jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۱۰۱۸۳۹۱   ۲۳ فروردين ۱۳۹۶  |  ۰۷:۱۷

بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد‌مقاومتی و مدیریت واردات کالاهای خارجی به‌گونه‌ای از سوی ایشان مطرح شده است که اجرای دقیق این موارد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

پیش نیازهای قانونی برای مدیریت واردات

به این ترتیب که برای رسیدن به اهداف تعیین شده اقتصاد مقاومتی لازم است نسبت به مدیریت واردات کالاهای خارجی دقت بیشتری از سوی مسئولان صورت پذیرد و برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام گیرد.

این درحالی است که مدیریت واردات به معنای وضع قوانین دست و پاگیر و غیرمنطقی برای تولید داخلی نیست و باید به گونه‌ای در این زمینه سیاست‌گذاری شود که تولید کنندگان داخلی بتوانند با استفاده از این قوانین و مزیت‌های بومی که در‌اختیار دارند محصولات باکیفیتی را روانه بازار داخل و بازارهای خارجی کنند تا در چرخه اقتصادی بتوانند به توسعه و حیات خود ادامه دهند.

اما شیوه‌های غیرمنطقی و بعضا غیراقتصادی به‌کار گرفته شده باعث شده تا شاهد افزایش واردات محصولات خارجی به کشورمان باشیم؛ معضلی که می‌تواند مشاغل موجود کشور را تهدید کرده و عاملی در تعطیلی کارخانه‌های تولیدی داخل باشد.

به این ترتیب با درنظر گرفتن تاکید مجدد مقام معظم رهبری بد نیست بازنگری دقیقی در زمینه قوانین وارداتی کشورمان از سوی سیاست‌گذاران مربوطه انجام پذیرد تا بعضا با تصمیم‌گیری اشتباه، تولید داخل را با چالش روبه‌رو نکرده باشیم. هرچند نباید فراموش کنیم که این گونه سیاست‌ها و اصول اقتصادی در تجارت بین المللی امروز از سوی تمامی کشورهای پیشرفته به نفع اقتصادشان وضع و اجرا می‌شود.

به این ترتیب که کشورهای پیشرفته و صنعتی با استفاده از همین قوانین به گونه‌ای فعالیت‌های اقتصادی را مدیریت می‌کنند که به جای ایجاد اشتغال برای کشورهای دیگر، داخل مرزهایشان متناسب با توانمندی‌ها و مزیت‌های اقتصادی خود شغل داخلی ایجاد کرده و با افزایش سهم صادراتی محصولات تولیدی نسبت به تامین نیازهای دیگر اقدام کنند.

برای بازنگری قوانین وارداتی باید ابتدا با استفاده از نظر کارشناسان نسبت به تعیین مزیت‌های مطلق توانمندی‌های تولیدی کشور با‌درنظر گرفتن مواد اولیه مورد نیاز آنها اقدام کنیم و پس از آن فهرستی از اقلام مزیت‌دار تولیدی ایران تهیه شود.

در ادامه زمینه‌های تولید ارزان قیمت با کیفیت بالای آن کالاها باید از سوی نهادهای مرتبط مهیا و در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد.

هرچند مسئولان مربوطه با استفاده از روابط سیاسی خود می‌توانند برای آن کالا بازارسازی کرده و زمینه دسترسی آن به بازارهای هدف را نیز فراهم کنند تا در نهایت با گردش مالی ایجاد شده بتوانیم مواد اولیه و کالاهایی را که در آن توان تولید مناسبی نداریم ، وارد کنیم.

به این ترتیب نه تنها رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی بالایی تجربه می‌شود بلکه درآمدهای موجود کشورمان برای واردات کالاهای مصرفی که خودمان می‌توانیم تولید کنیم هزینه نشده است.

دکتر مهدی تقوی - اقتصاد‌دان

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

سوریه پس از جنگ با داعش زیرساخت کشور خود را از دست داد و پس از پایان جنگ که ایران نقش اساسی داشت، قرار شد بخشی از اقتصاد این کشور نصیب ما شود. متاسفانه در موضوع سوریه پیشرفتی نداشتیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر