نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب طرح مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار خوزستان به عنوان یک طرح ملی شد و گفت: کنترل این کانون ها آلودگی هوای این استان را تا 50 درصد کاهش می دهد.
کد خبر: ۹۹۸۰۲۲

به گزارش ایرنا ، همایون یوسفی در نشستی با حضور تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، مدیران استانی، اساتید دانشگاه و نمایندگان انجمن های زیست محیطی خوزستان، محیط زیست خوزستان را از شکننده ترین مناطق در کشور دانست و افزود: محیط زیست جدی ترین خطری است که نظام کشورداری ما را تهدید می کند.

یوسفی تاکید کرد: همه مسائل خوزستان ملی است و هر گونه آسیبی به این استان وارد شود، بر اقتصاد ملی و امنیت ملی تاثیرگذار خواهد بود.

وی مهمترین مشکلات خوزستان را شامل سه حوزه گرد و غبار، رودخانه کارون و طرح های انتقال آب میان حوضه ای عنوان کرد و گفت: 35 درصد گرد و غبارهای خوزستان منشاء داخلی دارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: کانون های شکل گیری گرد و غبار در خوزستان شامل هفت منطقه با وسعت 350 هزار هکتار است که در صورت کنترل آنها، میزان گرد و غبار 40 تا 50 درصد کاهش می یابد.

به گفته وی، گرد و غبارهای داخلی شدیدتر و ماندگاری آنها بیشتر است.

وی بیان کرد: برای کنترل این هفت کانون داخلی، 6 هزار میلیارد ریال اعتبار طی پنج سال پیش بینی شده است.

یوسفی با بیان اینکه مردم خوزستان نسبت به کنترل ریزگردها بدبین شده اند اظهار کرد: طرح اولیه و پیش نویس طرح مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار تدوین و تقدیم دولت شده است و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و برخی وزارتخانه ها در حال بررسی آن هستند.

وی ادامه داد: خواسته ما تبدیل طرح مقابله با کانون های داخلی به یک طرح ملی همانند طرح ملی احیای دریاچه ارومیه است.

یوسفی گفت: کانون های خارجی گرد و غبار نیز فعالیت دیپلماسی را می طلبد.

وی از رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که از طرح مقابله با کانون های داخلی گرد و غبار خوزستان حمایت کند و فراکسیون محیط زیست مجلس نسبت به آن اظهارنظر کند تا این طرح به عنوان یک طرح ملی به تصویب برسد.

این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از اجرای طرح های انتقال آب از سرچشمه رودخانه کارون تاکید کرد: طرح های انتقال آب یکی از دلایل تشدید گرد و غبار در خوزستان بوده است.

وی با اشاره به تعیین ردیف اعتباری برای احیای رودخانه کارون اظهار امیدواری کرد: اعتبار این طرح در سال های آینده تامین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها