فراوانی سوغات چینی در بازار مشهد

مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران و دومین کلانشهر کشور از ظرفیت‌ قابل توجهی در حوزه تولید، صنعت و صنایع دستی برخوردار است، با این وجود سهم تولیدات داخلی و صنایع دستی خراسان رضوی از گردش مالی یک هزار و 700 میلیارد تومانی سوغات زیارت در سال تنها به 30 درصد محدود می‌شود که این خود نشان‌دهنده غفلت از ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از سازوکارهای اشتباه در این حوزه‌ است.
کد خبر: ۱۰۱۱۵۷۷

به گزارش فارس، اقتصاد زیارت از جمله مفاهیمی است که طی سال‌های اخیر، فراوان از آن سخن به میان آمده است، مؤلفه‌های متعددی در رونق اقتصاد زیارت نقش‌آفرین هستند که یکی از این مؤلفه‌ها حوزه سوغات زائر را شامل می‌شود.

مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران و میعادگاه عاشقان آل محمد(ص) سالانه میزبان افزون بر 27 میلیون زائر از ایران اسلامی و اقصی‌نقاط جهان است، رفت‌وآمد این حجم زائر در سال اگر در قالب مدیریتی صحیح قرار گیرد، می‌تواند ضمن شکوفایی اقتصاد این شهر، اشتغالزایی و رونق تولید را نیز سبب شود.

مشهدالرضا با وجود برخورداری از ظرفیت‌ قابل توجه در حوزه تولید، صنعت و صنایع دستی تاکنون نتوانسته در به کارگیری این ظرفیت‌ها آن گونه که باید و شاید توفیقی کسب کند، به گونه‌ای که بر اساس برآوردها سهم تولیدات داخلی و صنایع دستی خراسان رضوی از گردش مالی یک هزار و 700 میلیارد تومانی سوغات زیارت در سال تنها به 30 درصد محدود می‌شود که این خود نشان‌دهنده غفلت از ظرفیت‌های موجود و بهره‌گیری از سازوکارهای غلط در این حوزه‌ است.

به گفته محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از حدود 5 هزار میلیارد تومان درآمد حوزه گردشگری، 1700 میلیارد تومان به گردش مالی سوغات زائر اختصاص می‌یابد که از این مبلغ، 70 درصد سهم کالاها و تولیدات غیرایرانی از قبیل کالاهای چینی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ارتباط با چرایی سهم اندک تولیدات داخلی در سبد سوغات زائر ضمن اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و صنایع دستی مشهد مقدس، اضافه کرد: سوغات ما بیشتر تولیدات کشورهای خارجی و چینی است.

علی‌اصغر نخعی‌راد ادامه داد: با تمرکز و هم‌افزایی شهرداری، دولت و بخش خصوصی می‌توان ضمن رونق‌بخشی به تولید از نعمت زائر در توسعه شهر، گردش مالی مناسب اقتصادی و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این حوزه به خوبی بهره گرفت.

نخعی‌راد با اشاره به اینکه رونق سوغات زائر یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود، اظهار داشت: کشورهای دیگر موفق شدند، تولیدات خود را به صورت ارزان به کشورهای دیگر صادر کنند اما از آنجایی که ما اغلب ارزان‌پسندیم، به دنبال تولید بومی نرفتیم.

* ضرورت ترویج فرهنگ کار و تلاش در جامعه

وی با تأکید بر لزوم فرهنگسازی، ترویج فرهنگ کار و تلاش، اضافه کرد: در این کشورها این فرهنگسازی صورت گرفته است، علاوه بر این، تمامی نهادهای ذیربط باید با هم‌افزایی در راستای فعالسازی کارگاه های کوچک و خانگی به رونق سوغات زائر کمک کنند چراکه این اقدام ضمن کمک به اقتصاد خانوار سبب حرکت شهر و کشور می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها