز از این اجلاس، به خوزستان سفر کرده و از هورالعظیم و بیابان «ام الدبس» اهواز دیدن کردند. این گروه 38 نفره برای آشنایی از نزدیک با کانون‌های گردوغبار، معرفی خسارت‌های گردوغبار و تجارب ایران در مقابله با ریزدگردها به خوزستان سفر کردند. آنها ابتدا به دیدار شن زارهای تثبیت شده «ام الدبس» بستان رفتند و سپس از هورالعظیم و عملیات آبگیری آن بازدید کردند.

سفر این گروه با همراهی معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اریک سولهایم، معاون دبیرکل و رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل و گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران صورت گرفت. بازدید از کانون‌های ریزگرد شرق و جنوب شرق اهواز به صورت هوایی بود.

در طول این سفر و بازدیدهای هوایی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشورمان به بیان شرایط کانون‌های ریزگرد خوزستان پرداخت و گفت: خوزستان دارای شرایط سختی است؛ توفان‌های گردوغبار در کنار گرمای هوا و کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی در پی که خوزستان تجربه می‌کند شرایط سختی ایجاد کرده که آسیب‌ها و مخاطرات زیادی به‌دنبال دارد.

معصومه ابتکار به این نکته هم اشاره کرد که هیچ مجوز جدیدی برای برداشت آب از سرشاخه‌های کارون یا احداث سد روی این رودخانه صادر نشده و هر چه هست مربوط به گذشته است.

تلاش می‌کنیم مشکلات گردوغبار را حل کنیم

اریک سولهایم، رئیس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد هم در سخنانی از ضرورت همکاری کشورهای منطقه نظیر عراق و ترکیه برای حل مشکل گردوغبار خبر داد و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری دولت ایران، ترکیه و دیگر کشورهایی که در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار حضور دارند، مشکلات کانون‌های داخلی ایران در زمینه گردوغبار و همچنین مشکلات خارجی آن را حل کنیم.

وی با اشاره به برنامه سازمان ملل برای استان خوزستان گفت: از گردوخاک بهمن‌ماه خوزستان، من ایمیل‌های بسیار و پیام‌هایی از طریق اینستاگرام از سوی مردم این استان دریافت کردم. مردم این استان باید امیدوار باشند که سازمان بین‌الملل می‌تواند در این موضوع به آنها کمک کند، زیرا تمرکز بسیاری برای حل مشکل ریزگردها در خوزستان و سیستان و بلوچستان داریم.

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: امیدوارم بتوانیم برنامه جامعی را برای حل مشکل گردوغبار ایران تهیه کنیم.

تمرکز بر مقابله با گرد و غبار خوزستان و سیستان و بلوچستان

گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران نیز در جمع خبرنگاران در اهواز گفت: بیش از 40 کشور در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار در کنار هم جمع شده‌اند تا مشکل گردوغبار را بررسی کنیم. ما به جمع‌بندی‌هایی در این زمینه رسیدیم و به خوزستان آمدیم تا از نزدیک بازدیدی داشته باشیم و راه‌حل‌های فنی را برای مقابله با مشکل گردوغبار این استان پیدا کنیم و پس از بازگشت به تهران، کار در این زمینه را به اتمام برسانیم.

وی با تاکید بر این‌که اجرای این راه‌حل‌ها با کشورهای منطقه و کمک‌های بین‌المللی بسیار مرتبط است، تصریح کرد: تمرکز ما روی منطقه شادگان، هامون، هورالعظیم و سایر مناطق بحرانی است. این مناطق به آب و پشتیبانی آبی و کمک‌های بین‌المللی برای حل مشکل نیاز دارند.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل عکس بازدید هوایی خود از هورالعظیم را هم در توییتر منتشر کرد و نوشت: تلاش‌ها برای احیای هورالعظیم در جریان است ولی هنوز کارهای زیادی مانده است.

اجرای 200 هزار هکتار بیابان‌زدایی در خوزستان

در همین حال احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در جریان بازدید نمایندگان کشورهای خارجی از بیابان ام‌الدبس بستان گفت: در پیش‌بینی‌های امسال قرار است 200 هزار هکتار بیابان‌زدایی در شهرهای مختلف از جمله سوسنگرد، شوش، حمیدیه، رامشیر و اهواز انجام شود. مطیعی با اشاره به این‌که کارهایی که به روش مالچ پاشی و مشارکتی با مردم برای تثبیت کانون‌های ریزگرد انجام شده را به کارشناسان ارائه دادیم، افزود: منطقه ام‌الدبس شهر بستان از کانون‌های برداشت شن در خوزستان و یکی از کانون‌های گردوغبار استان است که تاکنون 15 هزار هکتار آن به وسیله جنگل‌کاری تثبیت شده؛ به این ترتیب که 10 هزار هکتار آن را دولت و پنج هزار هکتار را مردم به صورت مشارکتی جنگل‌کاری و تثبیت کردند.

کاشت نی در تالاب هامون

در جنوب شرق کشور یعنی سیستان و بلوچستان که آنجا هم با مشکل جدی گردوغبار مواجه است و مورد توجه اجلاس گردوغبار تهران قرار گرفته، ‌مردم به کاشت نی در آن بخش از بستر دریاچه هامون اقدام کرده‌اند که هنوز آب داخل آن کامل خشک نشده است یا رطوبت مناسبی دارد.

این اقدام پسندیده به‌صورت خودجوش و توسط مردم شمال استان یعنی سیستان در حال انجام است.

نیره پورملایی، مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اهمیت کنترل کانون‌های بحران گردوخاک امسال با اقدامات مطلوب صورت گرفته از چهار کانون مهم بحرانی در تالاب بین‌المللی هامون، 2 کانون کنترل شده و بقیه در دست پیگیری است. به گفته وی، کاشت نی هم‌اکنون در بستر دریاچه هامون از منطقه هیرمند آغاز شده و در آینده برای بخش‌های دیگر تالاب هم در نظر گرفته شده است.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها