در چه شرایطی می‌توانیم از روزه‌داری نتایج مثبت کسب کنیم؟
کد خبر: ۱۰۴۳۷۸۸

دو شرط در این خصوص باید در نظر گرفته شود. اول این که وعده سحری حذف نشود. شرط دوم این است که وعده افطار با آب گرم، سوپ گرم وغذای سبک آغاز شود. بعد از آن عبادت انجام شود و سپس شام سبک میل شود. همچنین در حین افطار تا سحر بهتر است آب و میوه خورده شود و بهتر است یک ساعت قبل از سحر یک وعده غذایی اصلی شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی مصرف شود.

سحری نخوردن، ریسک بیماری‌های قلبی ـ عروقی را افزایش می‌دهد؟

گرسنگی بیش از حد، موجب مصرف ذخیره‌های قند می‌شود. اگر گرسنگی طولانی‌مدت باشد بدن برای فعالیت بخصوص مغز از متابولیسم غیرطبیعی خودش یعنی متابولیسم سوخت چربی‌ها استفاده می‌کند. سوخت ناقص چربی‌ها موجب تولید کتون می‌شود. کتون آزاد شده هم منجر به آزاد شدن اسیدهای چرب می‌شود و اینها موجب بوی بد دهان، بوی بد عرق، کسالت، سردرد، خستگی و ناتوانی در فرد می‌شود. این ماجرا در درازمدت یعنی 30 روز ماه رمضان، عوارضی ایجاد می‌کند که یکی از آنها آزاد شدن چربی‌هاست. اسید‌های چرب، پیش نیاز ساختمانی تری‌گلیسرید و کلسترول است. آزاد شدن این چربی‌ها در افراد مسن، آقایان بالای 50 سال، خانم‌ها در سنین یائسگی، افراد بالای 45 سال که فعالیت بدنی‌شان کم است، افراد چاق و افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی، استعداد گرفتن تنگی عروق کرونر را ایجاد می‌کند.

علل افزایش چربی بد خون چیست؟

گاهی به علت ژنتیک، افزایش تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خون داریم و گاه به علت بیماری زمینه‌ای دیگر (مثل کم‌کاری تیروئید، دیابت یا بیماری کوشینگ).

چربی‌های خون از چه زمانی بررسی می‌شود؟

از آنجا که گرفتگی عروق کرونر از دو سالگی آغاز می‌شود، به همین علت یک بار طی 11 ـ 9 سالگی و بار دیگر در 19 ـ 17 سالگی چربی خون بررسی می‌شود تا اگر استعداد ژنتیک وجود دارد مشخص و از افزایش آن پیشگیری شود.

افرادی که کلسترول و تری گلیسرید بد خونشان بالاست چه اصولی را رعایت کنند تا از نتایج مثبت یک ماه روزه‌داری بهره‌مند شوند؟

تغذیه مناسب در این ماه داشته باشند. همچنین انجام فعالیت بدنی مثل دویدن و پیاده‌روی تند نیز فراموش نشود. یعنی ورزشی که ضربان قلب را از 60 به 100 برساند.

چرا برخی افراد در ماه مبارک رمضان، مشکلات گوارشی پیدا می‌کنند؟

زیرا این افراد اصول مهم تغذیه‌ای را رعایت نمی‌کنند. هنگام افطار نباید شام خورد. اگر آب یا چای می‌خورید به آرامی میل کنید. لقمه‌های غذا را خوب بجوید. وسط غذا آب نخورید. هنگام افطار آب خنک ننوشید، زیرا به معده‌ای که هنوز گرم است شوک می‌دهید و اختلال در هضم غذا ایجاد می‌کنید. سفره افطار را پر از خوراکی‌ها متنوع مانند حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه نکنید.

در وعده‌های غذایی میوه و سبزی بخورید. برای کاهش وزن و کاهش چربی‌های خون، سبزی و سالاد کاهو، گوجه و خیار قبل از هر وعده غذایی میل کنید.

دکتر کیوان الچیان

متخصص داخلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها