مسعود پزشکیان،نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

طرح سوال از رئیس جمهور نباید درگیر بازی های سیاسی می شد

گزارش جام جم آنلاین از ممنوعیت فعالیت همزمان پزشکان در بخش خصوصی و دولتی

وزیر اسبق بهداشت: بیخود می کنید به بیمار می گویید بیا مطب خصوصی! / عزیزی: مگر بقیه محدودیت دارند؟!

تصویب طرح ممنوعیت فعالیت پزشکان متخصص در دو بخش خصوصی و دولتی به صورت همزمان از سوی مجلس واکنش های بسیاری را در میان پزشکان و حتی مسئولان وزارت بهداشت بدنبال داشت .اگرچه این طرح جزو مواد قانون پنجم توسعه نیز بود ولی در عمل چندان اجرایی نشد تا اینکه بالاخره پس از سال‌ها تعلیق بار دیگر طرح ممنوعیت فعالیت پزشکان بخش دولتی در بخش خصوصی با موافقت نمایندگان مجلس جزو مواد قانون برنامه ششم توسعه قرار گرفت.
کد خبر: ۹۸۸۸۱۱
وزیر اسبق بهداشت: بیخود می کنید به بیمار می گویید بیا مطب خصوصی! / عزیزی: مگر بقیه محدودیت دارند؟!

به گزارش جام جم آنلاین ،براساس این قانون ،مهم ترین گروه‌های بخش‌های دولتی خدمات درمانی، یعنی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و عمده پزشکانی که در بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند، نمی توانند در بیمارستان‌های خصوصی، کلینیک‌ها و از همه مهم تر مطب های شخصی فعالیت کنند.

گرچه در مصوبه مجلس شورای اسلامی نامی از مطب‌های پزشکان نیامده است، اما اظهار نظر اخیر رییس سازمان نظام پزشکی کشور نشان می‌دهد، این مصوبه مطب‌داری پزشکان را نیز منع کرده است.

پزشکان حق ندارند در دو جا کار کنند

این طرح در عین اینکه مخالفان بسیاری آن هم در حوزه بهداشت داشت . ولی از موافقانی چون مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس و وزیر اسبق بهداشت نیز برخوردار بود. وی در جریان تصویب این قانون در مجلس، موضع تندی نسبت به فعالیت پزشکان گرفت و گفت:پزشکان باید در یک محل کار کنند و حق ندارند دو جا کار کنند؛ما از جناح خود دفاع نمی کنیم بلکه از حق دفاع می کنیم.

پزشکیان در جریان بررسی ماده ۸۹ لایحه برنامه ششم توسعه کشور که در رابطه با تکالیف وزارت بهداشت است،گفت: ما و در واقع دنیا معتقدیم که پزشک حق ندارد برای یک مریض نسخه ای بنویسد یا عملی انجام دهد،بعد مریض را به حال خود رها کرده و جای دیگر برود،اگر مریض خونریزی کرد،ما که ادعا داریم جان بیماران برای ما مهم است، دکتر را باید کجا پیدا کنیم؟

پزشکیان تصریح کرد:کسی که ادعا می کند که جان مریض برای وی مهم است،در همان بیمارستان که متعهد شده باید ببینید چند نفرشان حضور دارند؟! همین قوانین ما باعث شده که نتوانیم در بیمارستان دولتی پزشک را بیابیم.این صحیح نیست که به بیمار گفته شود که در فلان جا دستگاه ها کیفیت بالاتری برای معالجه دارند.

وی خطاب به اینگونه پزشکان گفت:"شما بیخود می کنید که به بیمار می گویید بیایید در خارج از بیمارستان دولتی عمل شوید.مگر بیمارستان دولتی را چه کسی ساخته است؟ اگر بیمارستان بد است،در آن را ببندید و اگر بیرون از بیمارستان خوب است همه بروند آنجا و چه معنی دارد بیایند بیمارستان.".

پزشکیان با بیان اینکه یک پزشک نباید دکان باز کند،گفت: به طور مثال یک پزشک نباید در 10 جا کار کند و نتواند پاسخگوی مریض باشد،اگر پزشکان متعهد می شوند، باید جوابگوی بیماران باشند؛ بنابراین خواهش می کنم به این بند رأی ندهید.

تصمیمی عجولانه

عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان نیز در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه براساس ماده 89 بند ب قانون برنامه ششم از این پس فعالیت پزشکان متخصص همزمان در مراکز دولتی وغیر دولتی ممنوع است اظهارداشت :البته استثنائاتی هم در این قانون درنظر گرفته شده است. به عنوان مثال در مناطق محروم با اجازه رییس دانشگاه علوم پزشکی می توانند هم در یخش خصوصی و دولتی فعالیت داشته باشند.

وی با تاکید براینکه این طرح در قانون برنامه پنجم نیز وجود داشته است ولی اجرایی نشد افزود:البته در برنامه ششم به صورت قطعی متخصصان از فعالیت در دو بخش دولتی و غیر دولتی ممنوع شدند وبرای پزشکان عمومی مانعی وجود ندارد.

عزیزی در باره تبعات این طرح گفت:ممکن است بسیاری از پزشکان دانشگاه را رها و وارد بخش خصوصی شوند بدین ترتیب دانشگاه ها و وزارتخانه ها خالی می شود .

این نماینده مجلس این تصمیم مجلس را تصمیمی عجولانه دانست و افزود:به عقیده بنده بدون مطالعه چنین تصمیمی گرفته شد و چندان عملیاتی نیز نخواهد بود زیرا به یک پزشکی که 25 سال در دانشگاه و بخش خصوصی توام کار می کند به ناگاه گفته شود باید یکی را انتخاب کند مسلما خلاف عقل ومنطق است. مگر برای وکلا و بسیاری از شغل های دیگر چنین محدودیت هایی ایجاد می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که ممکن است در صورت لغو این قانون بسیاری از پزشکان اکثر بیماران خود را برای عمل جراحی به بخش خصوصی هدایت کنند گفت:این کار را نمی توان به تمام پزشکان نسبت داد مسلما تعداد محدودی چنین کاری خواهند کرد که در صورت نظارت ومدیریت درست می توان جلوی آن را نیز گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
۰
۰
حرف اقای پزشكیان كاملا درست است چون برای من همین اتفاق افتاد تازه من در بیمارستان خصوصی بودم كه دكتر گفت بیا مطبم
كارگر - علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
۰
۰
به خدا قسم كه :
1- خانم ام وضع حمل داشت متخصص زنان تامین اجتماعی شعبه دو مشهد به او آدرس مطب شخصی اش را می داد و می گفت در غیر اینصورت در اینجا فقط نزد ماما برو و به من رجوع نكن و در موقع وضع حمل بیمارستان تامین اجتماعی گفت جا نداریم و بخاطر عدم حركت بچه در روزهای آخر و این اوضاع با هزار بدبختی به بیمارستان غیر تامین اجتماعی رفتم .
2- خودم برای كشیدن دندان به تامین اجتماعی رفتم و پزشك گفت چون خرابی به ریشه رسیده برای كشیدن باید به مطب خصوصی بروم كه تاكنون با رسیدن به سن بازنشستگی نتوانسته ام كاری بكنم و با همین وضع اسفناك می گذرانم .

نیازمندی ها