به گزارش ایسنا، حدود دو سال از فعالیت نرم افزارهای موبایلی حوزه حمل و نقل میگذرد اما به تازگی با توجه به افزایش مشتریان این شیوه، انتقادات متعددی مطرح شده و در مواردی حتی فعالیت این نرم افزارها غیرقانونی خوانده شده است.
وزیر ارتباطات نیز به تازگی به موضعگیری در این خصوص پرداخته و تاکید دارد که در حوزه کسب و کارهای جدید بر این باوریم که وظیفه دولت آن است که فضایی ایجاد کند که علاوه بر آنکه کسب و کارهای سنتی به فعالیت میپردازند شرایط برای کسب و کارهای جدید نیز مهیا باشد.
محمود واعظی در خصوص فعالیت نرمافزارهای مربوط به حمل و نقل نیز اظهار کرد: در گذشته هم زمانی که قرار بر راهاندازی مراکز خرید بزرگ در دنیا بود بسیاری از واحدهای کوچک نگران بوده و به اعتراض میپرداختند چرا که فکر میکردند ایجاد این مجموعهها کسب و کار آنها را متضرر خواهد کرد اما بعدها تجربه ثابت کرد که هر یک از آنها مشتریان خاص خود را دارند به این ترتیب در فضا رقابت ایجاد شده و مردم استفاده بردند.
نمیتوانیم به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم
وی ادامه داد: حال در زمینه نرمافزارها و ابزارهای مدرن نیز همین اتفاق رخ داده است. ما نمیتوانیم ابزارهای مدرن را در اختیار داشته باشیم و به سبک ۲۰ سال پیش زندگی کنیم. بر همین اساس لازم است که از این تکنولوژیها در بخشهای مختلف از کشاورزی و صنعت گرفته تا سلامت و ... بهره بگیریم.
واعظی در ادامه با تاکید بر اینکه لازم است در تمام بخشها به بهرهگیری از فضای الکترونیک فکر شود، گفت: اکنون کسب و کارهای سنتی نمیتوانند برای کسب و کارهای جدید مزاحمتی ایجاد کنند چرا که اینها رقیب کسب و کارهای سنتی نبوده و تنها با یکدیگر همکاری دارند.
وزیر ارتباطات که در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد در پاسخ به خلاءهای قانونی که در این حوزه وجود دارد نیز اظهار کرد: مساله فضای مجازی و خلاءهای قانونی تنها به حوزه کسب و کار محدود نمیشود. ما به شدت به دنبال آن هستیم که این موارد را اصلاح کنیم و در چند سال اخیر نیز هر بار به چنین نمونهای بر خوردیم تلاش کردیم با کمک سازمانهای تنظیم مقررات رادیویی و فناوری اطلاعات طرحهای لازم در این زمینه را تدوین کرده و به دولت ببریم.
وی با بیان اینکه دولت نیز در مجموع دید مثبتی به فضای مجازی دارد، اظهار کرد: دولت این نکته را میداند که تقویت فضای مجازی به معنای ایجاد شغل و فرصتهای جدید است به همین دلیل همواره از این فضا حمایت کرده و اکنون هم امیدواریم که مجلس و دولت همکاریهای لازم را برای قانونگذاری در این بخش انجام دهند.
ساماندهی آژانسهای تهران: طرح شکایت در قوه قضائیه
از سوی دیگر سیدعلی رضوی مدیر - ساماندهی آژانسهای تهران، شمیرانات و ری هم در بخشی از این برنامه تلویزیونی، بیان کرد: طبق ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی، هرگونه حمل و نقل در سطح شهرها باید تحت نظر شهرداری باشد.
وی ادامه داد: طی سالهای گذشته یک تا دو شرکت به بهانه داشتن مجوز فعالیت در فضای مجازی وارد حیطه حقیقی شدهاند که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده و اکنون توسط اتحادیه شکایاتی در این زمینه به قوه قضاییه ارجاع داده شده است.
رضوی همچنین عنوان کرد: این آژانسها با کاهش ۱۰ درصدی قیمت نسبت به جذب مشتریان اقدام کرده و بدون مجوز به فعالیت میپردازند این در حالی است که اگر زمانی برای مردم مشکلی ایجاد شود حتی مکان فیزیکی این شرکتها برای پیگیری موضوع مشخص نیست.
وی ادامه داد: ما طبق جلساتی که با برخی از این شرکتها داشتیم از آنها خواستهایم که خود را با ما منطبق کنند. در نهایت نیز از ورود تکنولوژیهای جدید استقبال میکنیم اما بر این نکته تاکید داریم که نمیتوان بدون مجوز کار کرد و اتحادیهها را دور زد.
مدیر ساماندهی آژانسهای تهران، شمیرانات و ری اظهار کرد: این مدل کسب و کارها در کشورهای دیگر نیز موفق بوده اما به هر حال لازم است که این شرکتها برای فعالیت در ایران مجوزهای مربوطه را دریافت کنند اما اکنون در موارد متعدد شاهدیم که با تبلیغات دلچسبی که توسط آنها صورت گرفته رانندگان آژانسها تحت تاثیر قرار گرفتهاند و ترجیح میدهند با این شرکتها کار خود را دنبال کنند که این مساله برای آژانسهای سنتی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رضا باقری اصل - معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات - نیز در بخشی از این برنامه به نفع عمومی تقابل بین انواع جدید مشاغل اشاره کرده و گفت: تمام این تقابلها در نهایت به نفع مردم و کاربر است و این خود یکی از مزیتهای اصلی فناوری به شمار میرود.
وی همچنین چالشهای موجود را طبیعی خوانده و افزود : در تمام رسته ها و مشاغل این اتفاق جریان دارد و طبیعی است که این یک چالش گذرا بوده و شرایط با ثبات خواهد شد.