گزارشی از تشدید اقدامات صهیونیست‌ها در آواره کردن مردم فلسطین

غول شهرک‌سازی‌ها، فلسطین را می‌بلعد

از ابتدای تاسیس رژیم جعلی اسرائیل، طرحی برای بقا و توسعه این رژیم به اجرا گذاشته شد که به طرح «شهرک‌سازی‌ها» موسوم است. با اجرای این طرح تاکنون هزاران هکتار زمین‌های فلسطینی تصاحب شده و در آن شهرک‌های یهودی‌نشین ساخته شده است. عمده این شهرک‌ها با پول یهودیان خارج از اسرائیل بخصوص لابی‌های صهیونیستی در آمریکا و اروپا ساخته می‌شود. با وجود اعتراضات گسترده سازمان‌های حقوق بشری و حتی دولت‌های غربی نسبت به خطر ادامه روند شهرک‌سازی‌ها، حمایت‌های آشکار و پنهان آمریکا موجب تداوم این روند بوده است. برخی آمارهای موجود نشان می‌دهد سال گذشته میلادی روند شهرک‌سازی‌ها تا 70 درصد افزایش داشته است و غول شهرک‌سازی‌ها هرروز زمین‌های بیشتری را از فلسطینی‌ها می‌بلعد.
کد خبر: ۱۰۴۳۸۲۶

روند رو به افزایش

به گزارش صدا و سیما، خبرگزاری شین‌هوا از بیت‌المقدس به نقل از اداره آمار رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل در فاصله آوریل 2016 تا مارس 2017 شروع به ساخت 2758 واحد مسکونی جدید کرد. این در حالی است که در فاصله زمانی آوریل 2015 تا مارس 2016 تنها 1619 واحد مسکونی جدید در مناطق اشغالی کرانه باختری ساخته شده بود. به همین مناسبت آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید شهرک‌سازی کنونی اسرائیل از سال 1992 بی‌سابقه بوده است. لیبرمن همچنین تصریح کرد: کابینه نتانیاهو در ماه جاری طرح ساخت 3651 واحد مسکونی برای صهیونیست‌ها را به تصویب رساند که قرار است 671 واحد از آنها هر چه زودتر احداث شود. وی خاطرنشان کرد: اسرائیل از یکم ژانویه سال جاری تاکنون طرح ساخت 8345 واحد مسکونی را به تصویب رسانده است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص فاش کرد تعداد ساکنان شهرک‌ها در کرانه باختری و قدس تا سال 2015 به 600 هزار نفر رسیده است. امروزه تخمین زده می‌شود بیش از این تعداد یهودی در شهرک‌ها اسکان داشته باشند. بخشی از این شهرک‌ها در سرزمین‌های 67 ساخته شده است که از نظر کنوانسیون‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد کاملا غیرقانونی است.

20 میلیارد دلار

یک سازمان غیردولتی اعلام کرد دولت‌های صهیونیستی از سال 1967 تاکنون 20 میلیارد دلار برای ساخت و ساز و توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و قدس شرقی هزینه کرده‌اند. به گزارش تسنیم و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جامعه جهانی شهرک‌سازی در کرانه باختری را مغایر قوانین بین‌المللی می‌داند و تعداد زیادی از کشورها آن را مانعی بر سر راه‌حل منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی می‌دانند.

سازمان غیردولتی مرکز مسائل اقتصادی سیاسی «ماکرو» طی گزارشی درباره شهرک‌سازی که به مناسبت پنجاهمین سال اشغال کرانه باختری و بخش شرقی قدس توسط رژیم صهیونیستی در جریان جنگ ژوئن سال 1967 منتشر ساخت، اعلام کرد هیچ آمار رسمی جامعی درباره مبالغ هزینه‌شده برای شهرک‌سازی از سال 1967 تاکنون وجود ندارد و وزارت دارایی اسرائیل که هر ساله بخشی از مبالغ هزینه شده در این بخش را اعلام می‌کند، از هزینه شدن 5/3میلیارد دلار بین سال‌های 2003 تا 2015 تنها در کرانه باختری خبر می‌دهد.

