آنیا پارامپیل، خبرنگار راشاتودی در آمریکا، گفت‌وگویی را با منار موهاوش، خبرنگار آمریکایی و سردبیر سایت «مینت پرس» درباره تحولات اخیر در سوریه بویژه بمباران شیمیایی خان شیخون انجام داده که بخش‌های مهمی از این مصاحبه را در زیر می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۲۰۵۳۳

منار موهاوش ابتدای مصاحبه در پاسخ به این پرسش که پس از دیدن بمباران شیمیایی خان شیخون، اولین پرسشی که به ذهن یک روزنامه نگار متبادر می‌شود چیست، گفت: نخستین سوال این است چه کسی در پس پرده این بمباران و جنایت قرار دارد. چرا تمامی تصاویری که از این فاجعه بیرون می‌آید یک منبع واحد دارد و آن از سوی کلاه سفیدهاست.

موهاوش در ادامه می‌گوید: کلاه سفیدها چه کسانی هستند. آنها گروهی به اصطلاح بی طرف هستند، اما برای القاعده کار می‌کنند و از سوی این گروه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌شوند و پیشتر کلیپ‌هایی هم از نجات و امداد افراد با هدف تبلیغ برای تغییر رژیم در سوریه درست کرده بودند و بتازگی به خاطر دریافت 23 میلیون دلار از دولت آمریکا و میلیون‌ها دلار بیشتر از دولت انگیس، خیلی هم خوشحال هستند و فراموش کردنی نیست این دو دولت در حال مسلح کردن گروه‌های دیگر نیز در سوریه هستند.

این خبرنگار آمریکایی گفت: اگر شما به آخرین ویدئوهایی که آنها (کلاه سفیدها) از حمله شیمیایی خان شیخون منتشر کرده اند، نگاهی بیندازید آنها بدون تجهیزات کافی با جنازه افراد در ارتباط هستند. آنها تنها با پوشیدن ماسک‌های گردگیر و بدون دستکش در صحنه حضور دارند. وقتی مخالفان مدعی هستند سوریه از گاز سارین استفاده کرده، این پرسش مطرح می‌شود که آیا کسی از ماهیت خطرناک این گاز مطلع است؟ نخستین علائم این گاز تاثیر بر ماهیچه ها، پوست و سیستم عصبی است و بدن قربانیان سریع تاول می‌زند. این سوال جدی مطرح است در جایی که یکی از خطرناک ترین گازها استفاده شده چطور این افراد کلاه سفید بدون هیچ ملاحظه و مراعاتی و بدون هیچ پوششی به این راحتی کار می‌کنند و در واقع چرا رفتارهای آنها هیچ شباهتی به کادر پزشکی و پرستاری حرفه‌ای ندارد؟!

آخرین موضوع این که چند بچه‌ای که در ویدئو به عنوان قربانیان گاز شیمیایی در حال خفه شدن نشان داده می‌شوند، سوالی را در ذهن برمی انگیزد و آن این که همین تعداد کودک از سوی القاعده که حامی همین کلاه سفیدهاست در خان شیخون به قتل رسیده اند؟ یعنی این اجساد می‌تواند متعلق به افراد کشته شده از سوی القاعده باشد.

به گزارش جام‌جم، سیمور هرش روزنامه‌نگار غربی اعلام کرد در بیست ژوئن تحلیلگران آژانس دفاعی آمریکا (DIA ) یک سند پنج صفحه‌ای فوق‌العاده محرمانه‌ای منتشر کردند که در آن عنوان شده جبهه النصره وابسته به القاعده در سوریه گاز سارین بسیار خطرناکی تولید کرده است. همچنین شبکه سی‌بی‌اس سال 2014 از تحویل تمامی تسلیحات شیمیایی سوریه خبر می‌دهد. این دو سند، گواه روشنی هستند که نشان دهند تروریست‌ها صاحب تسلیحات شیمیایی هستند و می‌توانند عامل حمله و جنایت باشند و از سوی دیگر نشان می‌دهد سوریه امروز فاقد تسلیحات شیمیایی است.

شبکه راشاتودی در ادامه با اشاره به این دو سند می‌پرسد، چرا این شواهد مورد استناد و ملاحظه قرار نمی‌گیرند؟

منار موهاوش در پاسخ به این سوال می‌گوید: این دو سند به این دلیل مورد توجه قرار نمی‌گیرد که در صورت پذیرش آنها، تقصیر از دولت بشار اسد دور می‌شود و در این صورت دیگر تغییر رژیم در سوریه معنا نخواهد داشت.بنابراین کشورهای درگیر تمایلی به تبرئه دولت سوریه از این اتهام ندارند.

منبع: مونیتورینگ

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها