اعتراض شیعیان بحرین و مسلمانان سراسر جهان به تجاوزهای رژیم حاکم بر بحرین همچنان ادامه دارد. هفته گذشته رژیم آل‌خلیفه با یورش به بیت مرجعیت، جنایت تازه‌ای مرتکب شد که بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان داشت. این اعتراض‌ها تنها محدود به شیعیان ایران، عراق یا لبنان نمی‌شود بلکه نهادهای حقوق بشری را نیز بر آن داشت تا نسبت به سرکوبگری‌های رژیم حاکم بر بحرین اعتراض کنند.
کد خبر: ۱۰۳۵۰۲۵

سازمان‌های حقوق بشر این تجاوزها را ناشی از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌دانند که با سفر به ریاض و دیدار با حاکم بحرین او را تشویق به ادامه جنایت‌های خود کرد.

برایان دولی، مدیر سازمان بین‌المللی «اول حقوق بشر» گفت: حملات اخیر علیه تظاهرکنندگانی که به صورت مسالمت‌آمیز در منطقه الدراز تجمع کرده بودند، نشان می‌دهد که نظام بحرین از سخنانی که رئیس‌جمهور آمریکا به حمد عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین گفته بود به عنوان اشاره‌ای برای تشدید سرکوب استفاده کرد.

وی یادآور شد: حمله نیروهای امنیتی بسیار نگران‌کننده است، از این جهت که این حمله تنها دو روز بعد از دیدار ترامپ با پادشاه بحرین صورت گرفت. ترامپ به پادشاه بحرین گفت که هیچ گونه نکته منفی بر روابط میان دو کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ترامپ باید فورا این حملات را محکوم کرده و توضیح دهد که سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم به روابط دوجانبه با بحرین لطمه می‌زند.

ادامه تظاهرات

هزاران بحرینی با برگزاری تظاهراتی گسترده در مناطق مختلف این کشور قتل شهروندان بحرینی به دست نیروهای رژیم آل‌خلیفه را محکوم و حمایت مجدد خود را از آیت‌الله عیسی قاسم اعلام کردند. تظاهرکنندگان بحرینی به رغم هشدارهای رژیم آل‌خلیفه نسبت به عواقب برگزاری تجمعات، با آمدن به خیابان‌های منامه خشم خود را از حمله خونین این رژیم به منطقه الدراز و کشتن چند شهروند بی‌گناه ابراز کردند. تظاهرکنندگان در منطقه شهرکان و سار تجمع گسترده‌ای را به راه انداختند و حمایت مجدد خود را از آیت الله عیسی قاسم اعلام کردند. در ادامه، نیروهای رژیم آل خلیفه با گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کردند.

گفته می‌شود در درگیری بین نیروهای امنیتی و مردم معترض بحرین تاکنون شش نفر به شهادت رسیده و ده‌ها نفر مجروح شده‌اند. رژیم آل‌خلیفه هفته گذشته نزدیک به 300 نفر را بازداشت کرد و به زندان انداخت. در بحبوحه این خشونت‌ها، دادگاه رژیم آل‌خلیفه پنج معترض را به حبس ابد محکوم و تابعیت هشت معترض دیگر را نیز سلب کرد.

به گزارش شبکه اللؤلؤ و به نقل از منابع بحرینی، شیخ عیسی المومن، امام جماعت مسجد الخیف در روستای الدیر در جزیره المحرق یکی از همین افراد است که با اتهامات واهی به سه ماه حبس محکوم شده است.

موج جدید اعتراضات از یکشنبه هفته گذشته و زمانی آغاز شد که دادگاه بحرین آیت‌الله عیسی قاسم را به اتهام «جمع‌آوری اموال و خرج کردن آن به صورت غیرقانونی» به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت 265 هزار دلار جریمه محکوم کرد. هرچند گفته می‌شود آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در خانه خود تحت حبس اجباری قرار دارد، اما به دلیل دسترسی نداشتن منابع مستقل، فعالان بحرینی می‌گویند هیچ اطلاع موثقی از وضعیت او ندارند.

تحصن در نجف

طلاب حوزه و روحانیون و دیگر اقشار مردم شهر نجف اشرف در اعتراض به اقدامات رژیم آل‌خلیفه علیه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در مقابل کنسولگری بحرین در شهر نجف اشرف تحصن کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، تحصن‌کنندگان خواستار واکنش و اقدام کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان، برای متوقف کردن اقدامات رژیم منامه علیه آیت‌الله شدند.

روحانیون در پایان این تحصن با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند: همه کشورهای جهان می‌دانند که اقدامات اخیر رژیم آل‌خلیفه نتیجه سفر ترامپ به عربستان سعودی است.

آنها تاکید کردند باید موسسه‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی نقش خود را در محکوم کردن این اقدامات و سرکوبگری‌های آشکار رژیم بحرین ضدغیرنظامیان و روحانیون ایفا کنند.

عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق نیز در اظهاراتی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به تشدید توجیه‌ناپذیر خشونت‌ها در منطقه الدرازی بحرین ابراز تأسف کرد و از دولت منامه خواست تا در مواضع خود بازنگری کند. وی همچنین همه گروه‌های مردمی را به خویشتن‌داری و رفتار حکیمانه فرا خواند.

گزارش عفو بین‌الملل

سازمان عفوبین‌الملل شامگاه پنجشنبه در گزارشی استفاده مفرط از زور توسط نیروهای امنیتی بحرین علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز سه‌شنبه اهالی الدراز را محکوم کرد.

براساس این گزارش، نظامیان آل‌خلیفه همچنین به منازل مسکونی اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم یورش برده و شماری را بازداشت کردند.

روزگذشته نیز مرکز حقوق بشر بحرین در صفحه رسمی خود در توییتر، ضمن انتقاد شدید از اقدامات ضدحقوق بشری رژیم آل خلیفه، خواستار پایان محاصره منطقه الدراز از سوی نیروهای امنیتی آل‌خلیفه شد.

این مرکز حقوق بشری در ادامه با تاکید بر این‌که محاصره الدراز به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، تصریح کرد:‌ رژیم آل‌خلیفه باید محاصره این منطقه را پایان دهد.

مرکز حقوق بشر بحرین پیشتر تاکید کرده بود: دولت بحرین باید دستورات روشنی برای عقب‌نشینی نیروهای امنیتی از این منطقه و توقف آسیب رساندن به شهروندان صادر کند. اهالی منطقه الدراز با ارسال پیام فوری از این‌که این منطقه به پادگان نظامی تبدیل شده، نسبت به جان شیخ قاسم ابراز نگرانی کردند.

در پی به شهادت رسیدن چند معترض بحرینی، رژیم آل خلیفه اعضای خانواده‌‌‌شان را برای شناسایی آنها احضار کرد و گفت باید شهدای خود را بدون برگزاری مراسم تشییع دفن کنند. این خانواده‌ها درخصوص محروم شدن از حق خاکسپاری شهدای خود ابراز نگرانی کردند. دیروز جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در اطلاعیه‌ای گفت رژیم بحرین قصد دارد پیکر شهدای منطقه الدراز را بدون تشییع دفن کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها