شاید یک ماه پیش که پای چهار پرنده آهنی ملخ‌دار به کشورمان باز شد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که آسمان بسیاری از استان‌ها به روی این پرنده‌ها آغوش باز کند و غرش این هواپیماها رونق را به بسیاری از فرودگاه‌های خلوت یا غیرفعال کشور ـ بخصوص در مناطق محروم ـ بازگرداند.
کد خبر: ۱۰۴۳۴۶۴

به گزارش جام‌جم، چهار هواپیمای ملخ‌دار ATR یک ماه پیش و در 27 اردیبهشت خریداری و وارد کشورمان شد. مهم‌ترین ویژگی این نوع هواپیما که متعلق به شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی ATR است، برد کوتاه، ظرفیت کم و مصرف پایین سوخت آن است که امکان پرواز در مسیرهای هوایی کوتاه و بین‌شهری و نشستن آن روی فرودگاه‌های نسبتا کوچک را ممکن می‌سازد و برای مسیرهایی با مسافر کم مناسب است.

ویژگی‌های مذکور باعث شد که همزمان با امضای قرارداد برای خرید ایرباس و بوئینگ، قراردادی هم برای خرید این نوع هواپیما با تولیدکنندگانش امضا شود تا علاوه بر استفاده از مزایای آن، نقش موثری در پوشش پروازی فرودگاه‌های کشور داشته باشد؛ فرودگاه‌هایی که قبلا به‌خاطر غیراقتصادی بودن، پرواز هواپیماهای بزرگ یا پهن‌پیکر یا کمبود هواپیما به حالت نیمه‌فعال یا غیرفعال درآمده بودند.

در همین حال کوچک بودن ATRها با گنجایش حدود 70 مسافر و مناسب بودن آن برای جابه‌جایی در مسیرهای کوتاه، امکان برقراری پرواز یا افزایش پرواز به بسیاری از فرودگاه‌های کوچک نیمه‌فعال یا غیرفعال در بسیاری از استان‌ها بخصوص مناطق محروم را فراهم کرده است، چراکه گنجایش محدود این هواپیماها با توجه به محدود بودن مسافر درمناطق محروم، مشکل اقتصادی نبودن پرواز‌ها را مرتفع می‌کند و ضمنا وزن کم ATR نیاز به بازسازی باند و تجهیزات فرودگاهی را مرتفع می‌سازد. درنهایت این ویژگی‌ها باعث شده تا ورود این هواپیماها بسیاری از خطوط پروازی و فرودگاه‌های کمترفعال را جانی دوباره ببخشد.

آغاز پرواز به فرودگاه‌های غیرفعال

شاهرخ نوش‌آبادی، مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) دراین باره به جام‌جم می‌گوید: تاکنون درخواست‌های زیادی برای پرواز این هواپیما از فرودگاه‌های کشور به هما رسیده که درحال بررسی آنها هستیم، به این ترتیب پروازهای موقت در آن خطوط راه‌اندازی می‌شود تا بررسی‌های جامع‌تری در این خصوص صورت بگیرد.

شرایط جغرافیایی منطقه و این‌که این شرایط با استانداردهای هواپیما همخوان است یا نه و همچنین شرایط بازار و به‌صرفه بودن پرواز در مناطق مذکور، به این معنا که آیا قرار دادن سرمایه‌های ملی در آن خطوط هوایی، بازگشت هزینه‌های پرواز و سودآوری لازم را برای آن خواهد داشت یا نه، از جمله شرایطی است که به گفته نوش‌آبادی، هر منطقه و فرودگاهی از آن برخوردار بود، می‌تواند برای همیشه شاهد نشست و برخاست ATR در زمین و آسمانش باشد.

مدیرکل روابط عمومی هما به این نکته هم اشاره می‌کند که درمجموع درخواست‌ها بیشتر از سوی فرودگاه‌هایی است که یا تاکنون بدون بهره‌برداری بوده‌اند ( آماده به خدمت) یا بهره‌برداری کمی از آنها صورت گرفته و پروازهای اندکی داشته‌اند. برخی از فرودگاه‌ها مثل فرودگاه اراک هم قابلیت پذیرش هرگونه هواپیمایی را دارند، اما واقعا به‌صرفه نیست که یک هواپیما با موتور جت به مقصد آن بلند شود، بنابراین ATR برای چنین فرودگاه‌هایی هم مناسب‌تر است.

خطوط جدید پروازی

براساس قرارداد امضا شده بین ATR و خطوط هواپیمایی هما، 20 فروند از مدل ATR72-600 که جدیدترین محصول از خانواده سری 72 محسوب می‌شود، به هما تحویل داده خواهد شد که تاکنون چهار فروند تحویل داده شده و به گفته نوش‌آبادی این چهار فروند تا شنبه (27 خرداد) 74 پرواز به شهرهای مختلف داشته و 2736 مسافر را جابه‌جا کرده‌اند.

آبادان ـ اصفهان ـ آبادان/ اهواز ـ اصفهان ـ اهواز/ تهران ـ دزفول ـ تهران/ اصفهان ـ شیراز/ اصفهان ـ تهران/ مشهد ـ ساری/ کرمانشاه ـ تهران/ تهران ـ گرگان/ تهران ـ نوشهر/ رشت ـ تبریز/ رشت ـ تهران/ تهران ـ رامسر و... برخی از مسیرهای هوایی است که ATR تاکنون در آنها به پرواز درآمده؛ در برخی مسیرها یک‌بار و در بعضی دو، سه یا حتی پنج بار مثل مسیر تهران ـ اصفهان.

یدالله آقایی، مدیرکل روابط عمومی فرودگاه‌های کشور نیز در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور می‌شود که هواپیماهای ATR بیشتر مناسب فرودگاه‌هایی از کشور مثل سنندج، خرم‌آباد و... است که در مناطق کوهستانی واقع شده و امکان پروازهای غول‌پیکر در آنها سخت و پرخطر است.

به گفته آقایی، شهرهایی که جمعیت و مسافر پروازی کمی دارند هم می‌توانند جزو جامعه هدف این هواپیماها باشند، زیرا هم‌اکنون خیلی از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل به‌صرفه نبودن حاضر به ارائه خدمات هوایی به این مناطق نیستند.

وی یادآور می‌شود هم‌اکنون فرودگاه‌های متعددی در کشور همچون فرودگاه‌های سمنان، شاهرود و داراب پروازی در آنها صورت نمی‌گیرد و می‌تواند باند مناسبی برای نشست و برخاست ATR ‌ها باشد.

تهران - نوشهر بعد از 22 سال

فرودگاه نوشهر یکی از چند فرودگاه کشور بود که جمعه گذشته (26 خرداد)، پس از 22 سال شاهد حضور پروازی از شرکت ایران‌ایر بر پهنای باندش بود که این پرواز توسط یکی از همین ATR‌های مدرن تازه خریداری شده، صورت گرفت.

اکبر فریفته، مدیر فرودگاه نوشهر دراین باره می‌گوید: پرواز به این فرودگاه اکنون به صورت فوق‌العاده قرار است روزهای جمعه و یکشنبه انجام شود، اما امکان تغییر روزها وجود دارد که به فرودگاه نوشهر اعلام می‌شود.

آغاز پروازهای تهران ـ اراک ـ تهران

نشستن هواپیمای مدرن ملخ‌دار در فرودگاه شهر اراک، مردم و مسئولان این شهر استان مرکزی را هم خوشحال کرد.

رحیم حسین‌نسب، مدیر فرودگاه اراک با اشاره به آغاز پروازهای مسیر تهران ـ اراک ـ تهران از پنجشنبه 25 خرداد، می‌گوید: برای شروع کار مقرر است، این پرواز چهار روز در هفته شامل روزهای شنبه، یکشنبه، پنجشنبه و جمعه انجام شود.

وی تاکید می‌کند: کمترین فایده راه‌اندازی این پرواز این است که پای تمام مدیران و مسئولان تهران به سهولت با کمترین زمان به اراک باز شد.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها