طلسم ورود خودرو به بورس کالا شکست و عرضه اوراق سلف خودرو برای نخستین بار دوشنبه هفته جاری با هدف تامین مالی تولید این صنعت آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۳۶۶۵۷

عرضه خودرو در بورس کالا، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار داشته است، اما به دلیل بحث‌های فنی به نتیجه نرسیده بود و بالاخره اوراق سلف یک مدل خودرو در بورس کالا عرضه شد. روز دوشنبه برای نخستین بار 50 دستگاه خودروی سراتو، محصول شرکت سایپا با قیمت پایه 872میلیون و 604هزار و 446 ریال در بورس کالای ایران عرضه شد.

چندی پیش خودروی سراتو یکی از محصولات گروه سایپا در بورس کالای ایران پذیرش شد تا سایپا بتواند پس از عرضه فیزیکی، از طریق انتشار اوراق سلف موازی برای این محصول خود تامین مالی کند. به این ترتیب امیدنامه پذیرش و درج سراتو در سایت رسمی بورس کالا قرار گرفت و در نهایت هشتم خرداد ماه برای نخستین بار 50دستگاه سراتو روی تابلوی معاملات رفت.

نگاهی به اطلاعیه عرضه سراتو در بورس کالا نشان داد این خودرو 2000cc آپشنال EFS با رنگ‌های سفید 20دستگاه، نقره‌ای 10 دستگاه، قرمز 10دستگاه و آبی 10 دستگاه در بورس کالا عرضه شده است. همچنین مبالغ مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، شماره‌گذاری و خدمات در مجموع به مبلغ 118میلیون و 305 هزار و 554 ریال مازاد بر قیمت پایه از خریدار دریافت شد.

اوراق سلف، قراردادی است که در آن عرضه‌کننده بخشی از دارایی پایه را به ازای بهای نقد و مطابق قرارداد سلف به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند. خریدار می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را در یک قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش برساند که به این قرارداد نیز به اختصار سلف می‌گویند. اوراق سلف نوعی صکوک (اوراق تامین مالی اسلامی) است و امنیت بیشتری نسبت به اوراق مشارکت دارد. قراردادهای سلف روشی برای تأمین نیاز نقدینگی شرکت‌ها از راه جذب سرمایه‌گذاری است.

ایران‌خودرو، دنا را به بورس کالا می‌برد

معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: شرکت خودروسازی سایپا تا کنون از لحاظ تامین مالی در بازار سرمایه سابقه داشته است و این‌بار اوراق اجاره این شرکت به رقم 3500 میلیارد ریال در بازار عرضه و به فروش رفت.

به گزارش سنا، ابوالفضل شهرآبادی درباره عرضه اوراق اجاره شرکت خودروسازی سایپا در بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت خودروسازی سایپا از جمله شرکت‌های بزرگی است که تاکنون از لحاظ تأمین مالی در بازار سرمایه سابقه خوبی داشته است و این‌بار نیز اوراق اجاره این شرکت به رقم سه هزار و 500 میلیارد ریال در بازار عرضه شد و به فروش رفت.

وی ادامه داد: شرکت سایپا در مجموع تا کنون ده هزار میلیارد ریال تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام داده است که شامل سه فقره اوراق مشارکت، مرابحه و اجاره بوده است. از این حجم اوراق تا کنون یک هزار و 500 میلیارد ریال آن سررسید و با موفقیت تسویه شده است.

معاون تامین مالی لوتوس پارسیان یادآور شد: در عرضه یاد شده ـ که اولین انتشار اوراق تأمین مالی بازار سرمایه در سال 96 بوده است ـ تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مشاور عرضه و عضو پیش‌رو بوده است و تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی 175 میلیارد تومان از این اوراق را به عهده داشته است.

این مدیر سابق شرکت بورس همچنین با اشاره به پذیرش خودروی سراتوی شرکت سایپا در بورس کالای ایران خبر داد: بزودی در هفته جاری، عرضه این خودرو از بورس کالا صورت می‌گیرد و شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مشاور پذیرش شرکت سایپا در مورد پذیرش خودرو در بورس کالا بوده است. همچنین خودروی دنا نیز در هفته‌های اخیر با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان توسط شرکت ایران خودرو در بورس کالا پذیرش شد و بزودی عرضه آن هم انجام می‌شود.

شهرآبادی خاطر نشان کرد: تامین سرمایه لوتوس پارسیان تا کنون 18 هزار و 900 میلیارد ریال تأمین مالی در بازار سرمایه (بورس و فرابورس) انجام داده است و در حال حاضر بازارگردانی 36 هزار و 250 میلیارد ریال اوراق را نیز در دست دارد.

این فعال بازار سرمایه از برنامه‌های آینده این شرکت در راستای تامین مالی شرکت‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر همکاران ما در حال بررسی بهترین روش تأمین مالی برای چند شرکت هستند که در صورت اجرایی شدن، رقم ده هزار میلیارد ریال اوراق در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها