jamejamonline
فرهنگی سینما و تئاتر کد خبر: ۹۹۹۵۱۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۵  |  ۲۲:۰۶

آنها که اخبار سینمای ایران و تولیدات و رویدادهای آن را پیگیری می کنند، این روزها تقریبا در یک چیز توافق نظر دارند، سی و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر اگر نگوییم از هر نظر فاجعه بوده است دست کم از نظر حاشیه، اعتراض و ناکامی در اقبال جامعه هنری تقریبا بی نظیر بوده است.

جشنواره فیلم فجر، کلکسیون ناکامی و حاشیه

به گزارش جام جم آنلاین، حاشیه از همان روز نخست یقه جشنواره را گرفت، از همان زمان که اعضای هیئت انتخاب با اعلام اسامی فیلم های سودای سیمرغ و بخش چشم انداز بین شان گفتمان واحدی دیده نشد، عماد افروغ در گفت و گو با برنامه اینترنتی جیرانی صحبت هایی را مطرح کرد که تا حدودی خبر از اختلاف میان فهرست هیئت انتخاب با اعلام اسامی دبیرخانه داشت.

اما اعلام اسامی داوران و این که برخی از آنها سال ها از فضای حرفه ای سینما دور بودند یک بار دیگر آتش حواشی را روشن کرد تا آنجا که برخی کارگردان ها در گفت و گوهایی بیان کردند که اگر می دانستند قرار است چنین هیئت داروی در کار باشد شاید تصمیم دیگری می گرفتند.

سریال انصراف و انتقاد در فیلم فجر

حالا پس از گذشت 24 ساعت از اعلام کاندیداهای دریافت سیمرغ در بخش های مختلف باز هم سریال انصراف و اعتراض و انتقاد حرف اول را می زند.

منیر قیدی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فیلم سینمایی تحسین شده «ویلایی ها» طی یادداشتی با انصراف از ادامه داوری در جشنواره فیلم فجر نوشت: «حضور در هر رقابتی و تن دادن به قواعد داوری بخشی مهم از روحیه کمال طلبی و حتی جاه طلبی هر هنرمندی است. اما این حضور هنگامی ارزش دارد که در مواجهه با حسادت و جهالت و بلاهت و حذف، قربانی نشود. فیلمنامه ویلایی ها روایتی است که به قدر بضاعت خود و به گواه آراء و نظرها و بازخوردهای متنوع، فروتنانه و بی ادعا بر دلِ مخاطبانِ أصلیِ ان نشسته است و سهمِ هنرمندانِ این فیلم را در ادایِ دِین به مقطعِ مهمی از تاریخ این سرزمین و به دست آوردن دلِ خانواده های شهدا و جانبازان ِ دریا دل برآورد کرده است.

من این دستاوردِ آسمانی را با جدال های حقیرانه و کوربینانه رقابت های زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمی‌زنم و به یاد و خاطره همان «یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی‌هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می کنم و این حال را به نامزدی ها و مرتبه های دیگری که در دستِ ادمیانِ ریاکار ، حقیر شده است نمی دهم؛ و از سعید ملکانِ عزیز تمنا و استدعا دارم با همان نگاهِ مؤلفانه و حسنِ نیتی که به سینمای ایران دارد، همچنان به خطر کردن در آزمودن عرصه ها و استعدادهای جدید بپردازد و دل قوی داشته و راهش را ادامه دهد که ؛ خداوند عزت دهد_ارادتمند منیر قیدی.»

«خفه گی» از داوری

بعد از انتشار نامه کارگردان ویلایی ها، مدیر فیلمبرداری و طراح صحنه فیلم «خفه‌گی» که به ترتیب برای فیلم‌های «گشت ۲ » و «بدون تاریخ،بدون امضاء» نامزد دریافت سیمرغ بودند،از ادامه داوری انصراف دادند.

در متن نامه مشترک مسعود سلامی و محسن نصراللهی خطاب به دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر خطاب به محمد حیدری آمده است: «از کودکی به رسم آداب از پدران و مادرانمان آموختیم که همیشه به نظر دیگران احترام بگذاریم و به همین دلیل در ابتدای این یادداشت به احترام تمام اهالی سینما، داوران، هیات انتخاب و کلیه عوامل کاندید شده و نشده کلاه از سربرمی‌داریم و باز هم با احترام و کسب اجازه از دو کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های "گشت ۲" سعید سهیلی و "بدون تاریخ،بدون امضا" "وحید و علی جلیلوند" به دلیل نه فقط ناداوری و اعمال سلیقه‌ی هیات داوران بلکه به دلیل نادیده گرفتن و چشم بستن (چرا که اعتقاد شخصی‌مان است که کار داور باز کردن چشم‌هاست نه ندیدن و به عمد پشت کردن به آثار) بر روی فیلمی که همه عوامل آن در نطفه دچار "خفه‌گی" شدند و در هیچ بخشی لایق حتی کاندیدا بودن هم نبودند، بدین وسیله انصراف خود را از بخش داوری جشنواره اعلام می‌داریم.

در همین جا از تک تک عوامل فیلم عذرخواهی می‌نماییم، چرا که شاید با انتخاب نوع فیلمبرداری (سیاه و سفید) و طراحی صحنه و دکور (خلاف فیلم های رایج) که مطمئنن سلیقه داوران نبوده، باعث شدیم کار سخت و دشوار گریمور، طراحی لباس، صدا، بازیگران و دکوپاژ کارگردانمان و حتی موسیقی تاثیرگذار فیلم هم نه به چشم آید نه به گوش.

در پایان از فریدون جیرانی بابت اعتماد به ما و نهراسیدن از تجربه‌ای جدید و باز کردن فصلی هر چند سرد اما به زعم جمع کثیری از اهالی سینما و منتقدین بی‌بدیل، که در این روزهای جشنواره شاهد بازخورد آن بودیم، عاجزانه خواهشمندیم با قدرت بیش از پیش در کنار سینمای ما و در تاریخ سینما بماند، زیرا تاریخ خود گواه روشنی است بر هر داوری...

گلایه های سلطان!

امسال دقیقا 20 سال از زمان ساخت «سلطان» توسط مسعود کیمیایی می گذرد، این کارگردان امسال با قاتل اهلی حسابی خبرساز شد، البته خبرسازی به دلیل اختلاف عمیق با تهیه کننده.

مسعود خان کیمیایی که فکرش را نمی کرد فیلمش حتی در یک بخش هم نامزد نشود در واکنش به نظر و فهرست کاندیداهای اعلام شده توسط هیئت داوران گفت: من این فیلم را خیلی دوست دارم. به نظر می‌رسد هیئت داوران جشنواره سلیقه‌های متفاوتی داشته‌اند. هرچند به نظر من فیلم بنده سلیقه‌ای سخت لازم دارد. برای خیلی‌ها سوال است که چرا «قاتل اهلی» حتی در یک مورد هم نامزد جایزه جشنواره فیلم فجر نشده است.

او در ادامه با لحنی خاص گفت: همیشه فیلم‌های من بعد از ساخته شدنشان کمتر دیده می‌شوند اما بعد از چند سال می‌بینندشان. البته از داوران جشنواره بسیار متشکرم.

بدترین جشنواره 15 سال اخیر

اما آقای همیشه منتقد سینمای ایران که معمولا نظری مخالف خوان دارد چه می گوید؟ صحبت از مسعود فراستی است که این یک بار دیگر نظرش خاص و متفاوت نیست و او نیز یکی از منتقدان جدی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر است تا این حد که معتقد است این دوره از جشنواره در مقایسه با دست کم 15 سال پیش بدترین جشنواره ای است که دیده است.

بهروز افخمی مجری برنامه هفت هم در بخش هایی از این برنامه از نوع انتخاب نامزدها ابراز شگفتی کرد و آن را انتخابی سیاسی دانست. او از هیئت داوران به خاطر آنکه محتاطانه و محافظه کارانه فیلمها را مورد داوری قرار داده اند به شدت انتقاد کرد.

حاشیه برای گشت2

اما آخرین حاشیه امروز حذف فیلم گشت 2 ساخته سعید سهیلی از میان فهرست برگزیده های آرای مردمی بود، این کارگردان که خودش مدعی بود فیلمش با فاصله در صدر فهرست آرای مردمی قرار دارد به تندی نسبت به حذف فیلمش از دریافت سیمرغ مردمی واکنش نشان داد و گفت: در سال آخر عمر دولت تدبیر و امید، این جشنواره نه تنها بی تدبیری کرد، بلکه امید را در سینما کشت؛ :از یک هیئت داوران ضعیف، فیلم قوی و انتخاب درست بیرون نمی آید.

او افزود: این مقدار اشتباه هیئت داوران دیگر نمی تواند سهوی باشد. اگر هفت داور نابینا و ناشنوا داوری می کردند، خروجی آن به مراتب قابل قبول تر بود.

کارگردان گشت ارشاد 2 تاکید کرد: وقتی اراده بر این است که به یک فیلم خاص جایزه مردمی داده شود، پیشتر لازم است رقبای سرسخت آن فیلم حذف شوند. با توجه به اتفاقات رقم خورده حس می شود که فیلم منتخب آرای مردمی از پیش تعیین شده است. پیری می گفت وقتی در کورس رقابتی هرگز نباید بخوابی. همین که دو ساعت بخوابی از صدر به زیل کشیده می شوی. من دیشب خوابیدم. وقتی که بیدار شدم، آرای فیلمم را باد با خود برده بود. سر فیلم من را بریدند چون دیشب علیه عده ای حرف زدم.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
انتظاری آگاهانه برای عهدی عاشقانه

انتظاری آگاهانه برای عهدی عاشقانه

در عرف روزنامه‌نگاری، برخی مطالب وابسته به زمان است و اگر انتشارشان کمی با تاخیر انجام شود، مطلب با اهمیتی محسوب نمی‌شود و از صفحه در می‌آید، اما گاهی باید برخی نکات را با کمی تاخیر بیان کرد، درست مانند همین مطلب.

پرچم افراشته بر جنازه‌ها

پرچم افراشته بر جنازه‌ها

آسمان، خاکستری است. زمین، یک دشت وسیع است پر از خانه‌های مخروبه و خرابه‌های سیمان و بتون و آجری که روزی دیوارهای خانه‌هایی بودند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر