به گزارش جام جم آنلاین ، خودروی سدان پژو 301 که برنامه تولید آن چندی پیش از سوی ایکاپ اعلام شده بود در لیست خودروهای مجاز وارداتی سامانه ثبتارش وزارت صنعت ، معدن و تجارت قرار گرفته است.
برنامه تولید این خودرو که از سوی دانگ فنگ ، شریک چینی پژو طراحی شده و از آن به عنوان یکی از امیدهای جایگزینی پژو 405 نام برده میشود طی مراسمی با حضور مدیرعامل گروه پژو - سیتروئن فرانسه در تهران اعلام شد و مقرر گردید آغاز این فرآیند با 40 درصد داخلی سازی صورت پذیرد ؛ وعده ای که چندان عملی به نظر نمیرسد چراکه طبق گفته های دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان خودرو ، تولید پژو 2008 نیز که در ابتدا قرار بود با 40 درصد داخلی سازی آغاز شود از روزهای آینده تنها با 6 درصد تولید ایرانی صورت میپذیرد و 14 درصد را هم میتوان به بدنه، مونتاژ و رنگ اختصاص داد.
در همین حال چندی پیش مدیرعامل شرکت ساپکو که وظیفه تامین قطعات خطوط تولید ایرانخودرو را بر عهده دارد در خصوص داخلی سازی قطعات پژو 301 گفته بود: اگر نتوانیم داخلی سازی را با 70 درصد آغاز کنیم اساسا تولید انبوه این خودرو را آغاز نخواهیم کرد.
با قرار گرفتن نام این خودرو در فهرست مجاز واردات مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار آن است ، اما احتمال میرود در فاز نخست به واردات آن بسنده شود و در صورت پاسخگویی بازار تولید آن در خطوط ایکاپ آغاز گردد.
طبق اعلام مدیرعامل ایران خودرو ، قرار است تا پژو 301 با قیمت 58 میلیون تومان به بازار عرضه شود اما این وعده چندان عملی به نظر نمیرسد مخصوصا اگر تامین خودروهای عرضه شده از طریق واردات باشد.
شایان ذکر است سدان پژو 301 از یک پیشرانه 1.6 لیتری با قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر بهره میبرد و برای آن جعبه دنده 6 سرعته خودکار و دستی قابل انتخاب است.
این خودرو البته نه در ایران در کلاس خودروهای اقتصادی قرار میگیرد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
همچین ماشینی با این قد و هیكل ؟؟؟
301 میاد؟ نمیاد!
208 میاد امروز فردا
2008 میشه نمیشه 75 تومن ؟؟95 تومن