اما «روبی ناتانسون» مدیرکل این سازمان تصریح می‌کند رژیم صهیونیستی طی 50 سال گذشته 20 میلیارد دلار برای شهرک‌سازی هزینه کرده است و مبلغ 5/3 میلیارد دلار اعلام شده شامل هزینه‌های نهایی زیرساخت‌های ایجاد‌شده مانند جاده‌های کمربندی مخصوص شهرک‌نشینان یا تدابیر امنیتی اتخاذ شده در اطراف شهرک‌ها نمی‌شود.

این آمارها همچنین شهرک‌سازی در بخش بیت‌المقدس شرقی راکه رژیم صهیونیستی آن را از سال 1967 اشغال کرد، در برنمی‌گیرد. از سوی دیگر، مبالغ ذکر شده شامل شهرک‌سازی‌های صورت‌گرفته در نوار غزه که بعدا برچیده شد و 8000 شهرک‌نشین و نظامی صهیونیست در سال 2005 از آنجا بیرون رانده شدند، نمی‌شود. شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی در پایان این گزارش خود آورد؛ شمار شهرک‌نشینان صهیونیست بیش از 600 هزار نفر است که 400 هزار نفرشان در کرانه باختری اقامت دارند و وجود آنها عامل اصلی تنش مداوم با دو میلیون و 600 هزار فلسطینی ساکن کرانه باختری و بخش شرقی قدس است.

حمایت آمریکا

گفتنی است مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی موجب توقف مذاکرات سازش از ماه آوریل سال 2014 تاکنون شده است. هفته گذشته اتحادیه اروپا با صدور یک بیانیه جدید از اقدام مقام‌های رژیم صهیونیستی در ادامه گسترش شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی بشدت انتقاد کرد. دی‌ماه سال گذشته نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار پایان دادن به شهرک‌سازی اسرائیل در فلسطین اشغالی شده بود. در این قطعنامه تصریح شد شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین «فاقد مشروعیت قانونی» است. با وجود تصویب این قطعنامه در عالی‌ترین نهاد بین‌المللی که مسئول تامین امنیت ملل جهان معرفی می‌شود، مقام‌های رژیم صهیونیستی و در راس آنها «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم همچنان به روند شهرک‌سازی‌ها ادامه می‌دهند.

ناظران می‌گویند این کار بدون چراغ سبز آمریکا امکان‌پذیر نیست. جالب توجه این‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سفری که به سرزمین‌های اشغالی داشت هیچ اشاره‌ای به شهرک‌سازی‌ها نکرد که به این معناست که ترامپ به از سرگیری شهرک‌سازی‌ها چراغ سبز نشان داده است. رژیم صهیونیستی سعی دارد در سایه حمایت‌های دونالد ترامپ تمام طرح‌های شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی را عملی کند.

وضعیت وخیم حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه، سی و پنجمین نشست خود را با موضوع وضعیت حقوق بشر در فلسطین اشغالی برگزار کرد. هدف از این نشست بررسی وضعیت حقوق بشر در فلسطین و دیگر مناطق عربی اشغالی بود و در جریان آن بند 7 با عنوان «وضعیت حقوق بشر در فلسطین اشغالی و دیگر اراضی اشغالی عربی» بررسی شد.

سخنرانان در این نشست ضمن اشاره به پایبند نبودن اسرائیل به مصوبات بین‌المللی و تداوم نقض این مصوبات، خواستار پایان یافتن رنج و محنت‌های ملت فلسطین و تحقق خواسته‌ها و آرمان‌های این ملت شدند. اکثر افرادی که در این نشست سخنرانی کردند به بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های سازمان ملل و تداوم تجاوزات مختلف آن اشاره کرده و بر لزوم پایان درد و رنج ملت فلسطین در زمینه اشغالگری و فراهم شدن زمینه تعیین سرنوشت ملت فلسطین به دست خود از طریق تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی و در مرزهای سال 1967 اشاره کردند. همچنین روز گذشته اتحادیه عرب به مناسبت روز جهانی آوارگان با صدور بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را مسئول درد و رنج طولانی‌ آوارگان فلسطینی دانست و کوچاندن آنها از سرزمین‌شان را جرم اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها