به کدر شدن عدسی چشم، کاتاراکت یا همان آب مروارید می‌گویند. این عارضه اغلب در اثر افزایش سن ایجاد می‌شود و برخلاف باور عامه مردم در نتیجه استفاده زیاد از چشم ایجاد نمی‌شود و فردی را کور نمی‌کند، اما چگونه متوجه شویم دچار آب مروارید شده‌ایم و چه زمانی لازم است به چشم پزشک مراجعه کنیم؟
کد خبر: ۱۰۳۲۷۷۹

از علائم کاتاراکت، تاری دید بدون درد هنگام مطالعه کتاب یا مشاهده اجسام یا صفحه تلویزیون، حساسیت به نورهای خیره کننده یا آفتاب طی روز یا در زمان رانندگی، دید نامناسب در شب، دوبینی در یک چشم، احتیاج به نور زیاد برای مطالعه، ضعف بینایی هنگام استفاده از عینک طبی، سردرد یا محو و زرد شدن رنگ‌هاست که البته چون این علائم ممکن است در بیماری‌های دیگر هم مشاهده شود،باید برای تشخیص قطعی به چشم پزشک مراجعه شود.

شایع‌ترین علت بروز آب مروارید که بتدریج طی سالیان اتفاق می‌افتد، افزایش سن است، اما سابقه خانوادگی، دیابت، اصابت ضربه به سر، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید یا اشعه، مصرف سیگار، استفاده از کورتون و برخی موارد دیگر می‌تواند به بروز آب مروارید منجر شود.

معمولا دید چشم مبتلا به آب مروارید به تشخیص پزشک با انجام عمل جراحی بهبود پیدا می‌کند و معمولا زمانی بیمار مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد که نتواند براحتی از عهده کارهای روزانه‌اش بربیاید. لازم است بدانید هیچ قطره چشمی، ورزش، دارو یا عینک خاصی وجود ندارد که باعث درمان یا مانع تشکیل کاتاراکت شود. استفاده از عینک آفتابی که مانع رسیدن اشعه ماورای بنفش به چشم می‌شود یا عینک طبی که پوشش ضداشعه دارد، از طرف متخصصان توصیه شده است.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها