زبان فارسی یکی از ارکان وحدت‌آفرین کشور ماست. در سرزمین ایران اقوام گوناگونی زندگی می‌کنند و هنگام ارتباط از زبان فارسی بهره می‌گیرند. این زبان فصلی مشترک برای پیوند همه ایرانیان است. از طرفی میراث فرهنگی، ادبی و تاریخی این زبان سبب شده تا این عنصر جانشین‌ناپذیر و حیاتی، جایگاهی ویژه در حوزه دانش، ادب و فرهنگ داشته باشد. امروزه با ورود واژه‌های بیگانه و کم‌توجهی و سهل‌انگاری و عوامل دیگر، حیات این زبان به خطر افتاده است به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم بارها درباره توجه به زبان فارسی هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۹۸۷۰۰۵

ایشان برای برون‌رفت از این وضعیت بر این نکات در زبان فارسی تاکید ورزیده‌اند: استفاده نکردن از واژه‌های بیگانه و واژه‌سازی و بهره از ادبیات برای گسترش زبان فارسی، استفاده از زبان فارسی به عنوان زبان علم. باتوجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، مسئولان رادیو ایران تصمیم گرفتند تا حرکتی ملی و نو در این زمینه طراحی کرده و با هم‌افزایی نهادها و نخبگان تلاشی گسترده را آغاز کنند.

حرکت رادیو ایران «آیین سخن» نام گرفت و این طرح با شعار «هر ایرانی نگهبان زبان فارسی» اجرا شد. رادیو ایران از مخاطبان و مردم خواسته است تا اشتبا‌هات و کژی‌های گفتاری و نوشتاری و واژه‌‌های بیگانه را در کلام گویندگان و گزارشگران و رسانه‌های مختلف گزارش دهند و برای کلمات خارجی، معادل فارسی پیشنهاد داده و راه‌های نگهبانی از زبان فارسی را بگویند. این حرکت با تجلیل و پشتیبانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای تخصصی زبان و ادبیات فارسی صدا و سیما ، بنیاد شعر و ادبیات داستانی، نهادها، رسانه‌ها، بسیاری از صاحب‌نظران به همراه پیشنهادهایی مختلف در این زمینه به رادیو ایران ارائه شد.

دی‌ماه امسال، بازه زمانی «آیین سخن» است که در این مدت فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شود.

بحث‌های مربوط به خط و زبان فارسی در برنامه‌های گروه فرهنگ و اندیشه مانند «کافه هنر» و «شناسا» پی گرفته می‌شود. برنامه‌های دیگر شبکه مثل راه شب، ورزش ایران، خانه و خانواده، ایرانشهر، کوی نشاط و رادیو جمعه با توجه به فضای برنامه‌ها به موضوع پاسداشت زبان فارسی می‌پردازند.

همچنین پیام‌های متعددی در حوزه فضای مجازی تولید شده است که با همکاری خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، باشگاه خبرنگاران جوان و سایت و صفحات اختصاصی رادیو ایران منتشر می‌شود که این پیام‌ها نادرستی‌های شایع زبانی، نوشتاری و گفتاری را متذکر می‌شود و همه علاقه‌مندان زبان فارسی را به پویشی فرهنگی فرا می‌خواند.

رادیو ایران مسابقه‌ای هم با همین موضوعات برگزار کرده که به 15 نفر هدیه می‌دهد. این اقدام سبب شده فرهنگستان نیز از طریق رادیو ایران مسابقه‌ای برای پیشنهاد واژه برگزار کند و مردم را به این مسابقه فرا بخواند. همچنین برنامه «کافه هنر» در دی‌ماه، هر روز به یکی از خادمان فارسی تقدیم شده و شرح حال او و آثارش برای شنوندگان بیان می‌شود.

در آیین پایانی این حرکت، رونمایی از کتاب «امین زبان و ادب پارسی» به عنوان نقطه عطفی در «آیین سخن» برگزار می‌شود؛ این کتاب در برگیرنده دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است و این رونمایی گامی است برای ترویج اندیشه‌های ایشان درباره زبان فارسی و جلب توجه مردم و صاحب‌نظران و ارگان‌های مختلف نسبت به زبان فارسی. نخستین مرحله «آیین سخن» در دی‌ماه امسال اجرا می‌شود و دوره‌های دیگر آن نیز در فرصت‌های پیش رو برپا خواهد شد.

بهنام احمدپورمبارکه

مدیر رادیو ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها