ماه مبارک رمضان در کنار تمام فضایلی که دارد، صحنه‌های جالبی را در سراسر دنیا و میان مسلمانان کشورهای مختلف به وجود می‌آورد. آداب ‌و رسومی که در کشورهای مختلف اسلامی وجود دارد، همگی در جهت استقبال از این ماه پربرکت است.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۷۹

در برخی کشورها در صبح مراسم طبل‌زنی برای بیدارباش سحر انجام می‌شود و برخی نیز در این ماه سراغ تزئین مساجد می‌روند. مسلمانان به مدت یک ماه قمری از اذان صبح تا اذان مغرب روزه می‌گیرند و این مدت‌زمان روزه‌داری در نقاط مختلف دنیا برای مسلمانان متفاوت است. متفاوت بودن طول و عرض جغرافیایی باعث می‌شود، مسلمانان ساعت‌های روزه‌داری متفاوتی را در دو نیمکره زمین تجربه کنند. در حالی که اغلب کشورهای مسلمان در تابستان روزه گرفتن را تجربه می‌کنند، برخی مسلمانان در نیمکره جنوبی در هوایی سرد و زمستانی ساعت کمتری را روزه می‌گیرند. در سال جاری، کمترین ساعتی که مسلمانان روزه می‌گیرند، عبارت است از 10 ساعت در جنوبی‌ترین بخش شیلی و 21 ساعت در گرینلند در شمالی ترین منطقه کره زمین.

نیمکره شمالی

در نیمکره شمالی از کره زمین که بیشترین تعداد مسلمانان را در خود جای‌داده است، مسلمانان در آب‌وهوایی گرم در حال روزه گرفتن هستند. با توجه به تغییر ساعت طلوع و غروب خورشید در طول یک ماه هم چند دقیقه تغییر در مدت روزه‌داری اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین کشورهای اسلامی ازجمله ایران، عراق و سوریه و سایر کشورها در شمال خط استوا قرار دارند و بین 14 تا 17 ساعت روزه می‌گیرند. هر چه به سمت قطب شمال برویم این زمان افزایش پیدا می‌کند و آب و هوای مناطق هم سردتر می‌شود. در بخش‌هایی از روسیه، مسلمانان 20 ساعت و در گرینلند 21 ساعت روزه می‌گیرند که از ساعت 2 و 16 دقیقه نیمه‌شب تا ساعت 23 و 14 دقیقه مدت‌زمان روزه‌داری محاسبه می‌شود.

نیمکره جنوبی

در نیمکره جنوبی، اغلب کشورها در حال تجربه کردن زمستان هستند و آب‌وهوای اغلب مناطق، سرد گزارش می‌شود. مسلمانان در نیمکره جنوبی، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند و هر چه به سمت قطب جنوب این کشورها امتداد می‌یابند، فاصله بین طلوع و غروب خورشید کاهش می‌یابد. در پونتا آرناس در جنوب شیلی، اذان صبح ساعت 6 و 34 دقیقه و اذان مغرب، ساعت 16 و 41 دقیقه گفته می‌شود و ساعات روزه‌داری تقریبا 10 ساعت محاسبه می‌شود. از نظر تراکم جمعیتی، این مناطق تعداد کمتری از مسلمانان را نسبت به جمعیت در خود جای داده است. در نیمکره جنوبی، تراکم جمعیتی کمتری وجود دارد و به همان نسبت، مسلمانان کمتری در این کشورها زندگی می‌کنند.

رمضان یک فرصت است

نکته جالبی که در ارتباط با مقایسه زمان روزه‌داری در ماه رمضان در دو نیمکره زمین می‌توان به آن اشاره کرد، این است که برای مسلمانان، مدت روزه‌داری اهمیتی ندارد. آنها به این ماه به چشم فرصتی 30 روزه نگاه می‌کنند تا بتوانند کنار هم قرار گیرند و اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند. مسلمانان واقعی هر جای دنیا که باشند، ‌چه 21 ساعت روزه‌ بگیرند و چه 10 ساعت،‌ در این ماه تلاش می‌کنند تمرین کنند بندگان مخلص‌تری باشند و در کنار همنوعان خود قرار می‌گیرند و گره از مشکلات آنها باز می‌کنند. این ماه، فرصتی است مغتنم برای آنهایی که قدردان لحظات زندگی خود هستند و از آن برای بهبود شرایط دیگران استفاده می‌کنند.

برای مسلمانانی که در جنوبی‌ترین نقطه کره زمین زندگی می‌کنند، ساعات زیاد دیگری به این منظور وجود دارد که در صورت مسلمان واقعی بودن، هیچ‌گاه از آن غافل نمی‌شوند و برای آنهایی که در شمالی‌ترین نقطه کره زمین قرار دارند، باز همین موضوع وجود دارد و این بار با دهان روزه می‌توانند بندگی را در خود تقویت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها