خاندان سعودی بنیانگذار وهابیت در عربستان، از امیر قطر برائت جست و اعلام کرد که نسل حاکمان قطر به آل‌شیخ بازنمی‌گردد.
کد خبر: ۱۰۳۵۷۹۲
اعلام برائت «آل الشیخ» عربستان از امیر قطر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، فعالان شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصویر بیانیه‌ای اعلام کردند که نسل «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و خانواده‌اش آنچنان که ادعا می‌کنند، به خانواده «محمد بن عبدالوهاب» معروف به «آل الشیخ»، بازنمی‌گردد.

برخی از فعالان شبکه‌های اینترنتی در عربستان سعودی، از روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی توییتر نوشتند که محمد بن عبدالوهاب تنها 4 پسر داشته که نسل وی تا به امروز نیز ادامه دارد. اما اینکه برخی در داخل یا خارج از عربستان می‌گویند، ریشه خاندان امیر قطر، به یکی از پسران غیر از این چهار پسر محمد بن عبدالوهاب باز‌ می‌گردد صحت ندارد و یک ادعای باطل است.

در این بیانیه به ساخت مسجد «محمد بن عبدالوهاب» در قطر توسط خاندان حاکم بر این کشور اشاره شده و آمده است: یکی از کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، یک مسجد به اسم شیخ محمد بن عبدالوهاب بنا کرده و مدعی است که وی جدش است این در حالی است که امامان جماعت و خطیبان این مسجد از شیوه شیخ محمد عبدالوهاب تبعیت نمی‌کنند.

خانواده محمد بن عبدالوهاب خواستار تغییر نام این مسجد شدند زیرا در این مسجد، به هیچ وجه از شیوه وی در ادای نماز [و طبق گفته سعودی‌ها، از شیوه سلفی میانه رو] تبعیت نمی‌شود.

شماری از اعضای برجسته و معروف این خاندان از جمله، شیخ عبدالعزیز آل‌الشیخ مفتی کل عربستان، عبدالله آل الشیخ رئیس مجلس مشورتی، صالح آل الشیخ وزیر امور اسلامی زیر این بیانیه را امضا کرده‌اند و شمار افرادی که زیر این بیانیه را امضا کرده‌اند به 200 تن می‌رسد.

پایگاه خبری «ارم نیوز» تلاش کرد تا با دفتر مفتی کل عربستان تماس بگیرد تا از صحت امضای او در زیر بیانیه اطمینان یابد ولی موفق نشد. اما به نظر می‌رسد که چنین موضعی به دلیل اظهارنظر جنجالی اخیر امیر قطر اتخاذ شده است.

خاندان حاکم بر قطر، یعنی خانواده «آل ثانی» یک خانواده سعودی است که به ریاست شیخ «حمد آل ثانی» بزرگ از منطقه «نجد» عربستان سعودی به قطر مهاجرت کرده و در آن سکنی گزیدند.

این خاندان خود را به قبیله تمیم منسوب می‌داند که فرزندان آن در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی مستقر شده‌اند و معتقدند که ریشه آنها به خاندان موسس وهابیت باز می‌گردد.

مسجد شیخ محمد بن عبدالوهاب در دوحه نیز یکی از بزرگترین مساجد است که ظرفیت 40 هزار نمازگزار را دارد و در سال 2011 افتتاح شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها