قطع روابط عربستان و چند کشور دیگر با قطر، موجب تشدید و آشکار شدن اختلاف‌های موجود بود. قطع ارتباط عربستان سعودی با قطر در حقیقت مظاهر و ظواهری از جریانات پشت‌پرده‌ای است که در منطقه در حال رخ دادن است.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۷۵

قطر بعد از اجلاسی که سران شورای همکاری خلیج‌فارس با ترامپ در ریاض داشتند به روشنی متوجه شد که از جمع کشورهای عربی در ترکیبات آینده کنار گذاشته شده است؛ به‌دلیل این‌که قطر قرابتی با اخوان‌المسلمین داشته و از آنها حمایت می‌کند.

در ادامه نگرانی قطر از کنار گذاشته شدن از جمع کشورهای عربی سبب افشاگری امیر قطر و به‌دنبال آن علنی شدن دشمنی‌ای بود که در خفا وجود داشت.

البته به نظر می‌رسد پشت پرده اختلاف بین عربستان با قطر، دعوای آمریکایی ـ انگلیسی بر سر ثروت‌های منطقه وجود داشته باشد و انگلستان از این مساله ناراضی است که همه ثروت‌ها در اختیار آمریکا قرار بگیرد، البته در این اختلاف صف حق و باطلی وجود ندارد، در این اختلاف باطل در برابر باطل قرار گرفته و در حقیقت بحث بر سر قدرت‌طلبی اعراب در منطقه است. انگلیسی‌ها و درواقع اروپایی‌ها خودشان را یک قدرت سنتی در منطقه می‌دانند و علاقه‌مند هستند سهمی از دلارهای نفتی عربستان و سهمی هم از بازار تسلیحات منطقه را در اختیار داشته باشند؛ اما اکنون‌که ترامپ آمده و همه این بازار را به‌طور انحصاری در اختیار گرفته و ثروت عربستان را به خودش اختصاص داده است، طبیعتاً سعی می‌کنند از طریق متحدانشان این اتحاد را زیر سؤال ببرند. قطری‌ها خیلی به انگلستان نزدیک هستند و شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر خودش تربیت‌شده دانشگاه نظامی انگلیس است و مدت زیادی را در این کشور تحصیل‌کرده و روابط بسیار نزدیکی با انگلیس دارد و پدر وی نیز تحصیلکرده انگلستان بوده است.

زمانی که ترامپ به منطقه آمد بنا شد تحت‌پوشش مقابله با حماس و اخوان‌المسلمین، حامیان آنها را مورد حمله قرار دهند و این جهتگیری آشکار شد و آنچه می‌بینیم چیزی است که براساس ضدیت با حماس و اخوان صورت گرفته است و مربوط به اسرائیل می‌شود، اسرائیل موفق شد ترامپ را از آمریکا به منطقه بکشاند و کشورهای منطقه را وادار کند در حضور ترامپ متعهد به جنگ علیه حماس شوند، اما قطر به‌دلیل خارج ماندن از این چارچوب اقدام به افشاگری کرد، بنابراین آنچه قرار بود تحت‌عنوان ائتلاف عربی و اتحاد کشورهای عربی علیه حماس، اخوان‌المسلمین و ایران به نمایش بگذارند بهم خورد و این به ضرر عربستان، آمریکا و اسرائیل بود.

در حال حاضر از قطر می‌خواهند اجازه ورود حماس به کشورش را ندهد، اما قطر تحت مناسباتی علاقه‌مند به حمایت از آنهاست.

در مورد آینده این تحولات نیز باید گفت به دو دلیل شکاف میان این کشورها بیشتر نمی‌شود، یکی از دلایل نفت و سرمایه‌گذاری‌های غرب در این منطقه است که به همین دلیل علاقه‌مند به ناامنی در این نقطه نیستند و می‌خواهند ائتلاف علیه حماس شکسته نشود و درعین حال اسرائیل و آمریکا نگران هستند و علاقه‌مندند ائتلاف علیه اخوان‌المسلمین و ایران باقی بماند.

جعفر قناد باشی/ کارشناس مسائل خاورمیانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها