دوچرخه پلاستیکی، سس کچاپ سبزرنگ یا لازانیای خمیردندانی نمونه‌هایی از محصولاتی هستند که تولید‌کنندگان‌شان فکر می‌کردند با آن‌ها می‌توانند بازار را متحول کنند.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۲۰
موزه ابداعات شکست خورده در سوئد  +عکس

به گزارش جام جم آنلاین، موز‌ه‌ای در سوئد این ابداعات شکست‌ خورده را نمایش داده است.

دوچرخه پلاستیکی

وقتی این دوچرخه پلاستیکی در سال ۱۹۸۱ به جهان معرفی شد، انتظارها بسیار بالا بود؛ دوچرخه‌ای که زنگ نمی‌زد و سهمی در تولید گازهای گلخانه‌ای نداشت.

این دوچرخه که «Itera» نام داشت یک سال بعد به بازار آمد. اما مشخص شد که استحکام چندانی ندارد.

قسمت‌های پلاستیکی دوچرخه مثل پدال‌ها به سرعت می‌شکستند. در سال ۱۹۸۵ تولید آن در نهایت برای همیشه متوقف شد.

بازی ترامپ

هدف بازی ترامپ که توسط شرکت Hasbro تولید شده بود، کاملا روشن بود: تا جایی که می‌توانی پول بدست بیاور! این بازی که تقلیدی از بازی محبوب مونوپولی بود، در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد اما موفقیت چندانی نیافت.

با این همه می‌توان تصور کرد که دونالد ترامپ از عرضه این بازی به رغم عدم موفقیت آن بسیار خشنود بود، زیرا روی تمام اسکناس‌های این بازی عکس ترامپ چاپ شده بود.

گوشی تلفن دو منظوره نوکیا

یک گوشی با دو هدف: کنسول بازی و تلفن. نوکیا این محصول را در سال ۲۰۰۳ معرفی کرد. قیمت بالا و شمار اندک بازی‌هایی که کاربران می‌توانستند با آن انجام دهند، موجب شد تا فروش این محصول طبق انتظار پیش نرود.

بعدها زمان نشان داد که این گوشی اختراعی فراتر از زمان خود بود. با این گوشی می‌شد تلفنی صحبت کرد، موسیقی گوش داد، بازی کرد یا در اینترنت جستجو کرد؛ یعنی همان ویژگی که بعدها در گوشی‌های هوشمند عرضه شد.

عطر هارلی دیویدسن

موتورسیکلت‌های شرکت آمریکایی هارلی دیویدسن شهرتی جهانی دارند. این شرکت در سال ۱۹۹۴ در ایده‌ای «خلاقانه» قدم فراتر گذاشته و عطرهای هارلی دیویدسن را نیز به بازار آورد.

این محصول اما با استقبال خوبی روبرو نشد. به احتمال زیاد از آن جهت که اکثرا با شنیدن این اسم بیشتر به یاد بوی روغن موتور می‌‌افتادند تا بویی خوش.

خودکارهای جنسیتی

وقتی شرکت معروف بیک در سال ۲۰۱۲ محصول جدید خود، خودکارهایی ویژه بانوان را به بازار عرضه کرد، ولوله‌ای به پا شد؛ خودکارهایی که در رنگ‌های بنفش و صورتی مخصوص خانم‌ها طراحی شده بودند البته این تنها مرتبه‌ای نبوده که بیک جنجال به پا کرده است.

در سال ۲۰۱۵ این شرکت به مناسبت روز جهانی زن در کشورهای آفریقایی با این شعار تبلیغ کرد: «مثل یک خانم باش، رفتاری خانمانه ‌داشته باش اما مثل یک مرد فکر کن».

ماسک جوان‌سازی صورت

در نگاه اول شبیه ابزار مدرن شکنجه به نظر می‌رسد، اما این ماسک در اصلی برای «زیباتر» کردن صورت طراحی شده بود.

این ماسک با وارد آوردن شوک‌های الکتریکی ظریف عضلات صورت را تحریک می‌کرد. تولیدکنندگان لیندا ایوانز، هنرپیشه آمریکایی را به عنوان چهره‌ تبلیغاتی این ماسک به خدمت گرفتند البته وقتی این محصول در سال ۱۹۹۹ به بازار معرفی شد، اثربخشی آن بلافاصله زیر سؤال برده شد.

لازانیای خمیردندانی

لازانیای یخزده محصولی از یک شرکت تولیدکننده خمیردندان. مشخص است که چنین محصولی با استقبال روبرو نخواهد شد.

البته مسئولان شرکت «کلگیت» می‌گویند که به خاطر ندارند چنین چیزی را به بازار داده باشند، اما ساموئل وست مسئول موزه شکست در سوئد مصرانه این گفته را رد می‌کند.

بسته‌بندی این لازانیا برای نمایش در این موزه بازسازی شده و اصل نیست.

چوب‌های دو شاخه

این‌ها که می‌بینید گیره رخت نیستند، بلکه چوب‌های (استیک‌های) درام هستند.

نمایش آنها در این موزه به خوبی نشان‌دهنده میزان استقبالی است که از این ایده «خلاقانه» شده است.

نهایت سلیقه

طراح یا طراحان این لیوان فکر کرده بودند چاپ تصویری از غرق شدن کشتی تایتانیک با اندکی دستکاری در اصطلاح Shit happens (اتفاق گَند پیش میاد دیگه) و جایگزین کردن کلمه Shit (گند) با Ship (کشتی) نهایت خوش‌سلیقگی، ظرافت و طنز زیرپوستی است.

اما خب در عالم واقعیت کسی چندان رغبتی به نوشیدن چای یا قهوه در این لیوان نداشته است.

کچاپ سبزرنگ

همه به قرمز بودن رنگ کچاپ عادت کرده‌اند. «هاینز»، شرکت معروف تولید مواد غذایی، در سال ۲۰۰۰ ابتکار عمل به خرج داد و سس کچاپی را به رنگ سبز به صورت محدود به بازار عرضه کرد.

استقبال از این سس هم به حدی بود که تولید آن در همان تعداد محدود باقی ماند و شرکت هاینز دوباره به کار تولید کچاپ‌های قرمزرنگ برگشت.

اشتباه برای پیشرفت

ساموئل وست طراح و گرداننده موزه شکست در سوئد (Museum of Failure).

اشیای به نمایش در آمده در این موزه به خوبی نشان می‌دهند که اشتباهات بخشی از روند خلاقانه برای تولید محصولات جدید هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها