مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خبر داد:

توسعه فاز دوم ایستگاههای شتابنگار استان خراسان شمالی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به آغاز ساخت و بازسازی منازل مسکونی روستایی خسارت‌دیده از زلزله خراسان شمالی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این بنیاد برای بازسازی منازل خسارت‌دیده، منتظر تامین اعتبار نمی‌ماند و کار بازسازی را آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵۳

زلزله 7/5 ریشتری شامگاه شنبه هفته جاری در بجنورد و روستاهای اطراف استان خراسان‌شمالی، دو کشته و صدها مجروح برجای گذاشت و خسارت‌های عمده‌ای به منازل مسکونی وارد کرد.

به گزارش ایرنا، اسماعیل نجار، در نشست شورای مدیریت بحران خراسان شمالی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده اعزامی رئیس‌جمهوری به خراسان شمالی برگزار شد، افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اعتبار داخلی خود در این زمینه استفاده می‌کند تا فرآیند تامین اعتبار به موقع انجام شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: به ازای نوسازی هر واحد مسکونی خسارت دیده، 200 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد 4درصد پرداخت می‌شود و 50میلیون ریال نیز به صورت بلاعوض تزریق می‌شود. نجار یادآورشد که 20 میلیون ریال نیز کمک‌معیشتی به صورت بلاعوض برای جبران خسارت به کالاهای اساسی خانواده‌ها ارائه می‌شود.

وی گفت: در شهرها نیز به ازای ساخت هر واحد مسکونی 300 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 6درصد داده می‌شود و 60 میلیون ریال هم به صورت بلاعوض و 20 میلیون ریال کمک‌معیشتی به حادثه‌دیدگان اعطا می‌شود. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در خراسان‌شمالی با اقدام خوبی که توسط استانداری برای بیمه منازل مسکونی انجام شده تا سقف 150 میلیون ریال به صورت بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت‌ها پرداخت می‌شود. نجار با بیان این‌که امدادرسانی به حادثه‌دیدگان زلزله در استان در سطح عالی انجام شده است، اظهار کرد: ممکن است برخی مشکلات در برخی مناطق روستایی وجود داشته باشد، اما به طور کلی کارهای انجام شده سریع، مطلوب و مناسب بوده است.

وی نخستین کار در مدیریت بحران را امداد و نجات عنوان کرد و گفت: برای اسکان موقت حادثه‌دیدگان و ارائه خدمات لازم اقدام شده و اکنون تمام زیرساخت‌ها در این مناطق برقرار شده است.

نجار، درباره برآورد خسارت‌های وارد‌شده به مناطق زلزله‌زده افزود: درخواست می‌شود در کوتاه‌ترین زمان برآوردها به صورت دقیق انجام تا برای تامین اعتبار مورد نیاز پیگیری شود.

در همین حال محمدرضا صالحی، استاندار خراسان‌شمالی نیز با بیان این‌که اکنون در شهرها و روستاها مشکلی در تامین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و نیز راه‌های دسترسی وجود ندارد، به خسارت‌های وارد شده به واحدهای مسکونی مجموعه گستان‌شهر بجنورد به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه مسکن‌مهر اشاره کرد و گفت: باید کارگروهی متشکل از راه و شهرسازی، شهرداری، استانداری، بانک مسکن و بیمه بسرعت تشکیل شود و مشکلات را بررسی کند.

اسکان‌اضطراری 5000 خانوار زلزله‌زده

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی نیز از امدادرسانی و اسکان اضطراری 5000 خانوار زلزله‌زده این استان خبر داد.

حسن شکوری‌نسب با اشاره به تخریب 40 روستای حادثه زلزله شامگاه شنبه در خراسان‌شمالی، از ارسال بیش از 2000 بسته غذایی به مناطق زلزله‌زده شهرستان مانه و سملقان نیز خبرداد و گفت: عملیات امداد با تلاش امدادگران همچنان ادامه دارد.

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات نیز با اعلام این‌که امدادرسانی در دو شهرستان آسیب‌دیده بجنورد و مانه سملقان از زلزله 7/5ریشتری خراسان‌شمالی، در حال انجام است، افزود: امدادگران در 30 شهر و روستای آسیب‌دیده از زلزله در حال ارائه خدمات امدادی هستند.

وی با اشاره به نجات 19 نفر از زیر آوار، عنوان کرد: تاکنون 400 نفر از هموطنان در اثر زلزله مصدوم شده و ده مصدوم نیز توسط هلال‌احمر به مرکز درمانی منتقل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها