همزمان با سالگرد شهادت امیر مومنان حضرت علی‌بن ابیطالب(ع) ما هر سال به عزای او می‌نشینیم. البته می‌دانیم که در چند سال اخیر انتشار ویژگی‌های شخصیت امام علی(ع) در رسانه‌ها و فضای مجازی، موجب گرایش بسیاری از پژوهشگران و فرزانگان جهان، به تشیع علوی شده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۷۹۲

همه می‌دانیم که این گرایش و عشق و علاقه به اهل بیت موجب نگرانی سلفی‌ها و تکفیری‌ها شده است. تهاجم دشمنان اسلام در سال‌های اخیر به مساجد شیعیان و محل تجمع آنان در برخی کشورها نشانه‌ای از نگرانی دشمنان اسلام از فرهنگ تشیع است.

خوب به خاطر دارم که چند سال پیش پژوهشگری از کشور هندوستان پس از مطالعه ترجمه‌ای از نامه حضرت علی(ع) به مالک‌اشتر و مطالعه چند خطبه از نهج‌البلاغه در یک سخنرانی تاریخی گفت: «ای فرزانگان جهان که خالی از تعصب و پیشداوری هستید، خطبه‌ها و نامه‌ها و حتی سخنان کوتاه از امام علی(ع) در نهج‌البلاغه را بخوانید و به محتوای آنها بیندیشید، آنگاه مطمئن هستم که با آگاهی به تشیع روی خواهید آورد.»

آن پژوهشگر فرزانه در مصاحبه‌ای گفت: «وصیتنامه تاریخی امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع) درواقع پندی برای همه انسان‌ها در تمام اعصار و زمان‌هاست.»

و براستی چنین است. وصیت تاریخی آن حضرت، سفارش امام به رسیدگی و محبت به یتیمان را نیز دربر دارد و بخش دیگر مهربانی و محبت به همسایگان است. امام در آخرین لحظات عمر خویش به فرزندانش حسن و حسین(ع) چنین وصیت کرد: «فرزندانم مبادا عبدالرحمان بن ملجم را آزار و شکنجه دهید، اگر زنده ماندم خودم درباره او تصمیم می‌گیرم و اگر مردم فقط با یک ضربت او را مجازات کنید و اگر او را عفو کنید عمل شما به پرهیزکاری نزدیک‌تر است.»

امام علی(ع) پیوسته در زندگانی خویش به آزادگی انسان‌ها می‌اندیشید. در مجموعه غررالحکم سخنی از امام آمده است که نشانه علاقه آن حضرت به کرامت و آزادی انسان‌هاست. امام می‌فرمایند: «لا تَکن عَبدَ غَیرِک و قد جَعَلَک اللهُ حُرَّاً» یعنی خود را برده و بنده دیگران مساز زیرا که خداوند تو را آزاد آفریده است.

محمود حکیمی

نویسنده و پژوهشگر دینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها