رئیس رسانه ملی در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سریال:

«معمای شاه»، اثری ماندگار از تاریخ معاصر است

مراسم قدردانی از عوامل سریال معمای شاه با حضور رئیس رسانه ملی، معاون سیما و جمعی از بازیگران و دست‌اندرکاران این سریال برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۰۵۶۷۲

به گزارش روابط عمومی صداوسیما؛ دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی در این مراسم، سریال معمای شاه را روایت صادق و درست از تاریخ معاصر ایران دانست که ماندگار خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که این سریال در آینده، بیش از اکنون ماندگار خواهد بود، گفت: با وجود آن که گنجاندن تمام حوادث تاریخی این برهه در یک سریال، بسیار سخت و پیچیده بود، سریال معمای شاه به عنوان اولین اثر بلند در این زمینه توانست بخوبی ازعهده روایت آن برآید.

دکتر علی‌عسکری افزود: بیشتر هنرمندان این سریال از چهره‌های برجسته هنری کشور و از افتخارات ملی مردم ایران و رسانه ملی هستند.

اهمیت پرداخت به تاریخ معاصر

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اهمیت پرداختن به تاریخ معاصر ایران تصریح کرد: بیان درست تاریخ خیلی اهمیت دارد و می‌تواند آموزنده باشد چراکه هرچه از تاریخ معاصر ایران دورشویم، ساخت چنین سریال‌هایی مشکل تر می‌شود .

وی با اشاره به قصص قرآن و بیان داستان‌های تاریخی در این کتاب آسمانی اظهارداشت: قرآن رساترین بیان است که بلندترین مفاهیم را در قالب داستان‌های واقعی از اقوام گذشته برای انسان‌ها بیان می‌کند که این نشان دهنده اثرگذاری داستان گذشتگان بر آیندگان است.

دکتر علی‌عسکری با تأکید براین‌که در زمینه تاریخ ایران کمتر کار شده است یادآورشد: یکی از بهترین بسترها برای روایت تاریخ، بستر نمایش، سریال سازی و فیلم‌سازی است و با وجود آن که مستندهای نمایشی هم در این زمینه اثرگذارند اما، اثر سریال‌های نمایشی بیشتر و ماندگارتر خواهد بود.

رئیس رسانه ملی با بیان این که گذشته، چراغ راه آینده و راهگشاست، گفت: تاریخ شکل‌گیری مبارزات مردم علیه شاه برهه‌ای بی‌نظیر از تاریخ است.

وی با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در شکل گیری و پیروزی انقلاب و نقش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)بر تداوم آن اظهارداشت: کشور ما امروز در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ در جهان است و تاریخ می‌تواند درسی بزرگ برای ما و عبرت گرفتن از گذشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد ساخت چنین سریال هایی در رسانه ملی تداوم داشته باشد تا اسرار دیگری از تاریخ کشور برای مردم آشکار شود.

معمای شاه کار عظیمی بود

در ادامه این مراسم، دکتر مرتضی میرباقری، معاون سیما اظهارداشت: سریال معمای شاه کار عظیمی بود که بخش عمده‌ای از سرمایه هنری و نمایشی کشور در تهیه و به تصویر کشیدن آن، نقش داشتند.

معاون سیمای رسانه ملی بخش زیادی از هویت تلویزیون را وابسته به کارهای نمایشی دنباله‌دار و سریال‌سازی دانست که امروز در دنیا نیز به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

دکترمیرباقری یکی از بسترهای مهم برای سریال سازی را تاریخ دانست و گفت: تاریخ صدر اسلام از زمینه‌های مناسب برای ساخت مجموعه‌های تاریخی است که با تولید سریال‌های امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام رضا(ع) تا حدودی به آن پرداخته شده‌است.

معاون سیما همچنین تولید سریال‌هایی مانند ابن سینا را بر مبنای تاریخ تمدن اسلام دانست و اعلام کرد: تاریخ معاصر پیچیده‌ترین بخش تاریخ ایران است که تا‌کنون چند سریال نظیر «کلاه پهلوی» و «در چشم باد» به مقاطعی از آن پرداخته‌اند.

وی با تأکید بر این که دولت پهلوی تنها دولت دست‌نشانده اجانب بود، گفت: واقعیات این برهه از تاریخ فصل ویژه‌ای از تاریخ مردم ایران است و کسانی که از بیان حقایق واهمه دارند درمقابل ساخت چنین سریال‌هایی می‌ایستند و علیه آن توطئه می کنند. میرباقری تأکید کرد: این سریال در زمینه بیان واقعیت‌ها بسیار قوی عمل کرد و به پشتوانه کارگروهی و مجموعه تحقیقات منسجمی به انجام رسید.

معاون سیما، سریال معمای شاه را اثری منحصربه‌فرد دانست که توانست ماهیت حکومت پهلوی را به‌خوبی نشان دهد. وی خیانت، خباثت و جنایت را سه ماهیت اصلی رژیم پهلوی خواند و گفت: سریال معمای شاه بیشتر به ماهیت خیانت این رژیم پرداخت چراکه نمایش ماهیت خباثت ومسائل غیر‌اخلاقی آن‌ها به علت ملاحظه مخاطب، موازین اخلاقی و رعایت شأن و ادب در رسانه ملی، چندان ممکن و جایز نیست.

میرباقری سریال معمای شاه را برخوردار از استاندارد‌های لازم دانست و ابراز امیدواری کرد هنرمندان این سریال انرژی مضاعفی برای تداوم ساخت چنین سریال‌هایی داشته باشند.

با همدلی این پروژه را به سرانجام رساندیم

علی لدنی، تهیه کننده سریال معمای شاه در ادامه این مراسم در سخنانی ضمن تشکر از حمایت های رئیس سازمان صداوسیما و معاون سیما گفت: من و آقای ورزی فکر نمی‌کردیم ساخت این پروژه بزرگ با برنامه و همدلی به انتها برسد، اما در تمام این مدت کمتر اتفاق افتاد که مشکل داشته باشیم. در این مدت 6 ساله تولید این سریال، سازمان صدا و سیما شرایط سختی را از لحاظ مالی پشت سر می‌گذاشت و با این وجود ما کمترین وقفه و تعطیلی را در روند ساخت این مجموعه داشتیم.

بررسی 5 هزار نسخه تاریخی

محمدرضا ورزی نیز با بیان گزارشی کوتاه از روند تحقیق و نگارش این سریال گفت: از ابتدای کار 5600 نسخه تاریخی به‌عنوان سند در این سریال استفاده شد. گروه پژوهشی سریال از 150 عنوان کتاب فیش‌برداری کردند و پژوهش مجموعه دو‌سال طول کشید.

ورزی با تأکید بر این که بخشی از پژوهش از خاطرات خود عوامل دربار گرفته شد، گفت: کتاب خاطرات اسدالله علم که در خارج از ایران چاپ شده یکی از این منابع بود. ورزی تصریح کرد این سریال قرائت من از تاریخ بود و تلاش کردم نقصی نداشته باشد. وی ساخت سریال معمای شاه را محصول خرد جمعی دانست که به کمک مشاوران و تعامل با کارشناسان به انجام رسید.

شکر خدا گودرزی بازیگر نقش امام خمینی(ره) نیز در سخنانی عنوان کرد: تولید این سریال بزرگ، صبوری می‌خواست که امیدواریم این اولین گام در ساخت سریال‌های تاریخی نباشد و ادامه دار شود. بسیاری از برهه‌های تاریخی‌ کشورمان را می‌توان به سریال تبدیل کرد.

خسرو معتضد کارشناس تاریخی نیز در سخنانی کوتا ه ضمن تاکید بر توجه به موضوعات تاریخی در ساخت مجموعه های نمایشی و تلویزیونی درباره این سریال گفت: من افتخار داشتم که در خدمت آقای ورزی و آقای حقانی بودم و بیشتر بر مجموعه نظارت داشتم. در این مراسم همچنین از کتاب «معمای شاه» که انتشارات سروش مسئولیت چاپ و نشر آن را برعهده دارد رونمایی شد. قدردانی از عوامل سریال و اهدای لوح به برخی از بازیگران این سریال نیز پایان بخش مراسم بود.

بیان حقایق، علت اصلی هجمه‌‌‌ها

دکتر علی‌عسکری: سریال معمای شاه سریالی عبرت آموز بود که می‌تواند برای آموزش تاریخ به دانش‌آموزان، دانشجویان و کسانی که در رشته تاریخ تحصیل می‌کنند، منبع خوبی باشد. رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به هجمه‌هایی که به ساخت این سریال شده است، تصریح کرد: علت هجمه برخی به سریال معمای شاه، حقانیت مبارزات مردم ایران با رژیم ستم‌شاهی و بیان حقایقی است که در این سریال به آن پرداخته شد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها