تغییر شرایط اقلیمی و بهره‌برداری‌های نامناسب در دهه‌های اخیر موجب شده اکثر رویشگاه‌های کرفس کوهی در استان چهارمحال و بختیاری از بین برود.
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵۴

کرفس (کلوس) از گونه‌های نادر گیاهی در منطقه زاگرس مرکزی است که سال گذشته در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، با بیان این که اکثر رویشگاه‌های کرفس کوهی این استان از بین رفته است، نسبت به تداوم انقراض این گونه گیاهی در استان هشدار داد. فرامرز مردانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پراکندگی رویش کرفس کوهی پیشتر در حدود 250 هزار هکتار از مساحت استان بود که به سبب سیر انقراضی، تنها در 500 هکتار از مساحت استان، کرفس کوهی آن هم در بخش‌هایی از دهستان موگویی در سرآقاسید بخش بازفت کوهرنگ باقی مانده که آن هم در معرض خطر انقراض است.

وی برداشت‌های غیراصولی و بی‌رویه کرفس کوهی را از عوامل اصلی انقراض این‌گونه گیاهی با ارزش دانست و تصریح کرد: کرفس کوهی یک‌گونه خاص و حساس است که اگر از غنچه چیده شود یا به پیاز آن آسیب برسد، گیاه سال به سال ضعیف‌تر شده و از بین می‌رود.

این مسئول با بیان این‌که رویشگاه اصلی کلوس در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بخشی از لرستان است، گفت: بهره‌برداری غیراصولی سبب شده این گیاه معطر در این مناطق در معرض انقراض قرار گیرد که این مساله نقش مخربی بر فرسایش خاک و از بین رفتن منابع طبیعی کشور دارد. رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش مهم کرفس کوهی در حفظ منابع آب و خاک استان تصریح کرد: این گیاه با قابلیت نفوذدهی آب به سفره‌های آب زیرزمینی از فرسایش خاک و وقوع سیلاب جلوگیری می‌کند. مردانی خاطرنشان کرد: اگر بتوان این گیاه را حفظ کرد و برداشت غیراصولی نشود، به بذر می‌رسد و از این بذر بهترین روغن دارویی استخراج شده که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله در درمان سرطان موثر باشد.

وی با اشاره به اقدامات این سازمان برای حفظ گونه گیاهی کلوس افزود: برخورد با افراد خاطی و توزیع بذر کلوس بین دامداران از جمله اقداماتی است که تاکنون برای حفاظت از این‌گونه گیاهی به‌کار گرفته شده است.

مردانی، از توزیع 4500 کیلو بذر کرفس بین دامداران در سال گذشته خبر داد و گفت: این امر علاوه بر این‌که توجیه اقتصادی دارد، با کاشت کرفس می‌توان از منابع آب و خاک نیز حفاظت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها