دکتر احمد توکلی گفت: متاسفانه دولت یازدهم اشتباهات دولت گذشته را تکرار کرد و مهم‌ترین این اشتباه، ادامه سیاست نئوکلاسیک‌هاست که بعد از پایان جنگ در کشور اجرا شد و هم دولت گذشته و هم دولت کنونی از آن الگو گرفتند که مدلی اشتباه برای اقتصاد ایران بود.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۶۱

به گزارش تسنیم، دکتر احمد توکلی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: ‌ ارقام رشد اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار متفاوت است به طوری که آمار بانک مرکزی حاکی از رشد 11.4 درصدی است و مرکز آمار نرخ رشد را 7.2 درصد اعلام می‌کند.

توکلی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد میزان افراد بیکار از دو میلیون و 730 هزار نفر در سال 94 به سه میلیون و 203 هزار نفر در سال 95 رسیده و هرچند تلاش‌هایی برای اشتغالزایی شده است، اما در کنار شمار افراد جدیدالورود به بازار کار و میزان اخراجی‌ها، برایند بیکاران روند رو به رشد داشته است.

وی گفت: امروز در هر خانه‌ای چند فارغ‌التحصیل بیکار وجود دارد و این روند به وضعیت مشاغل موجود نیز لطمه جدی وارد می‌کند، ضمن این‌که از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز زمینه‌ساز نوعی احساس تبعیض و نارضایتی اجتماعی است.

این استاد اقتصاد دانشگاه اظهار کرد: سیاست‌های دولت یازدهم در برخی موارد موفق بوده است، اما اتکای بیش از حد به سیاست خارجی و گره زدن سیاست‌ها به بخش نفت، گاز و پتروشیمی زمینه ساز برخی ناکامی‌ها شده است.

وی افزود: دولت یازدهم همان بلایی را بر سر صندوق توسعه ملی آورده که دولت آقای احمدی‌نژاد بر سر صندوق ذخیره ارزی آورد به طوری که از سال 90 همزمان با تأسیس این صندوق تا شهریور 95 نزدیک به 57 درصد منابع این صندوق از سوی دولت برداشت و 42.5 درصد آن به بخش خصوصی پرداخت شده است.

مردم رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان حامی دولت هم در این برنامه با اذعان به این‌که سیاست اقتصادی نئوکلاسیک‌ها در این دولت اجرا شد، از حس نشدن رشد اقتصادی از سوی مردم خبر داد.

وی با اشاره به آمار رشد اقتصادی عنوان کرد: با وجود این نمی‌توان گفت که رکود داریم هر چند مردم این رشد را ممکن است احساس نکنند.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: هنوز رشد حادث شده از ناحیه نفت به اقتصاد تزریق نشده است و این که مردم رشد را در زندگی خود احساس نمی‌کنند، ناشی از این مساله است، اما به هر حال نرخ تورم کنترل شده است.

عبده تبریزی اضافه کرد: اگر در دولت یازدهم کسانی دچار این ساده اندیشی شده‌اند که با برجام همه چیز حل خواهد شد، تفکر غلطی است، ضمن این‌که برجام زمینه‌ساز گشایش‌هایی شده، اما هنوز فضا برای تعامل با بانک‌های بزرگ باز نشده است و روی کار آمدن ترامپ با دیدگاه‌های خاص خود، وضعیت را دشوارتر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها