تنها اندکی پس از معرفی ویندوز 10 اس، شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت از اولین رقبای کروم‌‌بوک‌ها رونمایی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۲۷۱۸۵
اولین لپ‌تاپ‌های اقتصادی مبتنی بر ویندوز 10 اس + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از زومیت، احتمالا شما از معرفی نسخه‌ی جدید ویندوز با نام Windows 10 S با خبر هستید. ویندوز 10 اس یا همان «ویندوز ۱۰ کلاود» مشهور شایعات، آمده است تا سهم بازار کامپیوترهای مورد استفاده در مدارس و مراکز آموزشی را که زمانی متعلق به مایکروسافت بود، از گوگل و سیستم عامل Chrome OS باز پس بگیرد.

مایکروسافت در جریان معرفی این نسخه از ویندوز، وعده داده بود که اکثر سازندگان بزرگ کامپیوترهای شخصی را در این راه با خود همراه کرده است. تنها اندکی پس از اتمام کنفرانسِ مایکروسافت، مشخص شد که وعده‌های ردموندی‌ها حقیقت داشته است و تولید کنندگان بزرگ کامپیوترهای شخصی، یکی پس از دیگری لپ‌تاپ‌های اقتصادی مبتنی بر ویندوز 10 اس خود را بسیار زودتر از آنچه انتظارش را می‌کشیدیم معرفی کردند. نکته‌ی جالب اینجا است که تقریبا تمامی شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت، خود از تولید کنندگاه کروم‌بوک‌ها هستند و در نتیجه به خوبی می‌دانند باید با چه محصولی رقابت کنند.

بیشتر دستگاه‌های ارزان‌قیمت مبتنی بر ویندوز 10 اس، با در نظر گرفتن این نکته که قرار است اولین دستگاه ویندوزی یک کودک یا نوجوان باشند، طراحی شده‌اند. فلسفه‌ی مایکروسافت این است که در طول دوران مدرسه با لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت، دانش‌آموزان را جذب اکوسیستم ویندوز کند؛ تا هنگامی که همین دانش‌آموزان در مدارج عالی‌تر تحصیلی نیاز به سیستمی قدرتمند‌تر پیدا کردند، مجددا رو به سوی محصولات ویندوزی، مخصوصا خانواده‌ی سرفیس بیاورند.

درست مانند کروم‌بوک‌ها که بر روی مصارف آموزشی تمرکز دارند، لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز ‌10 اس نیز به دلیل نحوه‌ی استفاده‌ی نه‌چندان ملایم دانش‌آموزان، بسیار محکم طراحی شده‌اند. ایسر حتی یک قدم فراتر رفته و لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز 10 اس خود با نام TravelMate B118 را با کیبورد ضدآب طراحی کرده است.

البته این استحکام بالا معایب خاص خود را نیز به همراه دارد. برای مثال، درست مانند اکثر کروم‌بوک‌ها، کلیدهای کیبورد و ترک‌پد لپ‌تاپ‌های جدید ارزان‌قیمت ویندوزی بسیار سفت هستند. علاوه بر آن، ظاهر پلاستیکی و خشن اکثر این لپ‌تاپ‌ها چندان جذاب نیست و صفحه‌ی نمایش آن‌ها حاشیه‌ی زیاد و ضخیمی دارد که البته تمام این ویژگی‌ها برای دوام آوردن در دستان یک کودک یا دانش‌آموز، ضروری به نظر می‌رسد.

در ادامه نگاه گذرایی خواهیم داشت به اولین لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز 10 اس.
HP ProBook x360 Education Edition

لپ‌تاپ پروبوک ایکس 360 اچ‌پی، از جمله لپ‌تاپ‌های این لیست است که نسخه‌ی مجهز به کروم او اس آن همین حالا هم در بازار وجود دارد. لپ‌تاپ ۱۱.۶ اینچی اچ‌پی از پردازنده‌ی ۱.۱ گیگاهرتزی سلرون N3350 اینتل استفاده می‌کند و مجهز به ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع SSD خواهد بود. ایکس 360 همان‌طور که از نامش پیداست، با استفاده از طراحی خاص لولا، قابلیت چرخش صفحه در زوایای مختلف را دارد.

با توجه به اطلاعات ارائه شده در سایت مایکروسافت، ProBook x360 از همین حالا با قیمت ۲۹۹ دلار برای خرید در دسترس است.
HP Stream 11 Pro

اچ‌پی علاوه بر دستگاه لمسی هیبریدی، یک لپ‌تاپ سنتی با نمایشگر ثابت و صفحه‌ی غیر لمسی نیز برای مشتریان ویندوز 10 اس در نظر گرفته است. به جز صفحه‌ی نمایش و پردازنده‌ی ۱.۶ گیگاهرتزی سلرون N3060 اینتل، بقیه‌ی مشخصات سخت‌افزاری لپ‌تاپ استریم ۱۱ پرو اچ‌پی درست مانند پروبوک ایکس 360 است.

لپ‌تاپ اقتصادی اچ‌پی همین حالا نیز برای خرید در دسترس است و با قیمت ۱۸۹ دلاری خود، از جمله دستگاه‌های ارزان قیمتی است که مایکروسافت وعده‌ی آن‌ها را در کنفرانس خود داده بود.
(Lenovo N23 (Touch

لنوو با داشتن سه لپ‌تاپ در لیست دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز 10 اس، به نظر می‌رسد بیشترین همکاری را با مایکروسافت برای فراگیر کردن سیستم عامل جدید این شرکت داشته باشد. کمپانی چینی با عرضه‌ی لپ‌تاپ کلاسیک Lenovo N22 با صفحه‌ی ثابت غیر لمسی، لپ‌تاپ Lenovo N23 با نمایشگر لمسی ثابت و لپ‌تاپ ۲در۱ لمسی Lenovo N24 که همراه با قلم عرضه می‌شود، برای همه‌ی سلیقه‌ها دستگاهی در آستین دارد.

لنوو ان 23 با نمایشگر ۱۱.۶ اینچ اچ‌دی، ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع eMMC، از همین حالا با قیمت ۲۴۹ دلار برای خرید در دسترس است.
Lenovo N22

لنوو ان 22 از معدود لپ‌تاپ‌های غیر لمسی عرضه شده به همراه ویندوز 10 است. این لپ‌تاپ نه چندان زیبا از پردازنده‌ی Celeron N3060، ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. با مراجعه به فروشگاهی که خود مایکروسافت لینک آن را روی وب‌سایتش قرار داده است، متوجه خواهید شد که N22 با قیمت ۱۸۴ دلار، حتی از قیمت کفی که مایکروسافت برای دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز 10 اس در نظر گرفته است هم ارزان‌تر است.
Acer TravelMate Spin B1

یکی دیگر از دستگاه‌های ۲در۱ مبتنی بر ویندوز 10 اس، لپ‌تاپ ترول‌میت اسپین ایسر است. این لپ‌تاپ ۱۱.۶ اینچی از پردازنده‌ی ۱.۱ گیگاهرتزی سلرون N3450 اینتل استفاده می‌کند و گرافیک مجتمع آن HD Graphics 500 است. ترول میت اسپین به ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌ سازی مجهز، و از جمله دستگاه‌هایی است که همین حالا با قیمت ۲۹۹ دلار می‌توان آن را سفارش داد.

ایسر نسخه‌ی دیگری از لپ‌تاپ ترول میت خود با نام TravelMate B117 را نیز در لیست دستگاه‌های ویندوز 10 اس قرار داده است؛ اما هنوز از قیمت و زمان عرضه‌ی آن به بازار اطلاعی در دست نیست.
Samsung Notebook M

یکی از موفق‌ترین و ارزان‌ترین نوت‌بوک‌های سامسونگ قرار است در آینده‌ای نزدیک با ویندوز 10 اس عرضه شود. نوت‌بوک M سامسونگ با نمایشگر ۱۱.۶ اینچی، ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های اقتصادی موجود در بازار است.

هنوز از قیمت و زمان عرضه‌ی لپ‌تاپ Notebook M سامسونگ اطلاعی در دسترس نیست؛ اما با توجه قیمت ۴۰۰ دلاری نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی مجهز به ویندوز 10 هوم این لپ‌تاپ در سایت سامسونگ، باید انتظار قیمت به مراتب کمتری را برای نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی مجهز به ویندوز 10 اس داشت.
+Toshiba Altair ME

لپ‌تاپ توشیبا التیر +ME با نمایشگر ۱۲.۵ اینچی اچ‌دی خود، یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز 10 اس است که پس از پایان کنفرانس مایکروسافت به نمایش درآمد. لپ‌تاپ اقتصادی توشیبا با ۴ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، از لحاظ ظاهری بیش‌ترین قرابت را به لپ‌تاپ‌های متداول و میان‌رده دارد.

قیمت و زمان عرضه‌ی لپ‌تاپ التیر توشیبا به بازار هنوز مشخص نیست؛ اما با توجه به ابعاد و مشخصات این لپ‌تاپ، باید انتظار قیمت نسبتا بیشتری را از آن داشت.
Asus VivoBook Flip TP203

ایسوس یکی از بهترین تولیدکنندگان کروم‌بوک در سال‌های گذشته بوده است؛ درنتیجه، چندان عجیب نیست که مایکروسافت برای تولید لپ‌تاپ‌های اقتصادی مبتنی بر ویندوز 10 اس، از تایوانی‌ها کمک بگیرد.

درست مانند دیگر دستگاه‌های معرفی شده در این مطلب، ویووبوک فلیپ ایسوس نیز نمایشگر ۱۱.۶ اینچی دارد و از ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره می‌گیرد. ایسوس نسخه‌ی غیر لمسی و غیر هیبریدی این لپ‌تاپ با نام VivoBook E201 را نیز برای عرضه با ویندوز 10 اس در نظر گرفته است.

هیچ‌کدام از دو لپ‌تاپ ویوبوک ایسوس هنوز به بازار عرضه نشده‌اند و از قیمت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.
Dell Latitude 11 EDU

مشخصات سخت‌افزاری Latitude 11 EDU دل درست مانند یک کروم‌بوک با قیمت برابر است: پردازنده‌ی سلرون، ۴ گیگابایت رم، ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع Flash و صفحه‌ی نمایش ۱۱.۶ اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل. همین مشخصات سخت‌افزاری کافی است تا این لپ‌تاپ بتواند نرم‌افزارهایی مانند وان نوت، FluidMath (یک اپلیکیشن یونیورسال که با استفاده از انیمیشن مسائل ریاضی را نمایش می‌دهد) و مرورگر اج را به راحتی اجرا کند. لپ‌تاپ Latitude 11 EDU هنوز برای خرید در دسترس نیست.

هنوز مشخص نیست که آیا ویندوز 10 اس خواهد توانست کروم‌بوک‌ها را از میدان رقابت به در کند یا خیر؛ اما همان‌طور که یکی از مسئولان مایکروسافت در این رابطه گفته است؛ نکته‌ی مهم این است که «مایکروسافت دوباره به میدان رقابت بازگشته است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها