پایگاه پزشکی- سلامت webmd، به پرسش‌هایی که زیاد در این حوزه مطرح می‌شوند پاسخ داده است. این پرسش و پاسخ‌ها را در زیر می‌خوانید:
کد خبر: ۱۰۱۱۶۳۷

آیا میزان کلسترول غذاها مهم است؟

چاقی، نداشتن فعالیت و یک رژیم غذایی ناسالم، بیشتر از خوردن تخم‌مرغ در افزایش کلسترول نقش دارد. مواد مضر واقعی چربی‌های ترانس و اشباع ناسالم موجود در گوشت، لبنیات و غذاهای فرآوری شده است. بهتر است لبنیات و گوشت کم‌چرب مصرف کنید و در برچسب موادغذایی، بیشتر به میزان کربوهیدرات‌ها توجه داشته باشید.

آیا باید مصرف گلوتن را قطع کنم؟

فقط در صورتی که دچار بیماری سلیاک باشید، گلوتن (نوعی پروتئین موجود در غلات) به روده کوچک آسیب می‌زند. اما گلوتن در افرادی که دچار این بیماری نیستند نمی‌تواند باعث بروز خارش، دل درد یا چاقی شود. قطع مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن مثل شیرینی و نان سفید مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما بدون مشورت با پزشک مصرف غلات را به طور کامل قطع نکنید.

آیا غذای مایکروویوی مضراست؟

گرم کردن غذا با مایکروویو مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ مایکروویو غذا را «رادیواکتیو» نمی‌سازد. کاری که مایکروویو می‌کند این است که مولکول‌های آب موجود در غذا را به حرکت درآورده و با ایجاد اصطکاک میان آنها غذا را گرم می‌کند. هرچند مایکروویو میدان مغناطیسی کوچکی ایجاد می‌کند، اما بررسی‌های انجام شده به ما اطمینان می‌دهد قدرت این میدان مغناطیسی به حدی نیست که برای ما مشکل ایجاد کند. فقط توجه داشته باشید از مایکروویوهایی که در آنها خراب شده است، استفاده نکنید.

آیا تلفن همراه باعث سرطان مغز می‌شود؟

احتمالش کم است. بسیاری از تحقیقات ـ از‌جمله مطالعه‌ای که روی 420هزار فرد بالای 20 سال انجام شد ـ نشان می‌دهد ارتباطی میان تومورهای مغزی و استفاده از تلفن‌های همراه وجود ندارد. اما مطالعه‌ای که بتازگی انجام شد می‌گوید میان استفاده زیاد از تلفن همراه و نوع خاصی از تومور مغزی که گلیوما نام دارد، ارتباط وجود دارد. اگر نگران هستید، بهتر است از هدست و اسپیکر استفاده کنید و مدت زمان استفاده از تلفن همراه را محدود سازید.

آیا می‌توانم هم چاق باشم و هم سلامت؟

کارشناسان مطمئن نیستند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افراد سنگین وزن‌تر، نسبت به افرادی که وزن کمتری دارند عمر طولانی تری دارند. اما بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که احتمال ابتلای افراد دارای اضافه وزن به بیماری‌های قلبی و سرطان بیشتر است و این افراد زودتر از افراد لاغر می‌میرند. کاری که باید انجام دهید این است که فعالیت روزانه و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و وزنتان را کاهش دهید.

آیا فعالیت‌های ورزشی کوتاه مفید واقع می‌شود؟

بله. هرچند ورزش طولانی‌تر بهتر است؛ اما اگر وقت ندارید، فعالیت‌های ورزشی کوتاهتان را حفظ کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، 150 دقیقه فعالیت متعادل ورزشی (مثل قدم زدن، دوچرخه سواری یا دویدن آهسته) در یک هفته، به اضافه دوجلسه ورزش تقویت عضلانی را پیشنهادمی کند. بنابراین روزانه ده دقیقه فعالیت ورزشی می‌تواند شما را به سلامت و تناسب اندام برساند.

منبع: webmd.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها