در حالی که طی چند روز گذشته تنش‌های لفظی و تحرکات نظامی در شبه‌جزیره کره کاهش یافته بود، اما نیروهای آمریکایی روز گذشته دست به تحرکات نظامی بی‌سابقه‌ای زدند.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۳۱

در همین رابطه، روز گذشته خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی اعلام کرد آمریکا در جریان رزمایش مشترک با نیروی هوایی کره جنوبی، برای تمرین حمله به مواضعی در کره شمالی، دو فروند بمب‌افکن لانسر در آسمان کره جنوبی به پرواز درآورده است. در این گزارش آمده است: «بمب‌افکن‌های آمریکایی با انجام تمرین هوایی پرتاب بمب اتمی بر اهدافی در جمهوری دموکراتیک خلق کره، به اقدام تحریک‌آمیزی در آسمان کره‌جنوبی دست زدند.» کره‌شمالی گفت اقدامات نظامی نسنجیده، اوضاع را در شبه‌جزیره کره به سوی یک جنگ هسته‌ای سوق می‌دهد.

در همین حال، نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این بمب‌افکن‌ها برای انجام رزمایش با نیروی هوایی کره‌جنوبی و ژاپن از گوام به پرواز درآمدند. وزارت دفاع کره‌جنوبی نیز اعلام کرد هدف از این پرواز نمایشی، جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی و همچنین آزمایش آمادگی رزمی در برابر یک آزمایش هسته‌ای احتمالی دیگر توسط کره‌شمالی بوده است.

در ادامه تحرکات نظامی آمریکا اعلام شد که واشنگتن به منظور نظارت دقیق‌تر بر تحرکات نظامی کره‌شمالی و فعالیت‌های موشکی این کشور، اقدام به استقرار یک فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در ژاپن کرده است. خبر استقرار هواپیمای بدون سرنشین آمریکا موسوم به «آرکیو ـ 4 گلوبال هاوک» در خاک ژاپن روز گذشته توسط رسانه‌های ژاپنی مطرح شد و تلویزیون «ان.اچ.کی» در گزارشی اعلام کرد که یک فروند از همین هواپیماها هم اکنون در پایگاه نظامی «یوکوتا» آمریکا در توکیو مستقر شده است. «ان.اچ.کی» با اعلام این‌که انتظار می‌رود «گلوبال هاوک» تحرکات نظامی کره‌شمالی از جمله پرتاب موشک‌های بالستیک را زیر نظر بگیرد، یادآور شد که هواپیمای مزبور از پایگاه اصلی خود در «گوام» به پرواز در آمده و شامگاه دوشنبه در خاک ژاپن فرود آمده است.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی می‌گویند سامانه دفاعی موشکی تاد در کره جنوبی به ظرفیت اولیه عملیاتی رسیده است. این مقام‌ها که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند تکمیل مراحل عملیاتی شدن این سامانه تا چند ماه زمان خواهد برد، تاد نوعی سامانه دفاع موشکی است که برای شناسایی و مقابله با موشک‌های بالستیک کوتاه برد، میان برد و دور برد در داخل و خارج از جو طراحی‌شده است. به دنبال اعلام این خبر، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته خواستار توقف سریع استقرار سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در کره‌‌جنوبی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها