یک بام و دو هوای غرب در حقوق بشر

رفتار سیاسی و مواضع مغرضانه، متغیر و دوگانه آمریکا درخصوص حقوق بشر، نگرانی‌های فزاینده‌ای را در افکار عمومی منطقه و جهان رقم زده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۸۱
یک بام و دو هوای غرب در حقوق بشر

واشنگتن که با اتخاذ سیاست‌های غیرهوشمند و نامعقول خویش به رشد و توسعه پدیده ضدبشری تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه و همچنین تقویت گروه‌های سازمان‌یافته تروریستی همچون داعش و جبهه‌النصره کمک کرده است، اخیرا و در قالب گزارش سالانه تکراری و رنگ باخته حقوق بشری وزارت خارجه خود، ضمن دفاع از فساد جنسی و حقوق همجنس‌بازان، بار دیگر اتهامات بی‌اساسی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است.

بی تردید آنچه که همواره آمریکا (و البته برخی کشورهای غربی نزدیک به او) را وادار به تهیه چنین گزارشات بی‌محتوا و مغرضانه‌ای می‌کند نه دغدغه‌های حقوق بشری و انگیزه‌های انساندوستانه و نه حسن‌نیت و اندیشه‌های خیرخواهانه است بلکه عزم جدی در تحمیل خواست و اراده نامشروع خود بر کشورهای ناهمراه باعث شده تا از هر بهانه‌ای، ابزاری ساخته و آن را برای اعمال فشار بر این دولت‌ها به کار گیرد. در شرایط کنونی منطقه، ناکامی‌های گروه‌های تروریستی و افراط‌گرای تحت حمایت غرب و نمایان شدن آثار شکست سیاست‌های غربی ـ‌ عربی ـ‌ صهیونیستی در منطقه و بویژه در سوریه نیز مزید بر این علت بوده است. علتی که موجب شد تا اتحادیه اروپا نیز در هفته گذشته خواستار ورود دیوان بین‌المللی کیفری به پرونده نقض حقوق بشری سوریه شود.

ادعاهای پرطمطراق و گسترده حقوق بشری آمریکا و اروپا چگونه با بی‌تفاوتی و سکوت فراگیر و مداوم آنان در قبال جنایات وحشتناک رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و جنایات سبعانه و مداوم داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق و همچنین جرایم جنگی مکرر در یمن و پرونده‌های نقض حقوق بشر در بحرین قابل جمع و هضم است؟ سیاست یک بام و دو هوای غربی‌ها در قضیه حقوق بشر و اعمال استانداردهای دوگانه و برخوردهای چندگانه‌شان زمینه‌ساز بی‌اعتمادی گسترده افکار عمومی دنیا نسبت به آنان شده و جامعه بین‌المللی به این جمع‌بندی رسیده که موضوع مقدس و ارزشمند حقوق بشر تنها به عنوان ابزاری در دست گروهی از کشورهای مدعی غربی است تا از رهگذر آن، منافع نامشروع سیاسی خود را تامین و تضمین کنند؛ مدعیانی که به گواهی مستندات تاریخی در پایمال کردن حقوق اساسی ملت‌ها پیشگام و پیشرو بوده‌اند و رفتار متغیر و متضادشان باعث شده تا ملت‌ها آنان را صرفا «بازی! گران» عرصه حقوق‌بشر بدانند و نه بیشتر!

سید محمدعلی حسینی - سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها